Sneller compensatie na geannuleerde vlucht

Zestien Europese luchtvaartmaatschappijen gaan geannuleerde vluchten voortaan binnen zeven dagen terugbetalen. Ook gaan ze passagiers beter informeren over hun rechten.

Dat meldt het Europees Consumenten Centrum (ECC) Nederland. Tijdens de Covid-19 pandemie zijn vele duizenden vluchten geannuleerd. Gedupeerde passagiers kregen vaak ongevraagd een voucher. Passagiers kregen hun geld niet of niet op tijd terug na de annulering van de vlucht. Ook werden passagiers vaak onjuist of onvolledig geïnformeerd. Passagiers klaagden massaal over de schending van hun rechten bij het ECC-netwerk en bij nationale consumentenorganisaties. Hierop besloot de Europese Commissie om samen met Europese consumentenorganisaties afspraken te maken met zestien luchtvaartmaatschappijen.

Toezeggingen

De zestien luchtvaartmaatschappijen hebben toegezegd dat zij tickets van een geannuleerde vlucht binnen zeven dagen zullen terugbetalen. Ze gaan passagiers bij annulering duidelijk informeren welke mogelijkheden er zijn, zoals omboeking of terugbetaling. Passagiers krijgen geen vouchers meer. Ongebruikte vouchers uit het begin van de pandemie worden in geld uitbetaald als de passagier dat wenst. Passagiers die via een tussenpersoon hebben geboekt, kunnen vragen om een rechtstreekse terugbetaling als de tussenpersoon niet meewerkt.

De zestien luchtvaartmaatschappijen zijn: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airways, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling en Wizz Air.

 

Bron(nen):