Verzekeraar hoeft onkunde niet te bevestigen

Getty Images

Verzekeraar Allsecur hoeft na een conflict met een verzekerde zijn personeel niet op een bijscholingscursus te sturen en hoeft evenmin een bevestiging van onkunde te geven.

Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In deze zaak was een verzekerde met zijn auto betrokken geraakt bij een verkeersschade. De man schakelde zijn verzekering in en kreeg een schadevergoeding exclusief BTW uitgekeerd. Om mobiel te blijven huurde de verzekerde een auto en de kosten daarvan kreeg hij voor driekwart door de verzekering vergoed. Na een klacht wijzigde de verzekeraar zijn standpunt en kreeg de verzekerde alsnog de BTW uitgekeerd en mocht hij een week langer een auto huren.

Onvoldoende

De verzekerde vond dit onvoldoende en eiste een volledige vergoeding voor de huurauto, plus excuses van de verzekeraar en een vergoeding van de geïnvesteerde tijd en moeite. Ook moest de verzekeraar zijn de kennis over BTW-kwesties verbeteren, de eigen onkunde erkennen en de schadebehandelaar bijscholen.

Niet afdwingbaar

Bij de Geschillencommissie stelde de verzekerde dat de verzekering niet correct werd nagekomen. Al tijdens de procedure bij de Geschillencommissie veranderde de verzekeraar van standpunt en besloot de huurauto volledig te vergoeden, excuses aan te bieden en 250 euro te betalen voor het ongemak. De Geschillencommissie verwees de andere eisen - bijscholingscursus, kennisverbetering en bevestiging van eigen onkunde - naar de prullenbak. Deze eisen zijn namelijk niet via de wet afdwingbaar.

Auteur 
Bron 
  • Kifid