Wat als ik een woekerpolis heb gehad?

Getty Images

Vraag: Ik denk dat ik een woekerpolis heb gehád: hij is afgelopen/afgekocht. Wat moet ik nu doen? Ik krijg geen informatie.

Eind vorig jaar is met een aantal grote verzekeraars een schikking getroffen voor de houders van woekerpolissen: beleggingsverzekeringen met te hoge kosten. Mensen met een woekerpolis krijgen automatisch bericht over hoeveel compensatie zij krijgen, vanaf eind 2009, maar doorlopend in 2010 en 2011.

Wie in het verleden een beleggingsverzekering had, en vermoedt dat het een woekerpolis is, moet zichzelf melden. Verzekeraars hebben bij het aankondigingen van de schikkingen gezegd, dat hierover meer informatie volgt.

Al lang geen nieuwe informatie

Inmiddels duurt het nogal lang. Op de website van de verzekeraars, zoals Nationale-Nederlanden en ASR, staat alleen nog de mededeling dat ex-polishouders geduld moeten hebben. In een folder van Nationale-Nederlanden, uit november 2008, staat zelfs nog steeds optimistisch dat er 'binnenkort' informatie volgt.

Alleen Delta Lloyd, is begin mei met een site gekomen waar oud polishouders zich kunnen aanmelden. Deze is te vinden op http://www.deltalloydgroep.com/dl/web/Beleggingsverzekeringen.htm. 'Oud-polishouders' zijn bij Delta Lloyd personen wier polis vóór 1 januari 2008 is geëindigd. Wie op of na 1 januari 2008 nog een polis had, krijgt automatisch bericht en hoeft niets te doen.

Nationale-Nederlanden wil niet een nacht ijs gaan, zegt een woordvoerer. "Als we mensen oproepen, dan moeten we ze wel goed kunnen opvangen. We moeten het zo inrichten dat we goede informatie bieden, werkende formulieren, vragen naar de juiste informatie."

Wie op dit moment een afgekochte polis heeft, hoeft niet bang te zijn dat hij de 'inschrijving' voor compensatie mist, verzekert Nationale-Nederlanden. Tegen de tijd dat de formulieren klaar zijn, zal er zeer uitgebreid geadverteerd worden, verspreid over een langere periode.

De stichting Verliespolis kan zich voorstellen dan mensen hier zenuwachtig over worden. "We pikken het op voor de communicatie," zegt woordvoerder Rob Okhuijsen. Er wordt echter nog gesproken met alle verzekeraars over definitieve afspraken over de compensatie, zegt hij: over de systemen warmee alles berekend wordt, hoe iedereen geinformeerd wordt, enzovoorts. "De procedure voor aanmelden zit daar ook in.

Verliespolis noch Nationale-Nederlanden durft een indicatie te geven van hoe lang het nog zal duren voor ex-polishouders zich kunnen melden.

Auteur