Net getest: 3 manieren om effectiever te zijn op werk

Dit verbetert je concentratie

Lange dagen op kantoor doorbrengen, maar niet altijd even effectief zijn. Je concentratie is op, je zit voor je uit te staren en realiseert je dat je eigenlijk beter naar huis kunt gaan. Je moet echter aan een bepaald aantal uren komen en het werk blijft zich opstapelen. Gelukkig bestaan er diverse manieren om je beter en langer te kunnen concentreren. Gezondheidsnet testte er drie uit.

1. Rustige muziek

Uit onderzoek is gebleken dat mensen tijdens het werk muziek opzetten, omdat het ontspant en gelukkig maakt, maar ook omdat ze dan niet afgeleid raken. Sommige mensen kunnen beter werken met veel geluid om zich heen. Anderen geven juist de voorkeur aan totale stilte. Tegenwoordig komt totale stilte op de werkvloer vrij weinig meer voor. Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is dat bepaalde muziekstukken echt effect hebben op onze concentratie, kan een prikkel van buitenaf wel helpen om je brein een boost te geven. Dit is wat er in je brein gebeurt bij zo’n prikkel: klanken gaan via je oren naar de hersenstam. In de hersenstam en het gebied eromheen worden stofjes aangemaakt die zorgen voor opwinding, het gevoel dat je weer scherp wordt. Deze stofjes worden in de hersenschors ‘aangezet’ waardoor je je beter kunt focussen.

Om deze manier uit te testen, zet ik rustige pianomuziek op. Opmerkelijk genoeg is het effect vrijwel meteen te merken. Het lijkt alsof de muziek mijn brein op een positieve manier stimuleert. Zodra ik de muziek hoor, stijgt mijn concentratieboog naar een toppunt. Met als gevolg dat ik een hele middag verbazingwekkend effectief en creatief ben. Bij gebrek aan concentratie blijkt dit voor mij de ideale manier te zijn om goed te kunnen werken.

2. Beweegpauze

Een andere manier om je concentratie een boost te geven is beweging. Weinig bewegen is niet alleen slecht voor een mens. Je krijgt er ook geen betere concentratie van. Toch hebben veel Nederlanders een baan waarbij je elke dag zo’n acht uur lang op een stoel moet zitten. Beweging stimuleert de bloedsomloop van verschillende gebieden in de hersenen. Hierdoor neemt de concentratie toe en voel je je energieker. Een beweegpauze klinkt dus helemaal zo gek nog niet.

Ik gebruik drie minuten van mijn pauze om twee verdiepingen omhoog te rennen. Vervolgens doe ik tien jumping jacks op de wc. Behalve dat ik meteen weer wakker ben, komt er een portie endorfine vrij. Dit resulteert in een vrolijk en energiek gevoel. Toch sta ik niet versteld van het resultaat na een werkdag. Als je je ogen echt niet open kan houden is het een prima alternatief, maar het heeft gedurende de dag niet het effect waar ik op hoopte. Na een intensieve beweegpauze ben ik een paar uur effectief, maar daarna daalt mijn concentratie weer. En om nou iedere paar uur jumping jacks te doen, lijkt mij nogal enthousiast.

3. Negeer je telefoon

De derde manier werkt vooral goed bij actieve telefoongebruikers. Zonder je er bewust van te zijn, draag je je mobiele telefoon altijd bij je. Zo ook op de werkvloer. Als je concentratie even wat minder is, grijp je naar het apparaat. Het kost vervolgens nog meer moeite om je weer te concentreren. Een mobiele telefoon leidt af en slokt tijd op. Daarom besloot ik om mijn mobiele telefoon een dag thuis te laten.

Deze test heeft me doen beseffen dat mijn smartphone niet alleen heel tijdrovend is, maar ook slecht voor de concentratie. Je bent al snel tien minuten verder als je op het apparaat hebt gezeten. Begin van de ochtend moest ik even wennen aan het feit dat mijn smartphone niet in mijn bureaula lag. De rest van de dag was mijn concentratie bijzonder goed en heb ik aan een stuk doorgewerkt. Het negeren van de telefoon heeft geleid tot een onverwachts goed resultaat: ik ben een stuk effectiever op werk.

Effectiviteit verhogen

Hoewel factoren, zoals een goede nachtrust en een fijne werksfeer ook een rol spelen bij de effectiviteit op het werk, kunnen de eerdergenoemde manieren wel degelijk een middel zijn om je concentratie te verbeteren en je effectiviteit te verhogen. Uiteindelijk verschilt het per persoon hoe iemand zich optimaal kan concentreren. Kan je je hoofd er even niet bijhouden? Dan raad ik je zeker aan om een van deze drie manieren uit te proberen.