Reizigers mogen juridische hulp inroepen bij vertraging

Ryanair maakt het passagiers in zijn algemene voorwaarden onnodig moeilijk om wettelijke compensatie te claimen bij vertraging of annulering van een vlucht. Dat heeft de Arnhemse kantonrechter in een voorlopig oordeel bepaald.

In de algemene voorwaarden van Ryanair staat dat passagiers hun recht op vergoeding niet mogen overdragen aan een derde partij die hun bijstaat in het behalen van hun recht. Dit maakt het passagiers erg lastig om juridische stappen te ondernemen tegen Ryanair wanneer de luchtvaartmaatschappij weigert de wettelijke compensatie voor een vluchtprobleem te betalen. De juridische kosten schrikken passagiers af bij het zoeken van hun gelijk in de rechtszaal. Ryanair heeft tot 21 oktober de tijd om op dit voorlopige oordeel te reageren. Euclaim, die de rechtszaak heeft aangespannen kan daar weer op reageren en daarna doet de rechter uitspraak.

Onredelijk bezwarend

De rechter vond de bepaling in Ryanair's algemene voorwaarden 'onredelijk bezwarend'. Passagiers mogen van de rechter dus hun vordering van de compensatie wel overdragen aan een derde partij, zoals een claimorganisatie. Deze organisatie vertegenwoordigt de passagier dan in de procedure tegen de luchtvaartmaatschappij.

Bron: EUclaim