Vertraagde Ryanair passagiers na jaar gecompenseerd

Luchtvaartmaatschappij
Getty Images

Een driedaagse staking van het vliegend personeel van Ryanair in de meivakantie van 2022 zorgde voor veel vertraagde en geannuleerde vluchten. Ryanair heeft de getroffen passagiers deze week financieel gecompenseerd en ook extra gemaakte kosten vergoed.

Dit meldt claimorganisatie EUclaim. Bij een staking van het eigen personeel hebben passagiers recht op een financiële tegemoetkoming. Bij een staking van het luchthavenpersoneel, zoals afgelopen week in diverse Europese landen, is dat niet het geval. Deze stakingen worden als overmacht beschouwd, zodat luchtvaartmaatschappijen geen compensatie hoeven te betalen.

Passagiers met vluchtproblemen moeten vaak extra kosten maken, zoals vervangend vervoer, hotelkosten en eten en drinken. De luchtvaartmaatschappij moet deze kosten vergoeden, ongeacht de reden van de vluchtproblemen. Dus ook in het geval van overmacht, zoals bij een staking van bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding.
Er zijn grenzen aan het claimen van de gemaakte extra kosten. Zo moeten deze kosten een direct gevolg zijn van de vertraging of annulering van de vlucht. Ook moeten de kosten noodzakelijk, passend en redelijk zijn. Eten en drinken is noodzakelijk, zoals een broodje en een kop koffie. Champagne valt niet onder 'passend en redelijk'.

Bron: EUclaim

Auteur