PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Verkeersinstinkers op vakantie

Autorijden in het buitenland is altijd weer een avontuur. Vooral als je te maken krijgt met vreemde verkeersregels. Voorkom een bonnenregen en ken de belangrijkste voorschriften.

De Italiaanse 'zona traffico limitato' is berucht onder buitenlandse automobilisten. Wie bijvoorbeeld in Florence of Rome een verkeersbord over het hoofd ziet waarop zo’n zone wordt aangekondigd, en nietsvermoedend met de auto het oude stadscentrum binnen rijdt, kan rekenen op een fikse prent. Het bord betekent namelijk dat er alleen auto’s met een ontheffing mogen rijden.

Deze en andere onbekende verkeersregels zorgen ieder jaar voor flink wat boetes uit vakantielanden. De ANWB raadt daarom aan de belangrijkste afwijkende buitenlandse verkeersregels uit het hoofd te leren. Want ook voor boetes geldt: voorkomen is de goedkoopste optie.

Zes verrassingen uit België

  1. Een knipperend oranje stoplicht betekent dat u extra moet opletten bij het doorrijden. Bij een oranje licht dat ononderbroken brandt, mag u niet doorrijden.
  2. Bij groen licht mag men in België doorrijden. Dit is echter niet verplicht, in tegenstelling tot in Nederland.
  3. Een cruisecontrolverbod wordt aangegeven met de woorden 'Cruise control' met een rode streep erdoor. Tot aan het volgende kruispunt mag u de cruisecontrol niet gebruiken.
  4. U moet in België verplicht reflecterende veiligheidshesjes in de auto hebben, net als in veel andere landen (o.a. Duitsland en Frankrijk). Het verschilt per land of alleen de bestuurder of ook de passagiers een veiligheidsvest moeten dragen bij pech. De ANWB raadt uit voorzorg aan voor iedereen een vestje in te pakken.
  5. Een brandblusser in de auto is verplicht voor Belgische automobilisten. Het advies is om er als toerist ook een mee te nemen om vervelende discussies te voorkomen.
  6. Wanneer je in België een boete ontvangt moet je deze meteen betalen. Doe je dat niet, dan wordt eerst je auto tot 96 uur vastgehouden. Je kan dan alsnog de boete betalen, maar er komen dan ook stallingskosten bij. Na deze 96 uur wordt je auto in beslag genomen.

Vier surprises uit Frankrijk

  1. Sinds 2012 moet u verplicht een alcoholblaastest aan boord hebben. Daarmee kunt u zelf beoordelen of u nog in staat bent aan het verkeer deel te nemen na een glaasje Franse wijn. De blaastest moet voldoen aan de landelijke norm. Die wordt aangegeven met de letters 'NF'. Te koop bij o.a. de ANWB, Halfords, Franse tank­stations en Franse apotheken.
  2. Bij pech of een ongeval op de auto­route hoeft u geen gevarendriehoek te plaatsen. Het is namelijk verboden om op de autosnelweg te lopen. De bestuurder moet wel de alarmlichten inschakelen en alle inzittenden moeten achter de vangrail op hulp wachten.
  3. Software die voor flitserts waarschuwt moet van je navigatiesysteem zijn verwijderd. De boetes hiervoor lopen op tot maar liefst €1500. Ook riskeert u een rijontzegging.
  4. Het is verboden te parkeren voor ziekenhuizen, politiebureaus, postkantoren en bij rood-witte of rode tegels in het trottoir.

AloholtestFrankrijk

Vijf regels uit Spanje

  1. Als de auto met caravan twaalf meter of langer is, bent u verplicht om achter op de caravan aan beide zijden Europees goedgekeurde reflecterende markeringen te bevestigen. Het mag ook één plaat zijn. Let op: in Nederland en veel andere landen zijn deze platen niet toegestaan! In Portugal mag u de platen wel laten zitten. Fietsen achterop? Tel het fietsenrek dan mee bij het opmeten.
  2. Honden moeten op de achter­bank goed worden vastgezet, liefst met een speciale gordel of in een transportbox.
  3. Een hoofdtelefoon of 'oortjes' dragen is een kostbare aangelegenheid. U riskeert een boete van €200.
  4. Op zogeheten autovías gelden dezelfde snelheden als op een autosnelweg (autopistas). Op autovías mogen ook landbouwvoertuigen en fietsen rijden op de vluchtstrook. Een ‘gewone’ autoweg herkent u aan het bord: via reservada para automóviles.
  5. In sommige Spaanse steden, zoals in Madrid, zijn milieuzones ingericht, onder meer om de luchtkwaliteit te verbeteren en meer ruimte te scheppen voor omwonenden. Deze autoluwe zones worden aangegeven met borden met het opschrift Area de prioridad residencial (alleen toegankelijk voor vergunninghouders). Het inrijden van deze gebieden kan forse boetes opleveren en het is zaak goed op de borden te letten en ze niet te negeren. Er wordt met behulp van camera's gecontroleerd.

Vier weetjes uit Italië

  1. Wie meerdere honden in de auto heeft, moet ze achter een hondenrek zetten.
  2. Let op de 'verboden in te rijden'-verkeersborden met de tekst 'zona traffico limitato' in steden met oude stadscentra. Wie het bord passeert, krijgt een boete die oploopt tot ruim €300. "We hebben er al vaak voor gewaarschuwd, maar het blijft de topscorer onder de boetes", zegt Yda Matthijssen van ANWB Rechtshulp. "We krijgen geregeld mensen aan de telefoon met torenhoge 'gestapelde' boetes, omdat ze de weg kwijt waren en elke keer dat ze het bord passeerden, werden geflitst."
  3. Winterbanden die geschikt zijn voor hogere snelheden (codering R, S, T, U, H, V, W en Y) zijn in Italië in de zomerperiode gewoon toegestaan. Maar alle andere typen zijn tussen 16 mei en 14 oktober verboden. U riskeert een boete van €419 tot €1.682 als u de verkeerde banden gebruikt.
  4. Voor elke verkeersovertreding worden strafpunten gegeven, ook aan buitenlanders. Bij het bereiken van een totaal van twintig punten wordt het rijbewijs voor zes maanden tot twee jaar ingenomen. Wanneer je de boete niet direct betaalt, moet je een waarborgsom betalen.

Hondinachterbak

Negen regels uit Duitsland

  1. Het meenemen van een veiligheidsvest is per 1 juli 2014 verplicht in Duitsland. Er moet minstens één reflecterend veiligheidsvest in de auto aanwezig zijn. Deze maatregel geldt voor automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs.
  2. Het is verboden om een voertuig met pech langs de snelweg te repareren. U mag dus geen lamp vervangen of een band verwisselen. Laat de auto zo snel mogelijk naar een veilige plek slepen.
  3. Zet de functie voor flitsmeldingen op het navigatiesysteem uit, anders riskeert u een boete van minimaal €74 én inbeslagname van de ­apparatuur.
  4. Honden op de achterbank moeten goed worden vastgezet.
  5. Een inhaalverbod voor vrachtauto’s geldt óók voor campers zwaarder dan 3500 kilo.
  6. Wilt u bijvoorbeeld in Berlijn of München een Umweltzone (milieu­zone) in rijden? Dan hebt u een milieusticker nodig. Plak deze rechtsonder op de voorruit (van binnenuit gezien). Te koop bij ANWB-kantoren (leden €16,95, niet-leden €17,95) en tankstations ter plekke. Oudere dieselauto’s en auto’s zonder katalysator mogen het centrum helemaal niet in.
  7. Voor wie graag hard over de Autobahn scheurt: de adviessnelheid is 130 km per uur. Rijdt u harder en krijgt u een aanrijding, dan bent u eerder aansprakelijk.
  8. Een verkeersbord dat een inhaalverbod aangeeft, betekent een verbod om voertuigen met meer dan twee wielen in te halen. Een auto mag dus wel een motor inhalen, maar een motor mag geen auto inhalen.
  9. In Duitsland mag je geen apparaten gebruiken die flitspalen melden. De software van het apparaat moet helemaal verwijderd worden, omdat ook het in bezit hebben van de software verboden is. Alleen uitzetten en wegleggen is dus niet voldoende.

Drie keer onbekend Oostenrijk

  1. Op smalle bergwegen moet degene die het makkelijkst kan uitwijken of terugrijden voorrang verlenen. Je mag een stilstaande schoolbus met knipperende alarmlichten niet inhalen. Als er een tram voor je rijdt, maar je wilt of kunt deze niet inhalen, dan moet je twintig meter erachter blijven. Vanaf tachtig meter voor een spoorwegovergang tot direct erna is het verboden in te halen. Overstekende kinderen hebben altijd voorrang.
  2. Bij oranje licht mag u niet doorrijden, tenzij u echt niet kunt stoppen. Voordat het licht op oranje springt, knippert het groene licht vier keer. Als rood en oranje gelijktijdig knipperen, zal het licht kort daarna op groen springen.
  3. Een blauw rond verkeersbord met een rode rand en diagonale balk geeft een parkeerverbod aan. Wanneer onder de diagonale balk een witte ‘I’ staat, geldt het parkeerverbod op oneven dagen. Bij een witte ‘II’ onder de diagonale balk geldt het parkeerverbod op even dagen.

Middendoorgangvoorhulpdiensten

Zeven regels uit Zwitserland

  1. Het bezit van navigatieapparatuur met flitsmeldingen is verboden, op straffe van inbeslagname en een fikse boete. Er wordt streng op gecontroleerd. Advies: verwijder de signaleringsfunctie vooraf.
  2. Met een lege brandstoftank op de vluchtstrook stoppen is ­strafbaar.
  3. Parkeert u op een helling? U moet de auto behalve met de handrem óók extra zekeren. Bijvoorbeeld door hem in de eerste versnelling te zetten.
  4. Gele knipperlichten langs de autoweg betekenen dat u op deze gedeelten niet mag inhalen.
  5. Auto’s mogen 120 km per uur op de auto­snelweg en 100 op de autoweg. Sancties voor te hard rijden: rijontzegging en administratiekosten.
  6. Bij een file bent u verplicht om een middendoorgang (Rettungsgasse) vrij te maken. Ga zo veel mogelijk links of rechts rijden, zodat in het midden voldoende ruimte is voor hulpverleners. Zijn er meer dan twee rijstroken? Bestuurders op de meest linkerrijstrook moeten zo veel mogelijk naar links gaan, en op de overige rijstroken zo veel mogelijk naar rechts rijden. Deze regel geldt ook in Oostenrijk en Duitsland. 
  7. U hoeft alleen maar een gevarendriehoek mee te nemen. Verder zijn er geen verplichte artikelen.

Toch een boete? Beperk de schade!

  • Wordt u aangehouden, betaal dan altijd de boete ter plekke. Meteen afrekenen is het goedkoopst. Vaak kunt u ook niet anders. Bezwaar maken heeft (net als in Nederland) alleen zin als daar een gegronde reden voor is. Met het argument dat u de buitenlandse verkeersregels niet kent, komt u meestal niet weg.
  • Hou er rekening mee dat de incassokosten behoorlijk kunnen oplopen als u niet betaalt. Buitenlandse autoriteiten krijgen via de RDW de adresgegevens van de kentekenhouder en sturen de boete daar rechtstreeks naartoe.
  • Wie niet betaalt, kan met het Centraal Justitieel Incassobureau te maken krijgen. Die neemt de inning van wanbetalers uit handen van de buitenlandse autoriteiten. Wie weigert te betalen, kan bij een volgend bezoek aan het land te maken krijgen met de politie.

Kijk voor alle verkeersregels per land op www.anwb.nl/vakantie/­landeninformatie en klik op het betreffende land.

ANWB-leden hebben recht op telefonisch juridisch advies van de afdeling Rechtshulp: T 088-269 77 88. Zie ook www.anwb.nl/rechtshulp of mail uw vraag naar jurinfo@anwb.nl.

Bron(nen):
  • Plus Magazine

Reactie toevoegen

18 Comments

Door Anton Alkema (niet gecontroleerd) op vr, 16-6-2017 - 19:13

Is een fietshelm in Zwitserland verplicht voor volwassenen?

Door E. Nuijten (niet gecontroleerd) op zo, 19-6-2016 - 13:08

In Zweden kun je een boute krijgen als je de auto parkeert aan de linkerkant van de weg

Door Dirk Visscher (niet gecontroleerd) op zo, 12-6-2016 - 12:43

Houdt in Frankrijk ook rekening met het feit dat je minimaal 3 seconden stil moet staan voor een stopbord.

Door Tetje Verheijen (niet gecontroleerd) op zo, 12-6-2016 - 08:12

Als je de mogelijkheid hebt rij even naar Duitsland. Umwelt- sticker voor €5.00 gelijk meegenomen bij Dekra filiaal.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op vr, 10-6-2016 - 17:44

Vreemd. TomTom heeft aangepaste flitspaalbestanden voor Frankrijk. Zogenaamde safety zones. Die zijn toegestaan in Frankrijk en zijn naar verluid in overleg met de Franse autoriteiten opgesteld.
Verder heeft TomTom gewoon flitspaalbestanden voor Duitsland en zijn de deze alleen in strikte zin, op papier, verboden maar zou er in de praktijk nooit een boete worden geheven.

Door a.spek@kpnmail.nl (niet gecontroleerd) op do, 9-6-2016 - 20:57

Hoe zit het met parkeren voor gehandicapten?

Door Michael (niet gecontroleerd) op wo, 8-6-2016 - 21:15

Ze hebben de strop flink knellend aangehaald, léve de EU... een paradijs voor de verenigde handhavende ambtenaartjes!

Hou er rekening mee dat de incassokosten behoorlijk kunnen oplopen als u niet betaalt. Buitenlandse autoriteiten krijgen via de RDW de adresgegevens van de kentekenhouder en sturen de boete daar rechtstreeks naartoe.
Wie niet betaalt, kan met het Centraal Justitieel Incassobureau te maken krijgen. Die neemt de inning van wanbetalers uit handen van de buitenlandse autoriteiten

Door jac (niet gecontroleerd) op wo, 8-6-2016 - 21:07

het is van de gekke dat we in het GROTE EUROPA zo`n verschil in wetgeving hebben wat verkeersregels aan gaat ,en dat Nederland wel mee werkt aan boete betaling aan buitenlandse instatie`s en men hier de boete gewoon verscheurd/vernietigd die een buitenlander oploop wel of niet mogen hebben van bepaalde apparatuur zo als een tom tom navigatie gezien word als een overtreding en men er steeds weer in de software moet klooien om te voldoen aan het land waar je doorheen rij,met een willekeur aan boete`s, we zouden er maar niet meer naar toe moeten gaan mogelijk worden ze dan ook schappelijk tegen de mensen die hun geld naar hun land komen brengen

Door vrijmark (niet gecontroleerd) op wo, 8-6-2016 - 20:00

In Nederland word alles maar getolereerd terwijl het verboden is , kijk maar bij en zebrapad daar geeft de automobilist extra om niet te hoeven stopen en nooit krijgt men een boete

Door Jaap (niet gecontroleerd) op wo, 8-6-2016 - 18:10

Die flitsinformatie in Duitsland mag blijkbaar niet gebruikt worden, maar niemand controleert dat. Bij een flinke overschrijding is de boete al hoger dan de prijs van een goed mobiel navigatiesysteem, dus tel uit je winst.