Pilates: oefen lijf en geest

Effectieve body workout

Wilt u een sterk en soepel lichaam zonder het te zwaar te belasten? Dan is pilates iets voor u. Na een aantal lessen kunt u het zelf altijd en overal toepassen.

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar u traint vooral uw rompstabiliteit oftewel core stability. Met 'core' wordt uw romp of uw kern bedoeld: een korset van spieren rondom de rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heeft u deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van uw kern te trainen.

Kern van het lichaam

Bij elke pilatesoefening zorgt u ervoor dat uw rug, buik en bekkenbodem aangespannen zijn. Elke beweging die u maakt, begint bij de kern van het lichaam. Een sterke kern geeft u met elke activiteit meer kracht en balans. De oefeningen beschermen uw rug in het dagelijks leven en zorgen voor een goede houding.

U kunt de oefeningen uitvoeren op een mat. Daarbij gebruik u de eigen lichaamsweerstand. De resultaten zijn sterkere kernspieren, een betere houding, meer stabiliteit, toegenomen flexibiliteit en algehele fysieke fitheid.

Pilates noemde zijn methode 'the art of controllogy'. Hij geloofde sterk in het principe dat je met je geest controle kunt krijgen over het functioneren van het lichaam. Bij Pilates heeft u dus concentratie nodig. Er wordt bij een training dan ook geen muziek gebruikt, of hooguit een rustig achtergrondmuziekje.

Pilates wordt ook therapeutisch gebruikt. De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt ook bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de pilatesmethode als aanvulling op de reguliere behandeling.

Waardevolle training

Pilates heeft veel voordelen, zoals een betere lichaamsbewustzijn, balans, coördinatie, kracht en lenigheid. Om het uithoudingsvermogen te verbeteren, is pilates echter niet intensief genoeg. Je verbruikt er relatief weinig calorieën mee. Toch is het een waardevolle training, omdat een sterk centrum en lenigheid essentieel zijn om u fit te voelen. Het gaat er niet zozeer om wat u doet, maar veel meer hoe u iets doet. U kunt de principes van Pilates in elke training verwerken.

Starten met pilates

Pilates kunt u altijd en overal doen. In principe heeft u er niets bij nodig. Om het echte werk onder de knie te krijgen, is het wel verstandig als u gebruik maakt van een goede instructeur die controleert of u de oefeningen goed uitvoert. De eerste tien lessen zult u nog moeten wennen. Na nog eens tien begint u het resultaat te zien en te voelen. Volgt u dan nog eens tien lessen, dan kunt u niet meer zonder.

Trefwoorden:

1 Reactie

Door nico cok (niet gecontroleerd) op di, 28-6-2016 - 17:56

Pilates is zoals gesteld het geloof van Pilates.
sterk wordt je alleen door flink te belasten.
en niet op een matje, dat heb je ook niet bij je als je in de stad valt over een stoeptegel.
ga liever naar een goede sportschool of doe aan een goede sport zoals nordic walking, dynamic tennis, floorball en zelfs skiën.
doe dagelijks diverse malen een paar krachtoefeningen voor benen, schouders/armen en kern. dat kan op je stoel, op de trap en zelfs in bed. vergeet niet lemniscaat bewegingen te doen: zijn goed voor je brein. en daar begint alles.