Eén op de drie Nederlanders stelde bezoek opticien uit wegens coronapandemie

Ruim 30 procent van de Nederlanders die de afgelopen jaar niet naar de opticien of optometrist zijn geweest, hebben hun bezoek uitgesteld vanwege de coronapandemie. En dat terwijl 32 procent van hen wel oogklachten had.

Door de druk op de zorg zijn veel Nederlanders terughoudend geweest om met gezondheidsklachten aan te kloppen bij een specialist. Dit geldt ook voor degenen die normaliter voor een (half)jaarlijkse controle naar de opticien gingen; één op de vier is niet gegaan, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Specsavers onder ruim 1000 bril- en contactlensdragers. Uit de onderzoeksresultaten kwam verder naar voren dat vooral ouderen terughoudend waren bij het brengen van een bezoek aan de opticien door corona. Waar bij de 30-minners slechts 16 procent aangaf de opticien niet te bezoeken omdat ze zich er niet prettig bij voelde, steeg dit gestaag door tot bijna 34 procent bij de 60-plussers. Andere resultaten uit het onderzoek:

  • Ruim driekwart (76,5 procent) van de mensen die niet is geweest, gaf aan niet te zijn geweest omdat ze nog goed zagen met hun bril of contactlenzen
  • 14 procent gaf aan niet over de financiële middelen te beschikken om naar de opticien te gaan.
  • Bijna een op de drie (31 procent) voelde zich door de coronapandemie niet prettig bij een een bezoek aan de opticien en heeft daarom het bezoek uitgesteld.
  • Ruim twee op de vijf (21 procent) verwachtte niet de zorg te kunnen krijgen die ze nodig hadden door de maatregelen in de winkel zoals de 1.5 meter afstand, gebruik van spatschermen en mondkapjes.
  • Van de bril- en contactlensdragers met oogklachten (28 procent) is bijna één op de drie (31 procent) niet naar de opticien geweest wegens de coronapandemie

"Dat zoveel mensen een bezoek aan de opticien hebben uitgesteld vanwege corona verbaast me niet, maar baart natuurlijk wel zorgen. Wij zagen deze terughoudendheid vooral in de eerste maanden toen er nog veel onzekerheid was over het virus. Toch is het verstandig om altijd een afspraak te maken bij klachten, hoe licht ze misschien ook zijn, zo voorkom je eventuele verergering van de klachten. Dankzij aanpassingen in de winkel hebben we onze klanten altijd op een veilige en verantwoorde manier kunnen helpen", zegt Jiska van Dam, optometrist bij Specsavers.

Winkelen op afspraak mag blijven

Veel bril- en contactlensdragers (85 procent) die het afgelopen anderhalf jaar wél voor controle zijn geweest hebben het als prettig ervaren dat optiekwinkels open zijn gebleven tijdens de lockdown. 9 op de 10 mensen waren zeer tevreden met de genomen maatregelen in de winkels, zoals het bezoek op afspraak, 1.5 meter afstand en het gebruik van spatschermen. Met name het winkelbezoek op afspraak beviel mensen goed. De rust die dit in de winkels gaf werd door bijna driekwart (73 procent) als heel prettig ervaren tijdens hun bezoek aan de opticien. Ook gaf ruim twee derde (68 procent) aan het winkelen op afspraak zo prettig te vinden dat ze dit in de toekomst graag zo blijven doen.

 

Het onderzoek is representatief uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Specsavers Nederland. Er namen 1.074 Nederlanders (> 25 jaar) deel die een bril of contactlenzen dragen. Het onderzoek liep in week 27 van 2021.