Audi Q3: Compacte Duitser

Pluslezer Jos van Wegen en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic. Ze geven hun ongezouten mening over deze Duitser.

Stationwagon onder de SUV’s

De Audi Q3 hoort thuis in het rijtje Q7 en Q5, zijn terreinwagenachtige luxewagenbroers. Ook bekend onder de typenaam SUV (Sport Utility Vehicle). In tegenstelling tot die grotere broers heeft de Q3 minder dat echte 4x4-uiterlijk, hoewel de meeste Q3-uitvoeringen met quattro-aandrijving worden geleverd, Audi’s naam voor permanente vierwielaandrijving. Hij heeft meer weg van een hoog op de poten staande stationwagon. Hoe dan ook: de kleine Duitser ziet er bol genoeg uit om de aandacht te trekken.

Achterin is het een beetje passen en meten, maar comfort, rijkarakter en uitrusting zijn dik in orde. De Audi Q3 is er vanaf €38.200 (met 140 pk dieselmotor). De door ons geteste, volledig volgehangen versie moet echter €61.806 kosten. Dan blijft er ook weinig meer te wensen over, hoewel voor dat geld best een setje elektrisch verstelbare stoelen meegeleverd mag worden.

Missing media-item.

Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic

  • Motorinhoud:1968 cc
  • Vermogen: 177 pk
  • Gem. verbruik: 5,9 l/100 km
  • Energielabel: D
  • CO2-uitstoot: 156 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 438 x 183 x 161 cm
  • Gewicht: 1660 kg
  • Prijs: vanaf €47.710

De Pluslezer

Jos van Wegen (54) is zelfstandig consultant/adviseur in de agro- en foodsector. Omdat hij regelmatig klanten bezoekt, rijdt hij zo’n 40.000 km per jaar in zijn Audi A4 Avant uit 2006.

Jos’ autotest in tien punten

Op zich heeft Jos niks met auto’s, maar hij vindt uitstraling, stijl en het gevoel dat je erbij krijgt wel belangrijk. Of de Audi Q3 aan zijn maatstaven voldoet, vat hij samen in tien plus- en/of minpunten:

+ Ruim, ondanks compacte vormgeving.
+ Royale zit voorin.
+ Superieure wegligging.
+ Smooth: alles werkt soepel.
+ Hogere instap.
+ Zeer aangenaam rijcomfort.
+/– Redelijk stil, mocht iets stiller. Veel windgeruis.
– Achteruitkijkspiegel te klein.
– Instap achterin krap.
– Stevig geprijsd.

Het oordeel

“Op basis van comfort, uitstraling en rijkwaliteiten zou ik absoluut voor deze auto kunnen gaan. De stevige prijs is wel een belemmering. Maar de stoelen, de hoge zit, de soepelheid en de wegligging zijn echt fantastisch.”

Missing media-item.

Het detail

“Opvallend is de rust die uitgaat van het dashboarddesign. Geen onnodige poespas. Zeer overzichtelijk, ondanks de vele knoppen in deze testauto. Je merkt gewoon dat alles goed doordacht is.”

De professional

Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Q3 heeft een goede zit, de hele auto voelt makkelijk aan.
+ Prettig hoge instap voorin.
+ Er zitten veel goede opties op deze uitvoering .
+ De wegligging is zeer goed, ondanks hellen van de carrosserie.
+ De remmen zijn perfect.
+ Het interieur heeft een solide uitstraling. Niets kraakt of piept.
+ De motor heeft een prima koppel.
+ Zoals meestal bij Audi zal de inruilprijs redelijk zijn.
–  Het brandstofverbruik had iets minder moeten zijn.
–  De Q3 is behoorlijk aan de prijs, ook de opties.

Missing media-item.

Het oordeel
“Slecht zal deze Audi beslist niet zijn, dat weten alle kenners. Wel vind ik het verbruik in de praktijk voor een Duitse diesel te hoog (8,3 l/100 km). Daarvoor heb je wel een motor met voldoende trekkracht op alle toeren. Het instappen voorin gaat goed, mede dankzij de hoogte vanaf de straat gemeten. Achterin zijn de deuren aan de kleine kant. Zit je eenmaal dan zit je ook goed, alles is overzichtelijk en bereikbaar. De Alcantara bekledingsoptie is kostbaar (€1838!), maar heeft naast een mooie uitstraling het voordeel dat je in de bocht niet schuift op je stoel.

Handig, want de bochtsnelheid is hoog door de uitstekende wegligging. Wel merkte ik bij de elandproef, die ik heb uitgevoerd met een snelheid van 70 km/uur, dat de auto doorschiet met zijn massa naar de andere kant. Bovendien gaat hij niet meteen weer in de rechtdoor-stand verder. Prettig zijn de schakelpaddels aan het stuur. Ik heb het idee dat ik hierdoor voordeliger kan rijden dan de auto zelf zou doen in automaatstand. Ook bij het inhalen op een tweebaansweg kun je de Q3 alvast in een lagere versnelling zetten om sneller en dus veiliger te passeren. Los van het prijskaartje is de Audi Q3 een absolute aanrader. Aan de andere kant: we weten allemaal dat kwaliteit geld kost.”

Lees ook:

  • Opel Insignia: Zuinigheid troef
  • Seat Alhambra: ruime zelfparkeerder
  • Renault Grand Scenic: met oog voor detail
  • Citroën C4 Picasso: ruim én met leuke extra’s
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine