
Automobilist kiest voor duurdere E5-benzine, niet voor groenere E10
Tot de coronacrisis bleef de verkoop van E10 redelijk constant, maar die is sindsdien gedaald. Terwijl er juist meer van de duurdere E5-benzine is verkocht, volgens MultiTankcard. Tussen augustus 2019 en 2020 werd er twintig procent meer E5 verkocht en vijf procent minder E10.
E-10 is duurzamer én goedkoper
De goedkopere E10-benzine is een jaar geleden geïntroduceerd om de CO2-uitstoot te beperken. In de brandstof zit namelijk maximaal tien procent bio-ethanol waardoor minder CO2 vrijkomt. Bio-ethanol is een duurzame brandstof, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, omdat het gemaakt wordt van planten, zoals mais.
Vrees voor motorproblemen
De E5-benzine wordt dus juist vaker gebruikt, terwijl hij duurder en minder duurzaam is dan de E10-variant. De populariteit van E5 komt volgens MultiTankcard mede door zorgen over E10. Veel automobilisten vrezen dat E10-benzine kan zorgen voor negatieve gevolgen voor de motor van - vooral oudere - voertuigen. Ook is de duurdere brandstof E5 net wat zuiniger, maar dat verschil is erg klein en hangt af van het type auto.