Automobilist kiest voor duurdere E5-benzine, niet voor groenere E10

Nederlanders kiezen er vaker voor om een duurdere brandstof te tanken, omdat ze bang zijn dat de goedkopere variant hun motor aantast. Dat meldt MultiTankcard, de Nederlandse marktleider in tankpassen. Een jaar na de invoering van het E10-benzine blijkt dat veel automobilisten liever meer geld uitgeven voor het duurdere E5-benzine waar minder bio-ethanol in zit.

Tot de coronacrisis bleef de verkoop van E10 redelijk constant, maar die is sindsdien gedaald. Terwijl er juist meer van de duurdere E5-benzine is verkocht, volgens MultiTankcard. Tussen augustus 2019 en 2020 werd er twintig procent meer E5 verkocht en vijf procent minder E10. 

E-10 is duurzamer én goedkoper

De goedkopere E10-benzine is een jaar geleden geïntroduceerd om de CO2-uitstoot te beperken. In de brandstof zit namelijk maximaal tien procent bio-ethanol waardoor minder CO2 vrijkomt. Bio-ethanol is een duurzame brandstof, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, omdat het gemaakt wordt van planten, zoals mais. 

Vrees voor motorproblemen

De E5-benzine wordt dus juist vaker gebruikt, terwijl hij duurder en minder duurzaam is dan de E10-variant. De populariteit van E5 komt volgens MultiTankcard mede door zorgen over E10. Veel automobilisten vrezen dat E10-benzine kan zorgen voor negatieve gevolgen voor de motor van - vooral oudere - voertuigen. Ook is de duurdere brandstof E5 net wat zuiniger, maar dat verschil is erg klein en hangt af van het type auto. 

Bronnen: RadarNOS