Autoreview Citroën DS 4: echt comfor­­­­­­tabel op zijn Frans

DS 4 E-Tense 225 Rivoli

Getty Images

Jan Kam (69) was tot enkele jaren geleden eigenaar van een video­productiebedrijf. “Ik reed zo’n 50.000 kilometer per jaar kriskras door Nederland. Nu ik gestopt ben, zit ik op zo’n 15 tot 20.000 jaarlijkse kilometers.”

Citroën DS 4

  • Motorinhoud 1598 cc
  • Vermogen 225 pk (benzine/elektro combi)
  • Max. koppel 250 Nm (benzine/­elektro combi)
  • Gemiddeld verbruik 1 op 76,9*
  • Actieradius elektrisch 55 km
  • Energielabel A*
  • CO2-uitstoot 32 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh)
  • 440 x 187 x 149 cm
  • Gewicht 1628 kg
  • Vanafprijs DS 4 PureTech 130 Bastille+ €36.750
  • Vanafprijs DS 4 E-Tense 225 €42.150
  • Vanafprijs geteste versie €49.250
    * Fabrieksopgave

Jan Kam. Zijn dagelijks vervoermiddel is een Volkswagen Touran diesel uit 2015 en vergeleken met die Duits-degelijke MPV lijkt de strakke, modern vormgegeven en tot het dak met elektronische hulpmiddelen volgepakte plug-in hybride DS 4 uit een andere wereld te komen. Logisch ook, want DS bindt met deze auto de strijd aan met pittige rivalen in het premiumsegment. Jan: “Ik moet bij DS eerlijk gezegd nog steeds denken aan de gelijknamige Citroën, maar voor een nieuw merk met zulke ambities is dat eigenlijk niet zo’n ­beroerde associatie, toch?''

Hij noemt zichzelf een ‘pragmatische automobilist’, die vooral let op praktische zaken, maar testrijder Jan Kam is zeker niet ongevoelig voor de stilistische charmes van de DS 4. “Ik heb vroeger veel Franse auto’s gehad en ik heb nog altijd een 2CV waar ik gek op ben. Al is dit natuurlijk andere koek. Deze auto oogt eerder stoer dan dat hij Franse elegantie uitstraalt.”

De DS 4 begroet je met een lichtconcert zodra je de auto nadert; een vriendelijk muziekje heet je welkom als je plaatsneemt in de bestuurdersstoel. “Dat zijn grappige gadgets, maar ik ben daar eerlijk gezegd niet zo snel van onder de indruk”, zegt Jan. “Instelbare binnenverlichting, allerlei opties om je instrumentarium weer te geven, vijf rijstanden of stoelverstelling met geheugen, het zijn toch vaak ­dingen die je één keer instelt zoals je het wilt en daarna raak je het nooit meer aan. Ik ben meer geïnteresseerd in zaken als ruimte, kwaliteit of verbruik. En voor mij zijn een automatische versnellingsbak en een navigatiesysteem absolute vereisten.”

Op dat gebied bedient de DS 4 Jan op zijn wenken. Met de achttraps automaat in de comfortstand (waarbij camera’s de weg voor de auto scannen en het rijgedrag aanpassen op de situatie onder de wielen) en een passende bestemming ingesteld op de navigatiekaart, gepresenteerd op het fors bemeten aanraakscherm, geeft hij de DS 4 aandachtig de sporen. “Ik ben onder de indruk van het vermogen. En de soepele manier waarop hij overschakelt van elektrisch rijden naar het gebruik van de verbrandingsmotor”, klinkt het na een kilometertje of 20. “Hij rijdt heerlijk, echt comfortabel op z’n Frans. En die automaat is domweg fantastisch.”

Ook het zitcomfort kan Jan bekoren. “Tenzij je op de achterbank moet zitten. Als ik met mijn 1.89 voorin zit, past er alleen een klein kind achter mij. Dat valt me tegen. Net als de bagageruimte trouwens.” Daarentegen is Jans eerste ervaring met de head-up display, die rijgegevens in de voorruit projecteert, positief: “Ik moest heel even wennen, maar het blijkt heel prettig in het gebruik.”

Tien plus- en/of minpunten

    • Mooi, chic interieur.
    • Fijne, soepele aandrijflijn.
    • Uitstekende prestaties.
    • Nuttige, prettig werkende veiligheidssystemen.
    • Zitpositie prima in te stellen.
    • Geweldig geluid audiosysteem.
    • Druktoetsen in metaallook mooi, maar overdag slechter af te lezen.
    • Weinig beenruimte achterin.
    • Erg lage instap.
    • Lage daklijn bemoeilijkt instap extra.
      * Vergeleken met de basisuitvoering van de DS 4 E-Tense 225, de Bastille+
      ** Fabrieksopgave

    De concurrentie

    Andere premium plug-in hybrides*

    Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Essential

    211 pk
    2 cm langer
    A-label, 47 g CO2/km, 1 op 47,6**
    Vanafprijs € 44.495

    Mercedes-Benz A250e Business Line

    218 pk
    1,9 cm langer
    A-label, 23 g CO2/km, 1 op 100**
    Vanafprijs €45.530

    Audi A3 Sportback 40 TFSI E Edition

    204 pk
    5,7 cm korter
    A-label, 30 g CO2/km, 1 op 83**
    Vanafprijs €41.474

      Auteur