Autotest: Honda CR-V 2.0i

Getty Images

Een hoge auto heeft voor Rien extra aantrekkingskracht. “Mijn Volvo heeft dat ook. Het maakt de instap een stuk gemakkelijker en je hebt een goed verkeersoverzicht. Dat maakt het rijden lekker ontspannen. Goede stoelen zijn ook belangrijk, stoelen die veel steun bieden. Ook daaraan voldoet
de Honda in hoge mate. Alleen zou het zitgedeelte nét iets langer mogen zijn. Of uitschuifbaar, net zoals in mijn Volvo”, aldus Rien.

Over de Honda CR-v 2.0i Hybrid AWD

  • Motorinhoud 1993 cc
  • Vermogen 215 pk (brandstof- + elektromotor gecombineerd)
  • Gemiddeld verbruik 1 op 18,2*
  • Energielabel B*
  • CO2-uitstoot 126 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh) 460 x 186 x 169 cm
  • Gewicht 1672 kg
  • Vanafprijs geteste uitvoering €50.785
  • Vanafprijs (1.5i, 173 pk, handgeschakeld) €40.135
    * Fabrieksopgave.

De testrijder

Rien van den Broek (65) heeft zijn bedrijf in autoaanpassingen onlangs overgedragen. Hij is nog twee dagen in de week aanwezig om de nieuwe eigenaren met adviezen op weg te helpen. De zakelijke kilometers maakt hij in zijn Volvo XC60, privékilometers rijdt hij in een Suzuki S-Cross.

“Nu ik niet meer dagelijks met het bedrijf bezig ben, is het aantal kilometers drastisch afgenomen. Ik zit nu in totaal op zo’n twintigduizend per jaar”, zo schat Rien in. Omdat hij minder kilometers maakt, overweegt hij om van auto te wisselen. “Ik rijd nu te weinig om mijn Volvo met dieselmotor aan te houden. Een hybride auto zoals deze Honda staat zeker op mijn lijstje.” Of dat nog zo is ná de testrit, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten.

Het oordeel

Zoals gezegd: de Honda CR-V in deze test is een hybride. Naast een zuinige twee-liter-benzine- motor (145 pk) beschikt het model over elektrische aandrijving (184 pk). Zonder stekker: de accu’s worden tijdens het rijden opgeladen door onder andere de benzinemotor én door het terugwinnen van remenergie. Wanneer de accu’s voldoende power hebben, assisteert de elektromotor de benzinemotor óf rijdt de CR-V vol-elektrisch. Dat kan zijn tijdens de rit of bij het wegrijden. Elektrisch rijden is lekker stil (hoewel een geluid duidelijk maakt dat de auto eraan komt) én zuinig.

Wanneer de beide motoren samenwerken, beschikt de Honda over 215 pk. Werkt alleen de benzinemotor, dan loopt het vermogen terug naar 145 pk. “Bij hard optrekken of snel inhalen hoor je de motor dan wel flink werken. Maar eenmaal op snelheid is hij aardig stil. Je voelt verder nauwelijks verschil tijdens het rijden op benzine of elektrisch”, aldus Rien.

Hij is bovendien te spreken over het model van de auto en de interieurruimte. “Ook de kofferbak is erg groot. Daarbij is het op zich handig dat in deze uitvoering de achterklep elektrisch opengaat als je met je voet onder de achterbumper beweegt, hoewel dat niet altijd even ­soepel gaat.”

Over traag gesproken: het touchscreen met daarop de bediening van navigatie, telefoon et ­cetera zou volgens Rien sneller mogen reageren. De Honda zit vol veiligheidstechnologie. “Dat vind ik echt fantastisch. Zoals de auto netjes tussen de lijnen blijft rijden en afstand houdt tot zijn voorganger, bij ingeschakelde cruisecontrol. Heerlijk.”

Of de CR-V op zijn shortlist komt als volgende auto? “Absoluut. De gemakkelijke instap, de hoge zit, het goede zicht rondom, het comfort, de hybride aandrijving én de automaat maken dat ik het een serieuze optie vind.”

Tien plus- en/of minpunten

+ Mooi model.
+ Voldoende beenruimte achterin.
+ Ruime kofferbak.
+ Veel opbergvakjes en ruimte in middenconsole.
+ Fijne armsteun, uitschuifbaar.
+ Geheugen bestuurdersstoel.
+ Extra schermpje projecteert informatie op voorruit.
– Op hogere snelheden is de auto luidruchtig.
– Touchscreen is traag.
– Dashboard (deel achter het stuur) oogt een beetje rommelig.

De concurrentie

TOYOTA RAV4 2.5 HYBRID AWD
Getty Images

  • 222 pk
  • zelfde lengte
  • A-label, 100 g CO2/km, 1 op 22,7*
  • Vanafprijs €44.695

VOLVO XC40 T5 Twin Engine
Getty Images

  • 262 pk (hybride met stekker, de ­zogenaamde plug-in)
  • 17 cm korter
  • A-label, 38 g CO2/km, 1 op 58,8*
  • Vanafprijs €46.995

Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4
Getty Images

  • 300 pk (plug-in hybride)
  • 12 cm kleiner
  • A-label, 36 g CO2/km, 1 op 62,5*
  • Vanafprijs €44.149
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine