Autotest: Mercedes-Benz A250

Getty Images

Monique Bredeveld (54) is financieel consultant en rijdt het hele land door om klanten te bezoeken. Dit doet ze in haar Peugeot 307 Break die, inclusief ritjes naar familie en vrienden, de tellerstand jaarlijks met zo’n 25.000 km ziet oplopen. Comfort, veiligheid, goede stoelen en een ontspannen rijkarakter zijn belangrijk voor Monique. Of de Mercedes-Benz A250 hieraan ­voldoet, vertelt ze in tien plus- en/of minpunten.

Motorinhoud: 1991 cc Vermogen: 224 pk
Gemiddeld verbruik:
1 op 16,1* 
Energielabel: E* 
CO2-uitstoot: 141 g/km* 
Afmetingen (lxbxh):
442 x 180 x 144 cm
Gewicht: 1355 kg
Vanafprijs geteste versie: €46.669 
Vanafprijs Mercedes-Benz A-klasse (A160): €30.687
* Fabrieksopgave.

In het verleden heb ik in heel veel verschillende leaseauto’s gereden. Ook heb ik gekart en aan brommers gesleuteld. Kortom, techniek en auto’s interesseren mij en een auto met een beetje power – zoals deze A250 – kan ik waarderen. Een sportieve en snelle auto, met veel comfort en ruimte. En veiligheid, zoals het systeem dat waarschuwt als je te dicht op je voorganger rijdt. Eerst is het vrij irritant, maar je gaat er meer afstand door houden. Het maakt je bewust, het geeft inzicht in je rijgedrag. In mijn Peugeot hou ik nu ook meer afstand”, vertelt Monique. Over afstand houden gesproken: “Ik vind dat de parkeersensoren iets te strak staan afgesteld. Die piepen erg snel. Maar goed, dan raak je ook echt niks.”

De binnenruimte is dik in orde, vindt Monique. Zowel voor- als achterin en in de bagageruimte komt niemand iets tekort. “Het interieur in deze uitvoering is wat ­donker, ondanks het glazen dak. Volgens mij komt dat door de kleine ruiten die – samen met de hoofdsteunen achterin – ook het zicht naar achteren wat beperken. Gelukkig helpt de achteruitrijcamera een handje mee.” Het scherm voor de achteruitrijcamera is tevens het navigatiescherm. Een bijzondere versie: “Op het moment dat je een kruising of afslag nadert, schakelt de camera voorop in en krijg je ‘live’ beeld te zien met grote pijlen die je wijzen welke kant je op moet. Echt handig en superduidelijk, zeker in de stad met veel kruisende wegen. 

Net zo handig is de spraakbediening. Als je je zin begint met ‘Hé, Mercedes’, kun je heel veel bedienen: ‘navigeer mij naar…’, ‘wil je de temperatuur op 20 graden zetten’, ‘kun je Radio 2 opzetten’. Gewone zinnen uitspreken, erg makkelijk. Als ik dit allemaal optel bij het rijgemak, het comfort, de veiligheid en de pittigheid, kan ik niet anders zeggen dan dat dit een geweldige auto is.”

Tien plus- en/of minpunten

+  Veel power.
+  Soepele en snelle automaat.
+  Goede, comfortabele stoelen.
+  Veel echt handige gadgets (spraakbesturing, live navigatie).
+  Nuttige veiligheidssystemen.
+  Fantastische wegligging.
+  Zeer eenvoudige (intuïtieve) bediening.
+ /  –  Voldoende ruimte, wel aan de donkere kant.
+ /  –  Zicht naar achter beperkt, camera echte toevoeging. 
–  Parkeersensoren te gevoelig.

De concurrentie: Andere pittige familieauto’s

Getty Images

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI Veloce
• 240 pk
• 7 cm korter
• F-label, 157 g CO2/km, 1 op 14,7*
• Vanafprijs €41.550

Getty Images

BMW 225XE Active Tourer
• 224 pk
• 7 cm korter
• A-label, 52 g CO2/km, 1 op 43,5*
• Vanafprijs €43.565

Getty Images

Volvo XC40 T5 AWD Momentum
• 247 pk
• 1 cm langer
• E-label, 164 g CO2/km, 1 op 14,1*
• Vanafprijs €55.375
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine