Autotest: Mercedes-Benz C180 Cabriolet automaat

Getty Images

Officemanager Leonie Jungerius testte de Mercedes-Benz C180 Cabriolet voor de Plus Autotest. In dit artikel leest u haar bevindingen en wordt de auto vergeleken met de concurrenten.

Leonie Jungerius (51) is ­officemanager bij een apotheek. Privé rijdt ze een Volkswagen Golf Cabriolet uit 2004 en hiermee maakt ze zo’n 5000 kilometer per jaar. Niet veel, maar elke kilometer die ze erin rijdt, is voor haar puur genieten en voor de grote afstanden staat een andere auto klaar.

Haar cabrio heeft ze nu bijna een jaar en in die korte periode is de liefde voor het rijden met open dak zodanig opgebloeid dat ze eigenlijk niet meer zonder kan. “Ik heb het vroeger altijd onzin gevonden. Onpraktisch ook, zeker toen de kinderen nog mee moesten. Tot een tijdje geleden de Golf op mijn pad kwam en nu kan ik mij niet meer voorstellen waarom ik een cabrio ooit onzin vond”, zegt Leonie glimlachend.

  • Motorinhoud: 1595 cc
  • Vermogen: 156 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 16,1*
  • Energielabel: C*
  • CO2-uitstoot: 140 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh):
  • 467 x 181 x 141 cm**
  • Gewicht: 1515 kg
  • Vanafprijs geteste versie: €54.919
  • Vanafprijs (C180 handgeschakeld): €51.653

* Fabrieksopgave.
** Om de cabriokap te openen, is minimaal 199 cm hoogte nodig. Opletten dus in (parkeer)garages!

Het oordeel

De Mercedes-Benz biedt volgens Leonie veel ­comfort, onder andere door de prima verstelbare stoelen. “De veiligheidsgordel schuift bovendien ­automatisch mee naar voren, zodat je die eenvoudig kunt pakken. In eerste instantie schrok ik van de ­hoeveelheid knopjes, maar uiteindelijk is alles heel eenvoudig te bedienen. Zelfs het openen van de kap is simpel: knopje indrukken en klaar”, zegt ze.

'Het is altijd warm met de kap open'

Rijden in een open cabrio betekent veel wind. Op koelere momenten, van een frisse zomeravond tot midden in de winter, kun je rekenen op een aantal zaken die zorgen dat je lekker warm blijft: stoelverwarming, spoilers die de wind buiten houden, goed functionerende blowers en ‘airscarf’. “Dat laatste is heerlijk warme lucht die vanuit de hoofdsteunen rond je hoofd wordt geblazen. Het levert wel een zachte zoem van de ventilatoren op, maar dat hoor je amper als je een muziekje aan hebt staan. Open rijdt de cabrio trouwens opvallend stil.”

Stil en pittig

Typisch voor een cabriolet is het iets beperkte zicht rondom ten gevolge van de kapconstructie. Moderne oplossingen beperken die hinder, zoals hier een achteruitrijcamera. “Dat helpt absoluut. Net zoals de piepjes die aangeven dat er iets in de weg staat”, zegt Leonie, die overigens ook erg te spreken is over de andere kwaliteiten van de C180 Cabrio: “De motor is stil en heel pittig. En de automaat, die maar liefst negen versnellingen heeft, schakelt supersnel. Ook de keuzemogelijkheid om zuinig, sportief of comfortabel te rijden, is geweldig. Je merkt echt een verschil in pit én verbruik tussen die standen. Op de snelweg even snel inhalen deed ik in de sportstand, maar als je lekker relaxed wil toeren, bespaar je met de ecostand een hoop benzine.”

Tien plus- en/of minpunten

 + Pittige motor.
 + Prima wegligging.
 + Lekkere stoelen, goed instelbaar.
 + Verwarming in de nek bij open rijden.
 + Keuze tussen sportief, zuinig of comfortabel rijden.
 + Veel knopjes, toch eenvoudige bediening.
 + Achteruitrijcamera.
 - Zicht rondom door kap beperkt zonder (optionele) achteruitrijcamera.
 - Weinig ruimte achterbank en kofferbak.
 - Lage instap.

De concurrentie

Andere cabriolets met diverse prijskaartjes.

Getty Images
DS 3 Cabrio PureTech 110 S&S

  • 110 pk
  • Compacte cabrio
  • B-label, 100 g CO2/km, 1 op 23,3*
  • Vanafprijs: €24.800

* Fabrieksopgave

Getty Images
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16V

  • 140 pk
  • Tweezits roadster/sportwagen
  • A-label, 148 g CO2/km, 1 op 15,6*
  • Vanafprijs: €35.975

* Fabrieksopgave

Getty Images
Range Rover Evoque Convertible 2.0 SI4 4WD

  • 240 pk
  • 4x4 met open dak
  • G-label, 201 g CO2/km, 1 op 11,6*
  • Vanafprijs: €87.560

* Fabrieksopgave

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine juli/augustus 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine