Autotest: Peugeot 308 SW GT 225 Automaat

‘Wat een heerlijke sportieve auto'

Letty Hamers (60) is verzorgende in de thuiszorg. Onder andere voor haar werk, maar zeker ook voor bezoekjes aan familie en vrienden en vakantieritten, zet ze jaarlijks zo’n 15.000 kilometer op de teller van haar BMW 1-serie. “Ik hou van sportieve auto’s. Vandaar dat ik heb gekozen voor een BMW. Die rijdt lekker dynamisch. Een andere auto moet hier zeker iets van hebben. Maar ik denk dat dat met deze Peugeot wel goed zit. Alleen al zijn uitstraling doet vermoeden dat het een sportieve auto is. Ik ben daarom heel benieuwd”, zegt Letty. Of haar gevoel wordt beloond, vertelt ze in tien plus- en minpunten.

Motorinhoud: 1598 cc
Vermogen: 225 pk
Gemiddeld verbruik: 1 op 16,9*
Energielabel: D*
CO2-uitstoot: 136 g/km*
Afmetingen (lxbxh): 459 x 156 x 147 cm
Gewicht: 1294 kg
Vanafprijs geteste versie: €41.920
Vanafprijs Peugeot 308 SW (PureTech 110 pk): €27.150

Het oordeel

Niet alleen het uiterlijk van de geteste Peugeot is sportief, het karakter ook. De motor is namelijk erg krachtig, met een vermogen van 225 pk. Dat is best flink voor een auto in dit segment. In 7,6 seconden zit de 308 GT dan ook al op 100 km/u en dat is – voor de liefhebber – een prima tijd. Daarbij helpt de soepele automaat, met acht versnellingen, een flinke hand. “Het is echt een dynamische auto. Vooral in sportstand gaat hij er snel vandoor en maakt hij een sportief geluid via de speakers. Dat heeft wel iets. Ik moet wel oppassen om geen bonnen te krijgen. Want wat een heerlijke auto is dit”, aldus Letty.

Over het rijden is Letty absoluut te spreken. Net zoals over het comfort aan boord. “De stoelen geven goede steun en het kleine stuurtje ligt heel prettig in de hand. Wel is bij de ideale afstelling van stoel en stuur net een klein deel van de meters op het dasboard niet helemaal zichtbaar voor mij. Maar verder is alles overzichtelijk en bovendien eenvoudig te bedienen, omdat het merendeels via het scherm in het midden gaat. Heel handig en gemakkelijk.

Het is lang geleden dat ik een Franse auto heb gereden, maar deze is iets heel anders dan toen het allemaal nog zacht geveerd was. Deze rijdt heel sportief en bevalt mij zeker. Ook de afwerking is erg goed. Voor iemand die op zoek is naar een sportieve auto, is deze Peugeot 308 SW GT zeker het overwegen waard. Ook al vanwege de ruimte en het prachtige glazen panoramadak”, ­concludeert Letty. 

Tien plus- en/of minpunten
 +  Prettig klein stuur.
 +  Goede en dynamische wegligging.
 +  Sportief uiterlijk en karakter.
 +  Goede afwerking.
 +  Veel ruimte achterin en voor bagage.
 +  Rijassistentie stuurt bij, mag iets minder nadrukkelijk.
 + /  –  Stuurt lekker licht, iets minder weggevoel. 
 + /  –  Schakelt goed, wel stroef.
 –  Zicht op dashboard valt deels weg achter stuur.
 –  Afdekking binnenkant panoramadak voelt niet solide.

De concurrentie

Andere krachtige stationwagens


Seat Leon ST 2.0 TSI Cupra 300
• 300 pk
• 4 cm korter
• E-label, 156 g CO2/km, 1 op 14,7*
• Vanafprijs €45.700


Renault Talisman Estate Energy TCE 200 EDC
• 200 pk
• 28 cm langer
• B-label, 135 g CO2/km, 1 op 16,7*
• Vanafprijs €41.790


Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo
• 200 pk
• 11 cm langer
• D-label, 149 g CO2/km, 1 op 15,4*
• Vanafprijs €34.099

Bron(nen):