PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Autotest: Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid

Gepensioneerd docent Vincent testte de Suzuki Ignis voor de Plus Autotest. In dit artikel leest u zijn bevindingen en wordt de auto vergeleken met de concurrenten.

Vincent Rijcken (65) is gepensioneerd ­docent creatieve vorming en hij werkte met auditief en visueel beperkte kinderen. Sinds zijn pensionering rijdt hij in een Volkswagen up! uit­2015, zo’n 15.000 kilometer per jaar. Met name voor bezoekjes aan familie en vrienden, vakanties en dagjes eropuit. Op zijn ‘auto-cv’ staan heel wat verschillende merken uit Japan, Duitsland en Frankrijk. Lange ritten­heeft hij het liefst, dus rijdt Vincent lekker veel vakantiekilometers. Toen hij nog les gaf, was de Volkswagen Caddy zijn ‘ding’: een auto met veel ruimte voor lesmateriaal en veel zitplaatsen.  Hij werd daarom altijd gevraagd om te rijden tijdens schooluitjes. Zijn VW up! is een stuk kleiner en vooral lager, maar hij rijdt wel lekker volgens Vincent.

  • Motorinhoud: 1242 cc
  • Vermogen: 90 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 23,3*
  • Energielabel B*
  • CO2-uitstoot 97 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh): 370 x 169 x 160 cm
  • Gewicht: 910 kg
  • Vanafprijs geteste versie: €17.999
  • Vanafprijs (1.2 hybrideloos): €14.499

*Fabrieksopgave.

Het oordeel

Na de testrit kan Vincent niet anders dan concluderen dat ook de Ignis een fijne auto is. “Dat begint al met zijn uiterlijk. De voorkant is erg stoer, de achterkant had iets meer een ‘kontje’ mogen hebben. Maar dat is persoonlijke smaak. De auto ziet er aantrekkelijk uit”, aldus onze testrijder. Het interieur kan eveneens op zijn goedkeuring rekenen: “Mooi is de ruime opzet van het dashboard, dat in het donker goed is verlicht. Leuk zijn de kleuraccenten op de deuren en rond de schakelpook. Maakt het heel fris. Ik voel me erg jong in deze auto en dat is fijn.” Dat jonge gevoel blijft tijdens het rijden. “De motor pakt goed op en is pittig. Het schakelen gaat strak, kort en voelt heel direct. De Ignis lokt uit om iets vlotter dan normaal te rijden en je moet dus goed opletten dat je niet over de maximumsnelheid gaat”, zegt de oud-docent met een grote glimlach om zijn mond.

Weinig concurrenten

De Ignis kent eigenlijk weinig concurrenten qua afmetingen en uiterlijk. Maar zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet, is de test Suzuki voorzien van veel extra veiligheidsitems. Zo waarschuwt hij met een piep wanneer je zonder richting aan te geven op de snelweg over de midden- of zijstreep gaat of wanneer je te dicht op je voorganger rijdt. “Die laatste waarschuwing is wel heel erg hard. Maar dat is goed. Het is af en toe schrikken wanneer een andere weggebruiker na het inhalen net iets te dichtbij weer invoegt, maar al met al geven deze systemen een veilig gevoel.” De pittige motor, de goede stoelen, de hoge instap en de uiterst stille motor hebben Vincent overtuigd: de Ignis is voor hem een auto om rekening mee te houden, mocht hij een nieuwe auto nodig hebben. Eén minpuntje weet hij slechts te vinden: de flinke tildrempel. Maar dat drukt de pret voor hem niet.

Tien plus- of minpunten

+ Stille en pittige motor.
+ Hoge instap en zit.
+ Korte draaicirkel.
+ Goede schakelbak.  
+ Perfecte verlichting tijdens donkere ritjes.
+ Sleutel in de zak houden (keyless ride).
+ Achteruitrijcamera, ook ’s avonds heel praktisch.
+ Fijne besturing.
+ Ruime kofferbak en ruimte achterin.
– Hoge tildrempel

De concurrentie: andere compacte auto's

Opel Karl Rocks 1.0 Online Edition

  • 75 pk
  • Lengte: 3 cm korter
  • B-label, 101 g CO2/km, 1 op 22,7*
  • Vanafprijs: €14.745

* Fabrieksopgave

Toyota Aygo 1.0 VVT-I X

  • 69 pk
  • Lengte: 24 cm korter
  • B-label, 88 g CO2/km, 1 op 26,3*
  • Vanafprijs: €11.395

* Fabrieksopgave

Volkswagen up! 1.0 Take Up!

  • 60 pk
  • Lengte: 10 cm korter
  • B-label, 96 g CO2/km, 1 op 24,4*
  • Vanafprijs: €11.475

* Fabrieksopgave

Meer autonieuws op www.plusonline.nl/auto.

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine juni 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

Bron(nen):