Autotest: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Inge Valentijn (50) is coördinator in de gehandicaptenzorg en rijdt privé een Toyota Auris Hybride. Jaarlijks komt er zo’n 25.000 kilometer op de teller bij, vooral door vakanties, sport en familie­bezoeken. De meeste woon-werk­kilometers worden namelijk per fiets afgelegd.

“Het mooie is dat ik met deze auto elke dag op en neer naar het werk kan rijden, zonder tanken. Hooguit op het werk een beetje bijladen voor de zekerheid. Of als ik extra kilometers moet maken”, zo begint Inge. “Hoewel: je gaat steeds zuiniger rijden, want je kunt na elke rit een cijfer opvragen om te zien hoe je het hebt gedaan. Dan wil je de volgende keer een nog hoger cijfer krijgen.”

Het oordeel

Wordt de plug-in hybride telkens op tijd aan de stekker gelegd en trek je rustig op, dan kun je ruim veertig kilometer puur elektrisch rijden, ook op de snelweg. Dan kun je dus een heleboel tankstations links laten liggen (of rechts, op de snelweg). Zijn de elektrische kilometers op, dan neemt de brandstofmotor het over. Met mate, want deze doet zijn werk zuinig. Hij maakt dan gebruik van het hybridesysteem, waarbij de elektromotor de benzinemotor ondersteunt, wat een laag brandstofverbruik oplevert. “Van dit omschakelen voel je niks tijdens het rijden. Dat regelt de auto helemaal zelf. Je merkt het eigenlijk alleen als je even accelereert. Dan hoor je ineens de benzinemotor in de verder heel stille auto”, aldus Inge.

Die stilte draagt bij aan het comfort, dat volgens onze Plus-testrijdster op hoog niveau staat: “De stoelen zitten heerlijk en zijn goed instelbaar, mede dankzij een opblaasbaar deel in de rugleuning dat net iets meer steun geeft. Het zicht rondom is heel goed, omdat de zijruiten iets naar beneden aflopen. Het zicht naar achteren wordt deels gehinderd door een balk in de achterruit, maar de achteruitrijcamera maakt dit deels weer goed.” Elektronische hulpmiddelen, zoals een systeem dat waarschuwt als je over de strepen rijdt zonder richting aan te geven of de cruisecontrol die netjes afstand tot de voorganger houdt, weet Inge te waarderen. “Wel houdt de auto hierbij voor mijn gevoel net iets te veel afstand, ook al stel ik hem in op de allerkleinste afstand.”

“Al met al een heel prettige auto om in te rijden. Vooral het helemaal elektrisch rijden is geweldig. Een groot minpunt vind ik de bagageruimte. Even een fiets achterin leggen is niet eenvoudig. Maar dat weegt niet altijd op tegen alle voordelen. Het is daarom een auto die zeker het overwegen waard is.”

Specificaties

Motorinhoud: 1798 cc
Vermogen (gecombineerd met elektromotor): 122 pk
Gemiddeld verbruik: 1 op 83,3*
Actieradius puur elektrisch: 50 km*
Energielabel: A*
CO2-uitstoot: 28 g/km*
Afmetingen (lxbxh): 465 x 176 x 147 cm
Gewicht: 1605 kg
Vanafprijs: €38.095

De concurrentie: andere stekkerhybrides

MINI COOPER COUNTRYMAN SE ALL4  • 224 pk 
• Actieradius puur elektrisch: 42 km* 
• A-label, 55 g CO2/km, 1 op 40* 
• Vanafprijs €41.000

KIA NIRO 1.6 GDI PHEV
• 141 pk
• Actieradius puur elektrisch: 58 km*
• A-label, 29 g CO2/km, 1 op 76,9*
• Vanafprijs €33.575

HYUNDAI IONIQ PLUG-IN HYBRID
• 141 pk
• Actieradius puur elektrisch: 63 km*
• A-label, 26 g CO2/km, 1 op 90,9*
• Vanafprijs €29.995

Foto: Jiri Büller

Bron(nen):