Citroën C3 1.6 VTi Exclusive. Pittige aandachttrekker

De Citroën C3 ziet er niet alleen voornaam en sportief uit door de grote grille, de enorme koplampen en de vloeiende daklijn. Hij trekt vooral de aandacht door de gigantische voorruit.

Auto’s met glazen daken zijn er tegenwoordig volop, maar het unieke van deze compacte Fransman is dat de voorruit naadloos doorloopt in het dak. Deze zogenaamde Zenith-voorruit is standaard op de Exclusive en een optie (€495) op de andere modellen, basisversie uitgezonderd.

Achterin is de C3 wat krapjes, alleen geschikt voor jongere kinderen. Voorin biedt de C3 echter alle ruimte. En comfort. En luxe. De geteste Citroën C3 is voorzien van een pittige benzinemotor en een hoop extra’s, zoals automatische airco, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, armsteun voorin en parkeerhulp achter. Hierdoor komt de standaarduitvoering van de Exclusive uit op €19.690. Een aantal opties, zoals bluetooth telefooninstallatie en navigatie, doet het totaalbedrag nog hoger uitvallen. Wie alle poespas links wil laten liggen, kan al terecht vanaf €12.990 voor de 61 pk sterke 1.1i.
Meer informatie op www.citroën.nl

Specificatie

Motorinhoud1598 cc
Vermogen: 120 pk
Gemiddeld verbruik
1 l op 17 km
EnergielabelC-label
CO2-uitstoot136 gr. CO2/100 km
Afmetingen (lxbxh) 394 x 173 x 154 cm 
Gewicht
1050 kg


De Pluslezer

Missing media-item.
Theo Craane (62) is vervroegd gepensioneerd installatietechnicus. Hoewel hij de laatste jaren vaker de fiets pakt, rijdt hij toch nog zo’n 10.000 kilometer per jaar, vooral voor vakanties en familiebezoek.

Theo’s autotest in tien punten

Omdat Theo veel fietst, mag zijn Toyota Corolla Verso uit 1994 ­vaker op de oprit blijven staan. De ritten die hij maakt, rijdt hij wel met plezier en kwaliteit weet hij nog altijd te waarderen. Dat zien we terug in zijn tien plus- en/of minpunten:

+ Ruimtelijk gevoel dankzij enorme voorruit.
+ Functioneel en duidelijk dashboard.
+ Pittige motor.
+ Prima instap voor, dankzij groot voorportier.
+ Goed verstelbare en comfortabele stoelen.
+ Perfecte afwerking van het interieur.
+ Kleine draaicirkel.
- Weinig opbergruimte voorin voor kleine spullen.
- Richtingaanwijzer en hendel cruisecontrol hinderlijk dicht bij
elkaar geplaatst.
- Weinig ruimte op achterbank en zeer krappe instap achter.

Het oordeel
“Het is voor mij een echte stadsauto. Heel fel, kleine draaicirkel, makkelijk parkeren. Maar hij is bovendien verrassend pittig en snel op de snelweg. Een heel plezierige wagen om in te rijden en om te zien.”

Het detail

“De voorruit is wel heel bijzonder, zo ver als deze naadloos doorloopt in het dak. En omdat het glas bovenin wat getint is, heb je niet te veel last van te veel licht of de zon. Bovendien kun je er een scherm voor schuiven. Echt mooi.”
Missing media-item.

De concurrentie: andere compacte favorieten

Opel Corsa 1.4 16V

Missing media-item.
• Minder pk’s (–20)
• Zuiniger (1 op 18)
• B-label (129 gr. CO2/100 km)
• Vanaf €15.595

Volkswagen Polo 1.2 TSI
Missing media-item.
• Minder pk’s (–15 pk)
• Zuiniger (1 op 19)
• B-label (124 gr. CO2/100 km)
• Vanaf €17.785

Renault Clio 1.6 16V
Missing media-item.
• Meer pk’s (+8)
• Minder zuinig (1 op 14,5)
• D-label (160 gr. CO2/100 km)
• Vanaf €19.190

De professional

Missing media-item.
Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen
.

Michaels autotest in tien punten
+ De C3 geeft een ruimtelijke beleving door de lange voorruit.
+ De wegligging is comfortabel, met een tikkeltje overstuur (het
wegglijden van de achterwielen bij het snel nemen van bochten).
+ De remmen werken perfect.
+ Er zit een goede radio met MP3-aansluiting in.
+ Het instappen voorin gaat gemakkelijk.
+ De auto is uitgerust met een krachtige motor.
- De instap achter is te krap, voornamelijk doordat de deur niet ver genoeg opengaat.
- Er is weinig voet/beenruimte achter.
- De voorstoelen zijn te kort voor lange benen.
- De zonnekleppen zitten op een lastige plek, waardoor de ruimte voor het hoofd beperkt is.

Het oordeel

“Als chauffeur van deze auto kun je lekker instappen. De gebruikers van de achterbank komen echter een achterdeur tegen die niet al te ver opent. De zitruimte achterin is bovendien niet optimaal. Daarentegen is de bagageruimte wel ruim genoeg, zeker als je de stoelen naar voren klapt.

Qua wegligging is de auto comfortabel genoeg en bij hobbelige wegen is ze zelfs prettig. Zelf heb ik liever een wat harder geveerde auto die wat sportiever aanvoelt, maar dat is puur persoonlijk. Citroën heeft een ‘groen’ element aan de auto toegevoegd in de vorm van een schakelindicator. Deze geeft het meest voordelige schakelmoment aan voor het verbruik. Handig!

Het meest opmerkelijke aan deze auto is toch wel de aparte voorruit. De voorruit loopt boven je hoofd nog door. Het lijkt wel of je in een cabriolet zit, maar dan zonder wind! Het is ook nog eens heel praktisch: nooit mee naar voren bukken om het stoplicht boven je hoofd te kunnen zien dus. Alleen dat al maakt de Citroën C3 een prima auto.”

 

Auteur