De hybride auto: aanschaf en gebruik

Getty Images

U bent eruit: de volgende auto wordt een hybride. Maar dan: welke auto past het beste bij u en hoe zorgt u ervoor dat u alles uit uw hybride auto haalt?

Kilometervreter?

Of u een hybride of plug-in hybride koopt, is afhankelijk van uw eigen voorkeur. Wilt u zoveel mogelijk gemak, dan zal de hybride beter bij u passen, omdat u niet hoeft na te denken over laadpunten en een laadpaal voor uw eigen deur. Voor wat betreft de keuze tussen hybride en volledig elektrisch kunt het beste kijken naar uw rijgedrag. Rijdt u regelmatig afstanden van meer dan 150 kilometer, dan bent u met een hybride auto beter uit. Gebruikt u uw auto echter vooral voor korte ritjes, dan is een volledig elektrische auto ook nog het overwegen waard.
[ITEMADVERTORIAL]


Zoeven in stilte

Heeft u eenmaal een hybride of plug-in hybride auto, dan loont het de moeite zoveel mogelijk op de elektromotor te rijden - goed voor het milieu, goed voor uw portemonnee en nog lekker stil ook. Niet voor niets roemen bijna alle testrijders van hybride auto’s juist die stilte die het rijden extra comfortabel maakt. Rijden op de elektromotor betekent zuinig rijden. Dus ja, op de elektromotor van uw hybride kunt u prima met 130 over de snelweg scheuren, maar dat betekent wel dat de accu sneller leeg zal zijn - best zonde als u bedenkt dat u op de elektromotor geen uitstoot veroorzaakt. Rijdt u 100 op de elektromotor van uw hybride, dan houdt de auto dat langer vol en duurt het dus langer voor de auto de benzinemotor nodig heeft. Net als in alle andere auto’s zijn airco en verwarming ook in de hybride auto echte stroomvreters. Bewust mee omgaan is dus ook in de hybride auto van belang. Hybride auto’s geven via een signaal op het dashboard aan dat u zuinig rijdt (de ECO-modus). Het is de moeite waard dit signaal in de gaten te houden, want op deze manier leert u precies wat u moet doen om zo zuinig mogelijk met uw hybride te rijden.


Rollen en remmen

Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk energie verloren gaat, is het raadzaam de hybride zo rollend mogelijk te houden. Dus: uitrollen naar dat verkeerslicht! Op het moment dat u het gaspedaal loslaat, genereert de auto energie voor de accu. Overigens doet de hybride auto dat ook wanneer u de rem intrapt, maar het nadeel van remmen is dat het veel energie kost een afgeremde auto weer in beweging te krijgen - meer energie zelfs dan dat eerdere remmen heeft opgeleverd. Overigens hoeft u er met een hybride auto niet bang voor te zijn dat u bij het verkeerslicht als laatste weg bent: de huidige generatie hybrides laat menig testrijder versteld staan met zijn pittige rijgedrag.


CO2-neutraal

Ja, u kunt het autorijden voor uzelf volledig CO2-neutraal maken. Het heeft wel wat voeten in aarde, want u heeft er zonnepanelen voor nodig: zo’n zestien panelen voor ruim 13 duizend kilometer rijden in een jaar tijd. Dat dat nogal een investering is, behoeft geen betoog. En u kunt zich afvragen of het echt nodig is. Op het moment dat u vanuit een benzine- of dieselauto overstapt naar een hybride auto, profiteert het milieu daar sowieso enorm van. Volgens MilieuCentraal betekent een overstap naar hybride of volledig elektrisch rijden een verlaging van de CO2-uitstoot van 40 procent.
 

Auteur