Dit moet u weten over milieuzones

Getty Images

Steeds meer steden hebben (plannen voor) een milieuzone, een maatregel die bij veel bestuurders tot onduidelijkheid leidt. Want wanneer mag u nog met de auto de stad in? En wat gebeurt er als u hier in overtreding bent? Alles over milieuzones.

Een milieuzone is een afgebakend gebied in de (binnen)stad waar u als bestuurder met bepaalde voertuigen niet in mag. Met de invoering van een milieuzone willen gemeenten hun (binnen)stad rustiger, veiliger en vooral schoner maken. De regels zijn echter niet overal hetzelfde en dit maakt het voor bestuurders onoverzichtelijk.

Personenauto’s: nu nog diversiteit, vanaf 2020 eenduidigheid

Op dit moment zijn gemeenten nog vrij om een milieuzone naar eigen model op te zetten. Omdat dit tot op heden tot een diversiteit aan geldende regels heeft geleid, treedt vanaf 2020 een nieuw systeem in werking, gevolgd door een herziening in 2025.
Vanaf 2020 hebben gemeenten twee mogelijkheden voor dieselauto’s:

  • Een gele milieuzone: dieselauto’s met Euroklasse 3 of hoger (maximaal 20 jaar oud) zijn toegestaan.
  • Een groene milieuzone: dieselauto’s met Euroklasse 4 of hoger (maximaal 15 jaar oud) zijn toegestaan.

In 2025 komt er naar verwachting een herziening van de regels, onder andere door de steeds zuiniger wordende auto’s. Hiermee verschuiven ook de leeftijden die onder de Euroklassen vallen:

  • Een groene milieuzone: dieselauto’s met Euroklasse 4 of hoger (maximaal 20 jaar oud) zijn toegestaan.
  • Een blauwe milieuzone: dieselauto’s met Euroklasse 5 of hoger (maximaal 15 jaar oud) zijn toegestaan.

Benzineauto’s kunnen vanaf 2020 niet meer geweerd worden. Dit soort auto’s moeten namelijk een zogenaamde driewegkatalysator hebben en behalve oldtimers zijn er weinig benzineauto’s die hier niet over beschikken.  Daarom is de verbetering van de luchtkwaliteit door wering van benzineauto’s uit de binnensteden beperkt.

Welke steden hebben een milieuzone?

In verschillende Nederlandse steden gelden beperkingen ten aanzien van de auto waarmee u de stad in mag. Hieronder volgen per stad de belangrijkste regels.

Amsterdam

In Amsterdam geldt een milieuzone voor oude vracht- en bestelauto’s, oude taxi’s en autobussen die op diesel rijden. Ook is er een verbod op oude brom- en snorfietsen.
Personenauto’s mogen wel de milieuzone in, maar krijgen mogelijk geen parkeervergunning meer. Bezitters van ‘oude’ auto’s krijgen vanaf 1 april 2017 geen parkeervergunning meer als hun auto voor de volgende datum gebouwd is:

  • Dieselauto’s: 01-01-2005.
  • Benzineauto’s en auto’s op andere koolstofhoudende brandstoffen (LPG, CNG, ethanol, alcohol en E85): 01-07-1992.

Op de site van de gemeente Amsterdam kunt u alle regels en uitzonderingen van de milieuzone vinden.

Arnhem

Van alle Nederlandse steden wordt Arnhem de stad met de strengste milieuzone. Naar verwachting zijn vanaf 1 januari 2019 dieselpersonenauto’s gebouwd voor 1 januari 2004 (Euroklasse 3 of lager) niet meer toegestaan in de stad. Dieselauto’s gebouwd voor 1 januari 2006 mogen alleen de milieuzone in als zij voldoen aan bepaalde Europese eisen. Details zijn te vinden op de website van de gemeente Arnhem.

Rotterdam

Momenteel heeft Rotterdam een milieuzone. Deze geldt voor dieselvoertuigen en heeft betrekking op oude vracht- en bestelauto’s en personenauto’s van voor 1 januari 2001. Een uitzondering geldt voor auto’s ouder dan 40 jaar.
Tot 1 juli 2018 gold er ook een verbod op personenauto’s van voor 1 januari 1992 die op benzine rijden, maar dit verbod is inmiddels opgeheven. Per 1 januari 2020 vervalt ook het verbod voor dieselpersonenauto’s, maar of er een nieuwe regeling komt, is niet bekend.

Utrecht

Utrecht is de vierde stad in Nederland met een milieuzone in het centrum. Op diesel rijdende vracht- en bestelauto’s en personenauto’s van voor 1 januari 2001 zijn niet toegestaan in de binnenstad. Om gebruikers van een oude dieselpersonenauto tegemoet te komen, zijn aan de rand van de milieuzone verschillende P+R-locaties aangelegd, vanwaar bestuurders met de bus of tram het centrum kunnen bereiken.

Verschillende andere steden overwegen een milieuzone in de binnenstad, maar hebben hier nog geen concrete plannen voor.

Zo herkent u een milieuzone

Milieuzones zijn te herkennen aan witte verkeersborden met daarop de tekst milieuzone. In het midden van het bord staat een rode cirkel – het algemene verbodsbord – met daaronder een specificatie van de soorten voertuigen waarop de milieuzone betrekking heeft.

Wat gebeurt er als u er toch komt?

Controle en handhaving in de milieuzones gebeurt door middel van camera’s die kentekens registreren. Als u de zone binnenrijdt met een auto die hier niet mag komen, wordt u automatisch geflitst. Ook kunt u door scanapparatuur in auto’s en parkeerwachten geregistreerd worden. Voor personenauto’s bedraagt de boete 90 euro, voor vrachtauto’s 230.

Wel is het in sommige gevallen mogelijk om via de gemeente een ontheffing aan te vragen, bijvoorbeeld in het geval van een (lichamelijke) beperking.

Bronnen: ANWB, Radar en Gemeenten Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht

Auteur