Dit zijn de 10 populairste auto's van vroeger

Autorijden was vroeger compleet anders dan tegenwoordig; auto’s hadden geen stuurbekrachtiging, vrijwel geen elektronica én meestal een handmatige choke. Maar u had wel het gevoel dat u écht reed.

De website Wijkopenautos.nl heeft een top 10 samengesteld van de populairste auto’s tussen de jaren ‘70 en ‘90. Staat uw eerste auto erbij?

1. Opel Kadett

Foto: © CC 2.0 peterolthof

In deze tijd vonden verschillende modellen van Opel Kadett gretig aftrek. De ruimte en de goede nokkenasketting maakten het een zeer populaire auto. Bovendien verliep het schakelen soepel en haalde hij, ondanks de beperkte motorinhoud, met gemak hoge snelheden. De Opel Kadett C werd in de markt gezet als tegenhanger van de Kever en wist zijn verkoopcijfers te overtreffen. U kon uit een aantal extra’s kiezen om uw auto uit te breiden: een sigarettenaansteker, klokje en verstelbare binnenspiegel of rugleuningen. Daarom was voor een grote groep automobilisten niet de Kever, maar de Kadett ‘das Auto’. 

2. Ford Taunus

Foto: © CC 2.0 nakhon100

Van deze familieauto zijn in deze jaren verschillende modellen op de markt gebracht. Van het model ‘badkuip’ (het uiterlijk met ronde vormen deed sommige mensen hieraan denken) tot de meer strakke lijnen. De ruime kofferbakruimte was het grote pluspunt van de Ford Taunus. Op vakantie gaan naar het buitenland met deze auto was nooit een probleem. Zelfs de zak aardappelen kon altijd mee! Naast de Ford Taunus waren ook andere Fords geliefd in deze tijd, zoals de Ford Escort (Auto van het Jaar in 1981) en de Ford Fiesta.

3. Volkswagen Golf

Foto: © CC 2.0 photobeppus

Deze auto was door een combinatie van techniek en een eenvoudig ontwerp hét voorbeeld van een compacte gezinsauto, die bovendien ruim was van binnen. Een andere zeer gewaardeerde auto van Volkswagen was natuurlijk de Kever. In de jaren '70 en '80 was de Kever nog veel te zien op de Nederlandse wegen, maar werd qua populariteit al snel ingehaald door de Volkswagen Golf. Dit type Golf wordt nu vaak gezien als scheurijzer onder jongeren. Toch reden vele lagen van de bevolking in deze vierwieler.

4. Peugeot 504

Foto: © CC 2.0 Charlie

Deze Franse vierwieler werd Auto van het Jaar 1969 en was vooral in de tweede helft van de seventies razend populair in Nederland. De Peugeot 504 stond bekend om zijn comfort: aangename stoelen en een soepele vering zorgden voor een fijne rijervaring. Nadeel was dat de auto niet altijd even makkelijk schakelde. In de jaren '80 werd hij al snel minder gezien door de auto-inkoop vanuit Afrika. Daar is het nu nog steeds een populaire auto.

5. Fiat 500

Foto: © CC 2.0 Arco Ardon

Ook wel bekend onder de bijnaam 'rugzakje' of 'bultje'. Op vakantie in Italië ziet u deze kleine auto’s nog steeds overal geparkeerd staan. In Nederland was hij zeer geliefd onder verliefde stelletjes, maar zo gauw er gezinsuitbreiding kwam moest de krappe 500 meestal wijken. Van het merk Fiat konden de Panda en de 600 destijds ook op een grote groep liefhebbers rekenen. De Fiat 500 is sinds enkele jaren weer terug van weggeweest, maar de moderne versie kan eigenlijk niet tippen aan deze klassieker.

6. Citroën 2CV

Foto: © CC 2.0 allen watkin

Deze 'deux chevaux', wat twee paardenkracht betekent, kennen wij ook wel als de (Lelijke) Eend. De auto had geen kooiconstructie, waardoor u het gevoel had dat de carrosserie meebewoog als u door een bocht reed! Naast dit model waren er ook andere geliefde Citroëns in het straatbeeld te zien, zoals de Dyane. Deze werd geproduceerd om te kunnen concurreren met de Renault 4, had een vijfde deur en meer pk.

7. Toyota Corolla

Foto: © CC 2.0 sv1ambo

De Toyota Corolla is wereldwijd de meest verkochte auto en mag zeker niet in deze lijst ontbreken. In de jaren '70 en '80 enorm in trek, omdat u waar voor uw geld kreeg. Naast de Corolla vond je onder andere ook modellen als de 1000, de Camry en de Starlet op de markt. Met de keuze uit al deze modellen groeide ook de populariteit van het merk in Nederland. De Corolla wordt nog steeds geproduceerd (niet te koop in ons land) en kreeg een flinke facelift, maar staat nog altijd bekend als zeer comfortabel.

8. Datsun 100A

Foto: © CC 2.0 Kieran White

De Datsun "Cherry" 100A werd gebouwd tussen 1970 en 1986 en dankte zijn populariteit aan z'n opvallende uiterlijk. Het model was verkrijgbaar met motoren tussen de 50 en 75 pk. Ook was er een diesel met 54 pk. Dit model werd in de jaren '80 omgedoopt tot de Nissan Cherry. De auto stond in de jaren '70 bekend als de ‘fietsenpikker’, vanwege de grote blinde hoek. Verder kende de Datsun Cherry vrijwel nooit technische mankementen, hij liet u als bestuurder zelden in de steek. Samen met de Toyota zorgde Nissan ervoor dat Japanse auto’s sindsdien te boek staan als betrouwbaar en betaalbaar.

9. Renault 5

Foto: © CC 2.0 RL GNZLZ

In 1972 werd de Renault 5 aangekondigd met: “Bonjour, ik ben de Renault 5, ik word ook wel Supercar genoemd”. De techniek van de auto komt voor een groot deel overeen met die van de eveneens populaire Renault 4, alleen is hij kleiner. De eerste exemplaren hadden net als bij de Renault 4 zelfs een versnellingspook in het dashboard zitten. Van de Renault 5 zijn er maar liefst 7,3 miljoen geproduceerd.

10. Lada

Foto: iStock

Dankzij de rechte lijnen is dit de meest getekende auto door kinderen. In 1966 mocht Fiat een autofabriek in Rusland bouwen, waarbij de rechten van de Fiat 124 werden vrijgegeven. Het doel was om een betaalbare auto voor de Russen te produceren. Zware weersomstandigheden waren geen probleem voor deze auto en als de accu leegraakte, kon de motor worden aangeslingerd.

Dankzij de lage prijzen en de bruikbare ruimte was de Lada ook veel te zien op de Nederlandse wegen. In de jaren '80 stond hij ook wel bekend als 'de Russische tank'. Niet alleen omdat de auto erg lang meeging, maar ook omdat het een echte benzineslurper was.

Wat was uw eerste auto?

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

65 Comments

Door J C (niet gecontroleerd) op di, 25-6-2019 - 14:40

mijneerste was Opel rekord olympia stuur versnelling J G 77 03 heb er jaaren mee gereden

Door Huub Verhoeven (niet gecontroleerd) op zo, 23-6-2019 - 14:51

Zie dit lijstje nu pas, vandaar de late reactie. Ik vind het toch ook wel leuk om mijn eerste auto toe te voegen. Dat was een tweedehandse NSU Prinz 4 voor f125,-. Dezelfde week ging ik met een geleende accu op vakantie naar Frankrijk. Ik moest eerst een vriend ophalen in een dorp 40km verder. Op die rit is hij al vijf keer afgeslagen. Daarna hebben we Tronville gehaald met een max. snelheid van 80km/u maar op hellingen veel minder.
De hele vakantie heeft hij ons niet in de steek gelaten, maar na een grote beurt bij thuiskomst haalde hij toch weer 120km/u. Het was een heel avontuur, waaraan je alleen als onbezonnen jongere begint, denk ik.

Door Hans (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 20:55

Mijn eerste auto was een Polo uit 1975. Een van de allereerste, eigeel, 900 cc en .... een schuifdak. Na aantal jaren rijden de Polo kwijtgeraakt door de eerste APK, die een lijst aan reparaties en roest problematiek opleverde. Verkocht voor 225 gulden en toen overgestapt op twee maal Taunus 1,6 L.

Door Annie (niet gecontroleerd) op di, 1-5-2018 - 21:32

Mijn eerste auto was een nieuwe rode lelijke eend in 1968 voor nog geen 3000.00 gulden. Heerlijke auto bleef er mooi droog in.

Door vincent (niet gecontroleerd) op zo, 11-3-2018 - 14:50

mijn 1e auto was een renault super 5tc... (de simpelste uitvoering... met slechts 1 buitenspiegel en 1 achteruitrijlicht...) later ook nog een golf (gti weliswaar van '83) gereden en een capri die voor een groot gedeelte bestond uit taunus onderdelen... heb ik er toch al 3 te pakken...!

nu bezig met een Toyota (aygo van 2015)

Door Robertpj (niet gecontroleerd) op wo, 18-10-2017 - 16:19

top 10 is niet correct. De mini hoort toch wel zeker in de top 10 thuis. Dus maak het huiswerk maar opnieuw.

Door Ronald van Wingerde (niet gecontroleerd) op di, 17-10-2017 - 23:24

Mijn eerste auto was een 18 jaar oude Fiat 1400. Daarna een Austin 7 die later zou worden de Mini. Vervolgens een 3 tal opels. Daarna een Honda S800 coupe, een Ford Mustang een Chevrolet BellAir een Citroen DS21 Pallas die werd opgevolgd door een Ford Capri. Vervolgens kocht ik mijn eerste nieuwe auto een Fiat 127 nog spijt, een rampen auto was dat. De volgende was op aanraden van collega's een Toyota Carina, geweldig ik heb er daarna nog 3 gehad. Even uitgestapt naar een Nissan Laurel, een Nissan Maxima en een Peugeot 305 & 406 en daarna weer een Toyota Avensis. Recent een Crysler PT cruiser cabrio en deze recent ingeruild voor een 7 jaar jonge Land Rover Freelander.

Door Herman (niet gecontroleerd) op di, 17-10-2017 - 22:33

Lloyd 600, 2 cylinder, 2 takt, iedere bougie een eigen bobine en kontakt punten.
Er konden 6 personen in (2 x 3 op een rij), met een versnellingshandel in het dashboard. Met alleen de bestuurder en geen tegenwind was 95 km/uur mogelijk.

Door J Meerveld (niet gecontroleerd) op di, 17-10-2017 - 21:28

Mijn eerste auto was een fiat 850
Zie ze nu niet meer rijden.

Door Jaap Krijgsman (niet gecontroleerd) op di, 17-10-2017 - 18:59

Mijn eerste was een Morres Mini 850

Daar heb ik heel fijn in gereden