Driekwart vijftigplussers vindt elektrische auto’s te stil

Elektrische auto’s zijn stil. Te stil, vindt de Europese Unie, want blinden en slechtzienden kunnen moderne auto’s steeds minder goed opmerken. We legden 1.800 Pluslezers de vraag voor of zij het hiermee eens waren, of dat zij de rust juist heerlijk vinden. Ook volgens onze lezers zijn elektrische auto’s te stil.

Het Amerikaanse Department of Transportation toonde aan dat elektrische auto’s zo’n 37 procent vaker betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan brandstofauto’s. Vooral ouderen, blinden en slechtzienden behoren tot de slachtoffers, omdat zij de moderne auto’s simpelweg niet horen.

AVAS

Deze schokkende conclusie vormde de aanleiding voor de Europese Unie om per 1 juli 2019 een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) verplicht te stellen voor alle nieuw toegelaten elektrische auto’s. Dit systeem zendt tot een snelheid van 20 km/h een geluid – vergelijkbaar met een benzine- of dieselmotor – uit om voetgangers en fietsers te waarschuwen. Ook hoort hier een herkenbaar geluid voor achteruitrijden bij. Tot de mogelijke opties behoren een geluid voor het stilstaan en een ‘pause switch’ om het geluid bijvoorbeeld ’s nachts in een woonwijk uit te schakelen.

“Iedereen loopt gevaar”

Een goed initiatief, vindt driekwart van de vijftigplussers. Want moderne (elektrische) auto’s zijn zo stil dat je ze bijna niet hoort aankomen. En als je ze eenmaal hoort, dan kan het maar zo te laat zijn. “Iedereen loopt gevaar”, meldde een Pluslezer als reactie op de stelling.

Tot de reacties behoren ook terugblikken naar vroeger, toen onze lezers leerden omgaan met de verkeersregels. Zo beschrijft een lezer hoe hij als kind leerde om voor het oversteken zowel te kijken als te luisteren. “Met de auto’s van tegenwoordig houden mensen nog maar één zintuig over om te beoordelen of de weg veilig is. Bij slecht weer of obstakels is het gokken.”

Een andere lezer gaf aan zelf slechtziend te zijn en vertelde hoe beangstigend het is als er dan opeens een elektrisch voertuig opduikt. Zeker in steden en andere gebieden met veel omgevingsgeluid is dat een veelvoorkomend probleem.

“Alertheid van de bestuurder neemt af”

Een kwart van de vijftigplussers vindt het juist prettig dat moderne auto’s zo stil zijn. Een lezer sprak zijn verontwaardiging uit over het feit dat er eindelijk een oplossing was voor een vervelend bijeffect van het verkeer – geluidsoverlast – en dat er meteen weer een probleem van gemaakt wordt. Bovendien zou de “alertheid van de bestuurder afnemen als de auto goed hoorbaar is.”

Een andere lezer gaf aan dat doven en slechthorenden toch niet horen en slechtzienden begeleiding en een stok hebben. Daarna volgde de vergelijking tussen elektrische auto’s en fietsers: “die hoor je ook niet en dat gaat meestal ook goed.”