Stelling: elektrische auto’s zijn te stil

De laatste jaren zijn auto’s steeds stiller geworden, vooral door de komst van volledig elektrische auto’s. Fijn voor bewoners van woonwijken, maar deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde: blinden en slechtzienden merken de moderne auto’s minder goed op. Daarom moeten elektrische auto’s vanaf juli 2019 uitgerust worden met een akoestisch veiligheidssysteem. Wat vindt u: is dit een goed initiatief?

Uit onderzoek van het Amerikaanse Department of Transportation is gebleken dat elektrische auto’s zo’n 37 procent vaker betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan auto’s die door brandstof worden aangedreven. Vooral ouderen, blinden en slechtzienden hebben moeite om elektrische auto’s te horen.

De Europese Unie stelt daarom vanaf 1 juli 2019 een zogenaamd Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) verplicht voor alle nieuw toegelaten elektrische auto’s. Auto’s die hiermee worden uitgerust, zenden tot een snelheid van 20 km/h een geluid uit om voetgangers en fietsers te waarschuwen. Boven die snelheid maken de banden doorgaans voldoende geluid om ook zonder AVAS te worden opgemerkt. Ook moeten auto’s een herkenbaar geluid krijgen bij het achteruitrijden. Tot de opties behoren nog een geluid bij stilstaan en een zogenaamde ‘pause switch’, waarmee het geluid bijvoorbeeld ’s nachts uit te schakelen is in woonwijken.

Het geluid moet lijken op dat van een verbrandingsmotor en een dusdanige frequentie hebben dat ook slechthorenden en ouderen het kunnen horen. Dit betekent dat het volume tussen de 56 en 75 dB moet komen te liggen. Een jaar na de introductie van de AVAS in volledig elektrische auto’s, zal de verplichte AVAS ook gelden voor alle andere soorten elektrische auto’s, plug-in hybrides en brandstofcelauto’s.

Wat vindt u?

Bonden voor blinden en slechtzienden over de hele wereld hebben het initiatief om een akoestisch veiligheidssysteem te verplichten, gesteund. Maar wat vindt u hiervan? Is het een goede zaak dat elektrische auto’s standaard voorzien worden van een geluid? Of vindt u het juist prettig dat de auto’s zo stil zijn?

Bron(nen):

62 Comments

Door Heni (niet gecontroleerd) op wo, 14-11-2018 - 19:46

Voor slechthorenden is het ook levensgevaarlijk en zelfs als je wel een goed gehoor hebt is het vaak schrikken (eigen ervaring).
Helaas zal er eerst veel ellende moeten gebeuren voordat men ingrijpt.

Door JvDijke (niet gecontroleerd) op wo, 14-11-2018 - 16:47

Eindelijk een oplossing met een mooi bijeffect (minder herrie in de woonstraat) toch weer een probleem. Maar hoe groot is dat nu eigenlijk? Of volgen we weer de redenatie baat het niet het schaadt ook niet?
1e Elke voetganger/fietser is een kwetsbare verkeersdeelnemer en dus de verantwoordelijkheid van de autobestuurder. (rustiger rijden in voetgangersgebieden!)
1b Gewone fietsers maken ook geen geluid! ook maar een AVAS? Had allang gemoeten natuurlijk...
2e Ook moderne auto's met een verbrandingsmotor zijn tot 20km/u op enkele meters afstand vrijwel onhoorbaar.
3e Een geluidssignaal zal/kan de alertheid van de bestuurder doen afnemen: "Ze horen mij wel" kan immers al snel gedacht worden. Dit geldt zeker bij achteruitrijden. Kortom een overdreven en ondoordacht plan.

Door henri pennings (niet gecontroleerd) op wo, 14-11-2018 - 10:14

als je fietst en je moet een kruising over zonder verkeerslichten het is mistig gewone auto,s hoor je aan komen MAAR ELECTRISCHE ik hou mijn hart vast veel gefietst bijna altijd naar mijn werk ik verwacht veel doden ,als ze er niets aan doen.

Door Abram (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 21:01

ook voor hogere snelheid, bijvoorbeeld fietsers inhalen op een smalle weg of dijk,
de mogelijkheid om een signaal te geven dat geen schrikreactie veroorzaakt.

Door Joop houtman (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 20:39

Aktie van de maand verkochte auto is.
Ik heb dus als jan met de pet geen 25000 euro te besteden aan zo.n eco voertuig maar zeker wel het gevoel dat ik hier aan mee betaal
Afschaffen die bijdrage van de overheid en aankopen van auto.s die de status binnen het bedrijf af te lezen is aan de prijs van de leaseauto.

Zou u dit kunnen plakken aan mijn vorige deel .

Door Joop houtman (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 20:27

Dat er meer auto zijn verkocht geloof ik vlak voor het verhogen van BPM maar het verkopen van de zg schone auto.s komt naar mij idee uit de lease aankoop
Het valt mij op dat de mensen met dure hybride auto.s rijden via hun bedrijf geleasd zijn zodat er een lage bijtelling is op hun salaris de auto zelf kopen zullen ze zelf waarschijnlijk nooit zelf doen vanwege de hoge aanschaf prijs
Onder het mom bij te dragen worden hiervoor allerlei zaken met publiek geld geregeld.
De jan met de pet auto is de oudere in de stad geweerde misschien wel voormalige lease auto als aktie

Door E.A. van den Be... (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 19:06

Het zijn niet alleen doven of slecht zienden ook kinderen en overige gebruikers van het verkeer lopen gevaar. Je hoort niets en op het moment dat ze zichtbaar zijn kan het al te laat zijn.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 16:47

Ok, we gaan dus allemaal elektrisch autorijden. Dat moet van de regering! Dat betekend dat er veel, zo niet alle benzinestations zullen verdwijnen.(worden allemaal Macdonalds) Vervolgens gaan de grote oliebedrijven over de kop, niet erg natuurlijk maar veel erger is dat de inkomsten uit accijnzen op brandstof wegvallen, i.i.g. veel minder worden. Dan volgt de volgende oplossing van Vadertje Staat: je gooit alle belastingen op elektriciteit omhoog en dan pak je ook gelijk de milieubewuste mensen die altijd op de fiets of met het ov gaan. Lekker snoeppotje toch?
Wat betreft de veiligheid voor overstekende voetgangers etc. vind ik het absoluut noodzakelijk dat er een soort van geluid moet komen van deze auto's. Ik heb vroeger als kind al geleerd om te kijken én te luisteren voordat ik de straat oversteek. Nu heb ik dus nog maar een zintuig over om mij te helpen en als er bijvoorbeeld veel obstructies zijn of mist zodat het zicht beperkt is, dan moet ik voortaan maar gokken of het veilig is. Ook met het achteruitrijden van bv een oprit.
Toch eens afwachten of de bobo's in Den Haag hier iets mee doen.

Door ROv (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 15:08

Voor doven en slecht horenden hoef je het niet te doen, want deze horen toch niet. Voor slechtzienden hoef je het ook niet te doen, die hebben altijd begelijding en stok. En de goedzienden en goedhorenden zien het verkeer, daar hoeft het ook niet voor. Een fiets hoor je ook niet en meestal gaat dat ook goed !

Door Kees van der Beek (niet gecontroleerd) op di, 13-11-2018 - 14:32

hoe willen ze zorgen voor al die oplaad punten.(bv. bij een flat van 11 verdiepingen.)
Dit is niet te doen ze willen de laagst betaalde van de weg af hebben.