Elektrische auto onbetaalbaar voor modaal gezin

Getty Images

Langzaam maar zeker wordt de elektrische auto populairder. De grens van 50.000 elektrische auto’s werd in maart 2019 doorbroken. De uitstoot van CO2 door auto’s blijft onverminderd hoog, omdat de schone auto’s onbetaalbaar zijn voor een modaal gezin.

Vooral de komst van relatief goedkopere auto’s heeft de verkoop een draai gegeven. De vraag blijft of het hard genoeg gaat om tot miljoenen elektrische auto’s te komen in het volgende decennium, en dus tot een forse daling van de CO2-uitstoot.

Er werden in maart 4045 elektrische auto’s verkocht, waardoor er op 31 maart 53.592 volledig elektrische auto’s rondreden. Vorige maand was het marktaandeel 10 procent van de nieuwverkoop. Een groot deel van deze stijging is te danken aan de nieuwe, betaalbaardere modellen. Tesla Model 3 (55.000 euro) werd dit jaar al 2700 keer verkocht. De elektrische Kia Niro, VW Golf, Nissan Leaf en de Hyundai Kona doen het ook goed.

De procentuele stijging van de verkoop van volledig elektrische auto’s is indrukwekkend, maar het aandeel volledig elektrisch in het totale wagenpark is verwaarloosbaar klein: nog geen 1 procent. 

De RAI waarschuwt voor te veel subsidie voor elektrische auto’s. Er werden vorig jaar 25.000 elektrische auto’s verkocht, voor die auto’s wordt de komende vijf jaar 700 miljoen fiscale subsidie neergelegd. Vooral de toch al bemiddelde rijders van de duurste elektrische auto’s profiteren.

“Oversubsidiëring is funest voor het draagvlak bij de belastingbetaler en veroorzaakt onwenselijke marktverstoring. Breed draagvlak is essentieel voor het slagen van het klimaatbeleid”, zegt RAI-voorzitter Steven van Eijck.

De komende vijf jaar zijn er volgens autofabrikanten domweg onvoldoende elektrische auto’s voorhanden om aan de ambities van het kabinet te voldoen: in 2030 mogen er alleen nog elektrische auto’s verkocht worden.

Subsidiewedloop

In heel Europa wordt elektrisch rijden gestimuleerd en dat leidt tot een ware subsidiewedloop: fabrikanten verschepen naar die landen waar de prijzen door subsidies te hoog zijn. Buitenproportionele subsidies zijn volgens de RAI noodzakelijk om het beperkte Europese productieaanbod naar Nederland te halen.

Het bestaande wagenpark moet verjongd worden door nieuwe en schone (hybride)auto’s goedkoper te maken. De RAI komt met het aloude stokpaardje: aanschafbelasting BPM moet omlaag om alle auto’s goedkoper te maken. Na 2025 zal er pas voldoende elektrisch aanbod beschikbaar zijn. Dan zullen ook de prijzen fors zijn gedaald.

Bron 
  • Algemeen Dagblad