Fors prijsverschil openbare laadpalen

Getty Images

Automobilisten met een stekkerauto zonder eigen laadpaal zijn aangewezen op publiek toegankelijke laadpunten. Gemiddeld kost het openbaar laden 36 cent per kWh, exclusief BTW. In de praktijk verschillen de kosten enorm. Zo is in de gemeente Súdwest-Fryslân het laden ruim 2,5 keer zo duur dan op Ameland.

Dit blijkt uit onderzoek van Inderpender op basis van cijfers van Eco-Movement. Zeeland is de duurste provincie met gemiddeld 47 cent per kWh. Dat is dertig procent meer dan het landelijk gemiddelde. Ook in Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid-Holland is het laden duurder dan het landelijk gemiddelde.

De duurste gemeente is Súdwest-Fryslân met gemiddeld 63 cent per kWh. Sluis en Terneuzen staan met 51 cent per kWh ook in de top drie. Andere dure gemeenten zijn Alphen-Chaam, Hulst, Albrandswaard, Hoeksche Waard, Zandvoort, Maassluis en Schouwen-Duiveland.

Voordelig

Noord-Hollanders betalen gemiddeld het minst om hun stekkerauto op te laden: 33 cent per kWh. Opmerkelijk genoeg staat er slechts één Noord-Hollandse gemeente bij de tien goedkoopste: Amsterdam met 27 cent per kWh. Vier Friese gemeenten (Ameland, Opsterland, Ooststellingwerf en Waadhoeke), drie Gelderse (West Maas en Waal, Beuningen en Bronckhorst) en twee Zuid-Hollandse gemeenten (Teylingen en Den Haag) completeren de top tien .

Niet alleen regionale verschillen spelen een rol in de gemiddelde prijs, ook de plaats van laden is medebepalend voor het tarief. Ondergrondse parkeergarages zijn gemiddeld het voordeligst, gevolgd door bovengrondse. Laden op een parkeerplek op straat of op een parkeerterrein is het duurst. Daar staat tegenover dat parkeren in een parkeergarage meestal duurder is dan buiten.

Auteur