Franse vitesse: Peugeot 308 GT 205

Getty Images

De sportieve Peugeot 308 GT 205 met specificaties, de opinie van de Pluslezer en de professional en vergelijking met de concurrenten

205 pk's aan sportiviteit

De Peugeot 308 GT is een behoorlijk ruime vijfdeurs familieauto. Met een dikke motor in het vooronder: maar liefst 205 pk’s staan te trappelen om het hele gezin supersnel van deur naar deur te brengen. En deze Fransman is nog goed uitgerust ook: in de standaard GT mis je hooguit het optionele Denon hifi-systeem (+ €500). De Peugeot 308 GT 205 is een heerlijke auto met een wat stroevere sportvering, maar nergens té stroef. Het is niet de dikste sportwagen in zijn segment, daarom volgt later nog de 308 GTI. Met waarschijnlijk 65 pk ­extra. De 308 GT 205 is er vanaf €32.980.

Specificaties

  • Motorinhoud: 1598 cc
  • Vermogen: 205 pk
  • Gem. verbruik:1 op 17,9*
  • Energielabel: B
  • CO₂-uitstoot: 130 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 425 x 180 x 146 cm
  • Gewicht: 1175 kgPrijs:
  • €32.980

*Brandstofverbruik: fabrieksopgaven

Getty Images
Getty Images

 De achterklep zwaait hoog open en biedt          Sportief klein stuurtje, en
 behoorlijk wat bagageruimte, maximaal             weinig knoppen. Alles wordt
 1200 liter. Dan ligt de achterbank wel plat.         bediend via het touchscreen.

 

De Pluslezer

Getty Images

Gerard Willemsen (51), ­planner/voorbereider bij een netbeheerder. Hij rijdt zo’n 20.000 km per jaar – vooral vrijetijdskilometers – in zijn Ford Focus Wagon uit 2007. Woon-werkverkeer legt Gerard af per openbaar vervoer. Gerard heeft een technische achtergrond en sleutelde vroeger al in zijn vrije tijd aan Triumphs en Jaguars. Betrouwbaarheid en veiligheid staan nu boven aan zijn wensenlijst als het om auto’s gaat. Of de Peugeot 308 GT bevalt, geeft hij aan in tien plus- en minpunten:

+  Mooie, strakke vormgeving.
+  Pittige motor.
+  Rijdt sportief.
+  Goede verlichting van de weg in het donker.
+  Mooi gedetailleerd interieur.
+  Goed zicht rondom (maar niet voor hoge verkeerslichten).
+  Heel prettige stoelen, vooral voor de onderrug.
–  Bediening via touchscreen; meer knoppen zou prettiger zijn.
–  Touchscreen zou iets lager mogen zitten. –  
–  In ideale positie blokkeert de stuurrand het zicht op klokken.

Het oordeel
“Het is een goed afgewerkte, sportieve auto, maar op dit moment voor mij minder geschikt. Ik wil meer bagageruimte en rijd vaak met een caravan. Maar als je met z’n tweetjes bent, dan is het een heerlijke reisauto. Snel en comfortabel.”

Het detail
“In de middenconsole zit een sportknop. Wanneer je die indrukt, worden bijvoorbeeld de cijfers op het dashboard rood en bromt hij sportiever. Ook reageert hij sneller op het gaspedaal. Dat brommen gaat misschien wel vervelen, maar de snelle reactie is heerlijk.”

 

De professional

Getty Images
Michael Bleekemolen (65) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 +  De 308 is een echte GT om te zien.
 +  Makkelijke instap.
 +  De stoelen bieden veel steun aan de zijkant.
 +  Mooie bekleding.
 +  Het schakelen gaat erg soepel.
 +  Ook deze Peugeot heeft goede remmen.
 +  De prijs van de auto is zeker redelijk.
 –  Niet veel ruimte binnenin.
 –  Het verbruik is niet echt voordelig.
 –  De rest- of inruilwaarde is nu nog moeilijk in te schatten.

Het oordeel
“Zo langzamerhand weet bijna iedereen dat een auto die de naam GT draagt, sneller is dan de gemiddelde auto. De 308 heeft een echte GT-uitstraling, zeker van binnen dankzij de goede stoelen en indrukwekkende bekleding. De instap is goed, maar van binnen is de auto niet echt groot. Gelukkig is er nog wel redelijk wat hoofdruimte, ook voor de passagiers achterin, waardoor je toch comfort hebt. De wegligging van de auto geef ik zonder meer een ruime voldoende en de remmen geef ik een rapportcijfer 8. Ondanks dat het een GT is, voelt de auto niet heel snel aan, ook niet wanneer je de speciale knop indrukt die meer ‘sportiviteit’ moet brengen. Gebeurt er dan niets als je de knop gebruikt? Zeker wel, er komt wat extra motorgeluid uit de radio, wat me een beetje doet denken aan de kermis. De topsnelheid van de 308 is overigens wel hoog, maar helaas heb je daar in ons land tegenwoordig weinig aan. Toch vind ik het bijzondere auto, die bovendien heel redelijk geprijsd is.”

De concurrentie

Andere 200-pk-of-meer-modellen

Volkswagen Golf GTI

  • + 2 cm
  • + 15pk
  • C-label, 139 g CO₂/km, 1 op 16,7*
  • Vanaf ca. €34,390

*Brandstofverbruik: fabrieksopgaven.

Getty Images


Citroën DS4 THP 200 Sport Chic

  • + 3 cm
  • - 5 pk
  • D-label, 149 g CO₂ /km, 1 op 15,6*
  • Vanaf ca. €33.910

*Brandstofverbruik: fabrieksopgaven.

Getty Images


Renault Mégane 2.0 16V Turbo GT-Line

  • + 6 cm
  • + 15 pk
  • E-label, 169 g CO2 /km, 1 op 13,3*
  • Vanaf ca. €30.990

*Brandstofverbruik: fabrieksopgaven.

Getty Images

Auteur