Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD nieuwe standaard in veiligheid

Getty Images

De Honda CR-V rijdt niet alleen comfortabel, wie kiest voor het Advanced Safety Pakket kiest bovendien voor driemaal veiliger rijden.

Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD

• Motorinhoud: 2199 cc
• Vermogen: 150 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 l op 15,3 km
• Energielabel: D
• CO2-uitstoot: 149 g/km
• Afmetingen (lxbxh): 457x182x169 cm
• Gewicht: 1623 kg
• Prijs: vanaf €43.990

Comfortabel en veilig

Om te beginnen grijpt dit systeem in wanneer een botsing dreigt: eerst met een (geluids)waarschuwing en het aanspannen van de gordels, uiteindelijk met een rem-ingreep. Ten tweede biedt het ASP radargestuurde cruisecontrol, die een vooraf ingestelde afstand tot de voorganger vasthoudt en meeremt met die voorganger. Een actief rijstrookvolgsysteem ten slotte zorgt dat u op de snelweg binnen de lijnen blijft en stuurt zo nodig bij. Wel de handen aan het stuur houden, maar het werkt. Wat zou de volgende stap zijn? Dat je de krant kunt lezen terwijl de auto zelfstandig van A naar B rijdt? Het Advanced Safety Pakket is een optie op de Honda topmodellen en kost €3690.

Honda

De Pluslezer

os van Wegen (54) is adviseur in coöperatief ondernemen bij Coopnet. In zijn Audi A4 Avant uit 2006 rijdt hij gemiddeld 35.000 kilometer per jaar. Voornamelijk zakelijk, om klanten van advies te voorzien.

Jos’ autotest in tien punten

Omdat Jos veel op de weg zit, is veiligheid een belangrijk item voor hem. Daarom heeft een robuuste auto zijn voorkeur. Maar als je zoveel kilometers maakt, speelt comfort natuurlijk ook een rol. Of de Honda aan deze wensen kan voldoen, maakt Jos duidelijk in zijn tien plus- en/of minpunten:
+ Gemakkelijke, hoge instap.
+ Goede wegligging.
+ Soepel en plezierig rijden.
+ Ruim interieur, grote bagageruimte.
+ Goede, heldere verlichting.
+ Mooie afwerking van in- en exterieur.
+ Grote buitenspiegels vangen het beperkte zicht naar achteren deels op.
+/– Stille motor. Wel veel windgeruis bij hogere snelheid.
+/– Perfect zicht naar voren/beperkt zicht naar achteren.
– Hoog brandstofverbruik voor een diesel (1 op 12 volgens de boordcomputer).

Het oordeel
“De auto rijdt erg prettig en is heel comfortabel. De hoge zit zorgt voor goed verkeersoverzicht en maakt instappen heel eenvoudig. Persoonlijk vind ik de auto wat te volumineus en bovendien iets te stevig geprijsd. Maar veilig voelt hij absoluut.”

Het detail
“Bijzonder zijn de cruisecontrol en het systeem dat zorgt dat de auto binnen de lijnen blijft. De cruisecontrol remt voor mijn gevoel wel wat abrupt af.”

Honda2

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ Een goede wegligging, ondanks de (bodem)hoogte
van de auto.
+ De Honda heeft veel nuttige hulpmiddelen die
goed werken.
+ Er is ruimte voor vijf personen (drie op de achterbank).
+ Goede stoelen met veilige hoofdsteunen.
+ Veel laadruimte en een mooie vlakke vloer bij
neergeklapte achterbank.
+ Nuttige informatie op het dashboard over talloze zaken via
het menu.
+ Het stabiliteitssysteem is een technisch hoogstandje.
+ Tussen de lijnen blijven rijden wordt automatisch geregeld.
+ De CR-V heeft een aanhanger- en caravancorrectiesysteem.
– Met alle technische snufjes komt de auto wel op een hoge prijs uit.

Het oordeel

“Is het een SUV of een stationwagen? Zeker is dat de Honda er stoer uitziet en makkelijk is in het gebruik. In- en uitstappen? Geen probleem. Berg- en bagageruimte? Prima! De Honda heeft een functioneel interieur, maar het had wat spectaculairder gemogen. Technisch gezien valt er niets op aan te merken, behalve dat deze diesel niet uitblinkt in kracht. Optrekken gaat niet echt snel. Maar de wegligging maakt een hoop goed, mede door de zelfregulerende twee- of vierwielaandrijving. Aan veiligheid is veel aandacht besteed. Zo is de CR-V uitgerust met een systeem dat je op de snelweg tussen de twee strepen laat rijden. Wel even wennen als een ‘onzichtbare hand’ het ineens overneemt. Ook wordt de afstand tot de voorligger in de gaten gehouden. Wordt die te klein, dan grijpt de rem in. In het begin voelt dat vreemd, maar het is wel zo veilig. De Honda is stevig geprijsd, maar daarvoor heb je ook heel veel aan boord. En: het is een prettig rijdende auto.”

honda3

Auteur