Laadpalen voor elektrische auto’s optimaal benutten

De snelle groei van het aantal elektrische voertuigen op de weg stelt hoge eisen aan het aanbod van openbare laadpunten. Wat moet er gebeuren om de beoogde elektrificatie van het Nederlandse verkeer genoeg te blijven voorzien?

Harold Langenberg is managing director van Allego (leverancier van laadoplossingen) voor de Benelux, marktleider op het gebied van elektrisch laden. Hij stelt dat in Nederland ongeveer 70 procent van de mensen die in een stad wonen geen eigen oprit heeft. Daardoor is men aangewezen op het gebruik van openbare laadpunten. 

Als het aantal volledige elektrische voertuigen stijgt, zien we dat ook in de aanvragen bij de 175 Nederlandse gemeentes waarmee we werken, aldus Langenberg. 

Nederland loopt voorop   

Nederland maakt werk van duurzame mobiliteit. Onze overheden steken een been vooruit om een stap te maken. Wanneer er ineens een sterke groei is van elektrische voertuigen, is die ook op te vangen. 

Aanmoediging sociaal laden

Het zal met de toenemende drukte aan de laadpaal soms dringen worden, vooral voor mensen met een volledig elektrische auto. Een manier om dat te vermijden is een nieuwe applicatie om sociaal laden in de eigen buurt te stimuleren. 

Als je accu is volgeladen, krijg je een pushnotificatie. Zodra je ziet dat jouw auto is opgeladen, zet je hem ergens anders neer, zodat een andere buur kan laden. 

’s Nachts is dat lastiger, aangezien er weinig bereidheid zal zijn om op dat uur de auto te verplaatsen. Midden in de wordt dat ook een probleem, want je kan nergens je auto parkeren als die van de lader af is. 

Een alternatief dat voorgelegd kan worden is bijvoorbeeld het gebruik van parkeerplekken die niet echt openbare ruimte zijn, maar wel kunnen worden ingezet. Daar is ’s nachts namelijk genoeg parkeerruimte.

Bron(nen):