Mazda CX-5: Stoere Japanner

Mazda combineert het beste van twee werelden in de CX-5: de auto is een kruising tussen een stationwagon en een terreinwagen. Crossover heet dat in autoland. SUV, de afkorting voor sports utility vehicle, mag ook.

Riante automaat

De Mazda CX-5 valt op door z’n stoere vormgeving en de riante ruimte aan boord. Bovendien is hij scherp geprijsd: de basisuitvoering is er al vanaf €25.990. Onze testversie, de vierwielaangedreven CX-5 2.0 SkyActiv met zestraps automaat in topuitvoering GT-M, staat voor €38.990 in de prijslijst. Alles zit erop en eraan: van lederen bekleding tot navigatie, en van City Safety (automatisch remmen bij dreigende botsing onder de 30 km per uur) tot achteruitrijcamera. Let wel: door nieuwe belastingmaatregelen wordt de vanafprijs per 1 juli 2012 met minimaal €1000 verhoogd. De door ons geteste luxe uitvoering gaat zelfs €1500 meer kosten dan vóór 1 juli.

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv (handgeschakelde basisuitvoering)

  • Motorinhoud: 1997 cc
  • Vermogen: 165 pk
  • Gemiddeld verbruik: 6,0 l/100 km
  • Energielabel: A
  • CO2-uitstoot: 139 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 454x184x171 cm
  • Gewicht: 1350 kg
  • Vanafprijs: €25.990 (basisuitvoering na 1 juli 2012: vanaf €26.990)

Missing media-item.Beetje donker, maar wel overzichtelijk en vooral ook heel ruim.

De Pluslezer

Mark Thole (53) is verkoop-directeur Nederland voor een groot Frans staalconcern. Een paar keer per jaar rijdt hij naar Frankrijk voor zijn werk, privé komt hij op zo’n 20.000 km per jaar. Hij rijdt in een Toyota Avensis Verso uit 2005.

Marks autotest in tien punten

Mark geniet van mooie auto’s, vooral als het klassiekers zijn. Vormgeving is dus heel belangrijk. Verder is een auto gewoon een gebruiksvoorwerp. In tien plus- en minpunten geeft hij zijn testervaring met de Mazda weer:
+ Stoer en sportief uiterlijk.
+ Riante binnen- en bagageruimte.
+ Sturen gaat makkelijk, precies en lekker.
+ De hoge zit en instap is heel prettig.
+ Zuinige motor, vooral om rustig mee te toeren.
+/– De stoelen geven veel steun, maar zijn wel hard.
– Bij snel accelereren: veel motorgeluid doordat de automaat ver terugschakelt.
– Het zicht naar met name rechtsachter is beperkt.
– Sober, zwart interieur.
– De vering is behoorlijk hard.

Het oordeel

“Echt een heel fijne auto. Hij ziet er ook goed en solide uit. Gezien de rijke uitrusting vind ik de testauto niet al te duur. Maar aangezien de basisversie volgens de prijslijst al goed is uitgerust, zou ik gaan voor iets minder toeters en bellen.”

Het detail

“Ik vind het start/stop-systeem iets heel bijzonders. Elke keer dat ik moest stoppen en even stil bleef staan, sloeg de motor netjes af. Het wegrijden daarna ging supersoepel. En intussen brandstof besparen.”

De professional

Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Missing media-item.

Michaels autotest in tien punten

+ De CX-5 heeft veel ruimte; vijf personen vervoeren is geen enkel probleem.
+ Goede wegvastheid en prima remsysteem.
+ Het zicht rondom is erg goed.
+ Als je de achterbank neerklapt, heb je meteen erg veel bergruimte.
+ De automaat schakelt goed door, geen stoten.
+ Hij is 4-wiel aangedreven.
+ De prijs-kwaliteitverhouding is perfect in balans.
+ Het is een kwalitatief goede auto.
– De automatische versnellingsbak schakelt te snel terug.
– Het interieur is ietwat sober.

Het oordeel
“De CX-5 zal een aardige concurrent worden in het SUV- en Crossover-segment. Lekker ruim van binnen, voor en achter een makkelijke instap voor iedereen – ook voor lange personen – en ook nog eens veel bagageruimte! De rijcapaciteiten zijn prima. Zowel in snelle als langzame bochten weet de auto zich danig te weren. Het Anti-Blokkeer-Systeem (ABS) werkt heel goed. Recentelijk heb ik tijdens testritten van andere auto’s gemerkt dat veel modellen te vlug in de ABS schieten, waardoor de auto te lang blijft doorrollen.

Daar heeft deze Mazda geen last van. De banden gaan zelfs als vanouds piepen bij een noodstop! Het interieur had iets meer van deze tijd kunnen zijn, maar het is wel functioneel. De kickdown (het terugschakelen van de automaat) treedt een beetje te snel in. Hierdoor maakt de motor nog weleens onnodig veel toeren. Vooral in de stad vervelend, en het is ook niet positief voor het brandstofverbruik. Voor de rest een prima auto, die qua kwaliteit naar een Duitse auto neigt. En dat allemaal voor een vriendelijke prijs.”

De concurrentie

Volkswagen TiguanMissing media-item.
• 43 pk minder dan de Mazda CX-5
• C-label, 6,5 l/100 km, 152 g CO2/km
• Kleiner (lengte: 442 cm)
• Vanaf €28.290

Kia SportageKia
• 30 pk minder
• B-label, 6,4 l/100 km, 149 g CO2/km
• Kleiner (lengte: 444 cm)
• Vanaf €23.995

Hyundai ix35Missing media-item.
• 30 pk minder
• B-label, 6,4 l/100 km, 149 g CO2/km
• Kleinste van dit stel (lengte: 441 cm)
• Vanaf €23.495

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine