Méér rijden, minder betalen

Zo makkelijk is besparen op brandstof

Getty Images

Zuinig autorijden is in deze onzekere tijden niet zozeer een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar van bittere noodzaak. Gelukkig hoeft zuinig rijden niet moeilijk te zijn.

Zuinig autorijden begint bij een goede voorbereiding: rijd bij voorkeur buiten de spits en check je route. Zo mijd je mogelijke files en kun je de meest efficiënte route volgen. Heb je een navigatiesysteem aan boord, stel dat dan in op ‘kortste route’ of de meest efficiënte route. Zorg er ook voor dat je auto optimaal is ingericht om zo min mogelijk te verbruiken: haal overbodige bagage eruit, zorg voor de juiste bandenspanning (want te zachte banden hebben een hogere rolweerstand en zullen dus een hoger verbruik veroorzaken), rijd niet nodeloos rond met fietsdragers of lege dakkoffers op en aan de auto en rijd overdag niet met dimlicht, maar schakel indien aanwezig alleen de dagrijverlichting in – ook overbodige stroomverbruikers kosten extra brandstof.

Rijd rustig en beheerst

Voor een optimaal verbruik is rustig rijden essentieel: trek rustig op, schakel bijtijds naar een hogere versnelling (zorg dat de motor in het optimale toerenbereik blijft) en houd je aan de maximumsnelheid – zeker bij korte ritten is de tijdwinst die je kunt boeken door sneller te rijden verwaarloosbaar. Ook als je ’s avonds op de snelweg 130 km/h mag rijden, is het raadzaam daaronder te blijven; het verbruik neemt er enorm door toe, terwijl het meestal rustig genoeg is op de weg om zonder veel tijdverlies je bestemming te bereiken. Laat de auto zo vaak mogelijk uitrollen door vroegtijdig van het gas te gaan, bijvoorbeeld bij het naderen van verkeerslichten, voor het nemen van een bocht of bij het afremmen voor een langzamere voorligger op de snelweg.

Rijd je in een elektrische auto, stel het systeem voor regeneratief remmen dan in op de maximale stand; daarmee remt de auto harder af op de motor terwijl de remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Dat scheelt slijtage aan de remmen en drukt het verbruik.

Laat je helpen door de techniek

Heeft je handgeschakelde auto een schakelindicator (een lampje dat oplicht om aan te geven dat er opgeschakeld kan worden)? Volg die dan. Heb je een automatische versnellingsbak? Stel die dan in op het meest economische programma. Gebruik het stop/startsysteem als dat aanwezig is. Gebruik altijd de cruisecontrol op momenten dat dit kan. Gebruik de airconditioning alleen als dat echt nodig is; het systeem zorgt voor een aanzienlijk hoger verbruik. Gebruik onder normale weersomstandigheden het gewone ventilatiesysteem van de auto. En als je het koud hebt: indien aanwezig is het gebruik van de stoelverwarming effectiever om het warm te krijgen dan het opwarmen van de lucht via de airco. Houd altijd de zijramen gesloten tijdens de rit, want open ramen verhogen de luchtweerstand en zorgen daarmee voor een hoger verbruik.

Pak wat vaker de fiets

Natuurlijk is de zuinigste autorit de rit die je niet maakt. Zeker op korte ritten is het verbruik extra hoog – bij een brandstofauto omdat een koude motor altijd meer verbruikt (en harder slijt en meer CO2 uitstoot). En over kou gesproken: elektrische auto’s presteren slechter bij koude; daalt de temperatuur naar bibberniveau, kan de accucapaciteit zomaar met 10 procent teruglopen en daalt de actieradius navenant – dat betekent dus minder rendement uit een vol batterijpakket. Ook een goede reden om eens een keer het OV te nemen.

 

 

Auteur