Onverwachte reparaties: de schrik van de automobilist

Getty Images

Onverwachte hoge reparatiekosten. Volgens een onderzoek van de ANWB (uit 2015) is dit voor 23 procent van de Nederlandse automobilisten het grootste nadeel van het autobezit. Hoe ouder de auto, hoe meer kans op hoge kosten. Maar ook jong gebruikt en zelfs nieuwe auto’s zijn geen garantie voor goedkoop rijden.

Zo lang je garantie hebt, is een en ander natuurlijk te overzien. En eerlijk is eerlijk: jonge auto’s hebben minder snel last van grote reparaties dan ‘ervaren’ auto’s. Met de jaren en vooral de kilometers slijten veel onderdelen. Regelmatig onderhoud houdt uw auto langer in conditie en voorkomt vaak dat u in een keer voor een hele hoop kosten komt te staan. Neem bijvoorbeeld remblokjes. Een setje vervangen is vaak tientjeswerk. Wacht je er te lang mee, slijten de remschijven mogelijk mee en dan worden tientjes honderdjes.

En let op wanneer u een auto koopt: zelfs een eenvoudig halogeenlampje vervangen is soms een kostbare zaak. Er zijn modellen waarbij een deel van de bumper moet worden verwijderd of waarbij onder de motorkap van alles wordt losgeschroefd. Dat zijn kostbare uren. Tip: vraag hoe dit zit bij de auto van uw keuze. Xenon- en led-verlichting is een ander verhaal, maar hier is de levensduur meestal extreem lang.

Andere kostenposten die een stevige aanslag op uw portemonnee vormen, komen merendeels voor als gevolg van slijtage. Denk daarbij aan:

[ITEMADVERTORIAL]

  • Schokbrekers. Ook al omdat je deze per set moet vervangen om de auto stabiel te houden. Kosten: al snel tussen de €500 en €1.500 euro.
  • Brandstofpomp: vervuilde brandstof, slijtage, verkeerde brandstof, corrosie in de tank, het beïnvloedt de werking van de pomp. Als deze te veel druk verliest, levert dit vervelende storingen op waardoor u stil komt te staan. Reparatiekosten worden geschat tussen de €1.000 tot €7.500. Mede afhankelijk van de vervolgschade (elektronica in de war, vervuilde leidingen etc.)
  • Kapotte versnellingsbak? Reserveer dan maar zo’n €500 tot €2.500.
  • Gebroken distributieriem? €1.000 tot €10.000. Dit omdat een gebroken riem tijdens het rijden meer schade aanricht in de motorruimte en aan het motorblok.
  • Rijdt u automaat? Dan is het goed om deze echt heel regelmatig te laten checken en servicen. Gaat hier iets mis, dan is een reparatiebedrag van €2.000 tot €7.500 heel normaal.

De variatie in de genoemde kosten heeft onder andere te maken met de keuze voor merkartikelen, imitatie of gebruikte delen en de uren die op de factuur terecht komen. Een bereikbaar onderdeel vraagt immers minder werkuren dan een goed ingebouwde variant.

De genoemde bedragen zijn overigens niet keihard en kunnen hiervan afwijken. Bij een grote reparatie heeft het daarom zeker zin om meerdere autobedrijven te bellen voor een offerte. Dit kan veel geld schelen. Kijk hiervoor ook op de site van ANWB. Hier zijn voor veel autobedrijven klantenbeoordelingen te vinden die inzicht geven in service en betrouwbaarheid.

Bron: www.ikwilvanmijnautoaf.nl

Auteur