Plus Auto Test: Volkswagen California

Camper met capaciteiten

Getty Images

Een Pluslezer en een kenner testten beide een camper waarvan er meer dan 85.000 rondrijden in Nederland. Is deze vakantieganger terecht zo populair? Of zijn er betere alternatieven?

Slimme vakantieganger

De camper is populair, volgens ­Bovag rijden er in Nederland inmiddels meer dan 85.000 rond. Daarom testen we de Volkswagen Transporter in dit zomernummer. Het lijkt een ‘gewone’ bedrijfs­wagen. Maar wie goed kijkt, ziet de luifel aan de zijkant, of vangt een glimp op van het interieur. Ja, dit is een camper. En wat voor één. De California weet door een slimme indeling en een uitklapbaar dak vier slaap- en zitplaatsen te scheppen. Inclusief een tafel, kookgerei, koeling, stoelen en tafel voor ­buiten (weggewerkt in respectievelijk achterklep en zijdeur). Door zijn compacte afmetingen is hij heel ­geschikt voor de smalle Zuid-Europese wegen. De California is er vanaf €59.900 (diesel, 102 pk). Wij reden de 140 pk TDI diesel met ­automaat, te koop vanaf €66.160.

Getty Images
Getty Images

Links: Een druk op de knop en het dak klapt uit voor twee extra slaapplaatsen.
Rechts: Fijn zitje: voorstoelen omgedraaid, tafel uit­geklapt. Koelkast en kookplaat zitten onder het raam. Klap je de bank links naar beneden, dan ontstaat een riant tweepersoonsbed.

Volkswagen California 2.0 TDI Automaat
• Motorinhoud: 1968 cc
• Vermogen: 140 pk
• Gemiddeld verbruik: 1liter op 12,2 km*
• Energielabel: C
• CO2-uitstoot: 216 g/km
• Afmetingen lxbxh: 489 x 190 x 199 cm
• Gewicht: 1080 kg
• Vanafprijs: €66.160**
• Huurprijs: vanaf €565 per week/laagseizoen**

De Pluslezer

Getty Images
Herman van Donkersgoed (59) is IT-projectmanager en toetsenist in een hardrockgroep. Daarnaast is hij een veelgevraagd astroloog. Voor werk en optredens rijdt hij zo’n 25.000 kilometer per jaar in een Renault Espace uit 2004.

Hermans campertest in tien punten
Hij zit veel op de weg, dus vindt Herman veiligheid en ­comfort belangrijk. Vooral in een camper, omdat je daarmee lange afstanden rijdt in onbekend gebied. Ook let hij op ­gebruiksgemak. Wat hij van de California vindt, blijkt uit zijn tien plus- en minpunten:

 +  Alles voelt heel degelijk aan.
 +  Goede, comfortabele bestuurdersstoel.
 +  Fijn stuur.
 +  Soepele automaat.
 +  Gemakkelijke instap, hoge zit.
 +  Voelt niet groot.
 +  Goed overzicht, grote spiegels.
 –  Stroeve vering, je voelt oneffenheden goed.
 –  Interieur is tikje kantoorachtig.
 –  Handrem zit erg laag.

Het oordeel
“Het vernuft waarmee deze camper is gebouwd, is ­geweldig. Uitklapbare tafel, bedden, alles is er. In een paar ­minuten maak je van deze luxe reiswagen, waar je volgens mij ook na duizend kilometer nog kwiek uit stapt, een prettige plek om in te overnachten.”

Getty Images
Het detail
“De hele auto is erg praktisch. Maar het is helemaal mooi hoe ze de tafel en stoelen voor buiten hebben weggewerkt: de tafel in de schuifdeur, de stoelen in een vak in de achterklep.”

 

 

 

 

Getty Images
De professional

Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch oordeel over de testauto, dit keer dus een camper.

Michaels campertest in tien punten
 +  De camper is gebouwd op een zeer degelijk chassis.
 +  De VW heeft een goede ABS en elektronica.
 +  De ombouwmogelijkheden zijn slim en doordacht.
 +  Het is in alles een prima auto om mee te reizen.
 +  De voorstoelen zijn erg goed en comfortabel.
 +  De wegligging is prima.
 +  Je kunt hem eerst huren en dan pas beslissen over al dan niet kopen.
 –  De waarde is na enkele jaren gebruik moeilijk in
te schatten.
 –  De ruimte is niet al te groot voor vier personen.
 –  Sommige opties zoals de daktent zijn wat fragiel.
 
Het oordeel
“Over de California is goed nagedacht. Echt elk hoekje en gaatje is benut, en daar kun je als gebruiker veel plezier aan beleven. Ik twijfelde eerst of met z’n viertjes slapen wel mogelijk was zonder heel verliefd op elkaar te zijn. Maar dat viel alles mee: doe het dakje omhoog en je hebt er een ‘etage’ bij voor twee personen. Mogelijkheden en handigheidjes zijn er eigenlijk te veel om op te noemen, maar denk bijvoorbeeld aan draaibare voorstoelen, de tafel in de deur en stoeltjes in de achterdeur. Toch zou ik adviseren om deze camper eerst te ­huren. Het blijft een auto die je moet ‘passen’. Voor de rijeigenschappen hoef je hem niet te testen, die zijn formidabel. Het elektronicasysteem helpt je bij alles; sneeuw, nat en droog weer. Ook heb je niet het gevoel dat je in een heel grote wagen rijdt, achter het stuur voelt het prettig en overzichtelijk. De VW California is een goede en makkelijke auto die als bestelwagen heel handig is voor bedrijven en als camper de juiste formule heeft in zijn soort.”

De concurrentie:

andere luxe kampeerauto’s

Westfalia Columbus

Getty Images

• Basis: Fiat Ducato (geen hoog dak)
• 600 cm groter
• B-rijbewijs
• Vanaf € 60.000

Westfalia Nugget
Getty Images

• Basis: Ford Transit Custom
(vast hoog dak)
• Lengte 497 cm
• B-rijbewijs
• Vanaf €61.500***

Adria Super Sonic
Getty Images

• Complete camper
• Lengte 740 cm!
• B-rijbewijs
• Vanaf €86.395

* Fabrieksopgaven
** Deze test kwam tot stand m.m.v. Camper Centrum Nederland in Amersfoort. Vanaf- en huurprijs zijn dan ook prijzen van deze leverancier.
*** Prijs via globalcampers.nl
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine