Plusreview: Volkswagen Golf Sportsvan

Ruimer jasje

Getty Images

Deze maand testte Plus Magazine de Golf Sportsvan. Een auto die ruimer is en een iets sportievere uitstraling heeft dan de Golf Plus.

Icoon met extra ruimte

De Volkswagen Golf is al sinds 1974, toen hij het stokje overnam van de Kever, een icoon op wielen. Een gezinsauto én een sportieve hatchback. Toch wilde het concern meer met de naam Golf. Zeker toen ruimtelijke wagens populair werden, zoals de Renault Scénic en de Citroën Picasso. In 2005 is daarom de ruimere Golf Plus gelanceerd. De jongste variant hiervan heet Sportsvan. De iets hogere zit en de extra (hoofd)ruimte verhogen het comfort. De vanaf-prijs bedraagt €22.690 voor de 1.2 TSI met 85 pk. Plus Magazine reed in de 1.2 TSI met 110 pk. Deze is er vanaf €24.990.

Getty Images

Het dashboard is overzichtelijk en strak vormgegeven. De grote voorruit en dito buitenspiegels zorgen samen met de hogere zit voor een goed verkeersoverzicht.

Getty Images

Achterin is er een zee aan ruimte voor drie volwassenen. Met nog genoeg plek achter de bank.

Volkswagen Golf Sportsvan
1.2 TSI – 110 pk

  • Motorinhoud 1197 cc
  • Vermogen 110 pk
  • Gemiddeld verbruik 1 op 19,6*
  • Energielabel A
  • CO2-uitstoot 117 g/km
  • Afmetingen (lxbxh) 434 x 181 x 158 cm
  • Gewicht 1850 kg
  • Vanaf-prijs 1.2 TSI – 110 pk: €24.990

* Brandstofverbruik: fabrieksopgaven

De Pluslezer

Getty Images
Rien van den Broek (60) is directeur-grootaandeelhouder van Bever Autoaanpassingen. Hij rijdt zakelijk zo’n 40.000 km per jaar in een Volvo XC60 uit 2013.

Riens autotest in tien punten
Omdat Rien nogal wat kilometers maakt, vindt hij comfort en veiligheid de belangrijkste aspecten van een auto. Of de Volkswagen Sportsvan hem op deze vlakken kan imponeren, blijkt uit zijn 10 plus- en/of minpunten:

+ Goede stoelen.
+ Stuurt heel soepel.
+ Start/stop-systeem werkt goed en vermindert het brandstofverbruik.
+ De auto rijdt geruisloos.
+ De automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen voelt heel soepel.
+ De navigatie is heel gebruiksvriendelijk.
+ Het zelfstandig inparkeren is handig én veilig.

– Motor is te licht, met name bij het inhalen op de snelweg.
– De instaphoogte zou nog net iets hoger mogen zijn.
– Stevig prijskaartje.

Het oordeel
“Het is een prettige auto om in te rijden, vooral ook door het totaalpakket van deze uitvoering met alles erop en ­eraan. Het wordt hierdoor wel een dure auto. Met alle opties erbij geteld kost de testauto €35.838. Maar als je veel kilometers maakt, is het erg fijn.”

Het detail
“De testauto was uitgerust met de optie Park Assist (€750) voor zelfstandig inparkeren. Zowel in haaks op de weg liggende vakken als file­parkeren. Samen met de sensoren en achteruitrijcamera voorkomt dat veel parkeerschade.”

Dankzij Park Assist kan de auto ­zelfstandig inparkeren. Handig én veilig.

Getty Images

De professional

Getty Images
Michael Bleekemolen (66) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ De rijeigenschappen zijn zonder meer goed.
+  Aan ruimte in algemene zin voor de inzittenden is geen gebrek.
+ Ook de bagageruimte is zeer groot.
+ De Golf Sportsvan is een solide auto.
+ De stoelen zijn van goede kwaliteit, met veel zijsteun.
+ De Sportsvan heeft een ‘relaxte’ versnellingsbak, zonder stoten.
+ Het gevoel van ruimte wordt vergroot door het panoramaschuifdak (een optie à €1193).
– De prijs is redelijk hoog.
– Het uiterlijk is niet erg vernieuwend.
– Het brandstofverbruik viel mij tegen.

Het oordeel
“Dit is zo’n auto waarin iedereen kan instappen en zonder instructies met het grootste gemak kan wegrijden. Het ­instappen is trouwens ook zeer comfortabel, zelfs als je lang bent. Er is voldoende hoofdruimte en bij een neer­geklapte achterbank is er genoeg bagageruimte. De ­stoelen zitten goed en geven veel steun, ook met vijf ­inzittenden.

Zoals ik van een Volkswagen verwacht, is ook de weg­ligging goed; heel goed zelfs. Ondanks dat de auto best hoog op z’n wielen staat, valt het overhellen in bochten erg mee. De automatische versnellingsbak schakelt bij rustig rijden wel heel snel naar de volgende versnelling, ongetwijfeld om het benzineverbruik te minimaliseren. Dat is ook wel nodig, want het gemiddelde verbruik was 1 liter op 14 kilometer en dat is best aan de hoge kant.

De aanschafprijs ligt tegen mijn persoonlijke bovengrens aan. Dit wordt wel weer gecompenseerd door een hoge inruilwaarde. Overigens had ik voor deze prijs wel een ‘thuiskomertje’ of reserveband verwacht. Het zal je maar overkomen… Anderzijds: met de reputatie van Volks­wagen hoef je niet snel problemen te verwachten.”

De concurrentie

Ook compact & ruimtelijk

Getty Images

BMW 218i Active Tourer

  • Vrijwel dezelfde lengte
  • 26 pk meer
  • A-label, 115 g CO2 /km, 1 op 20,4*
  • Vanaf circa €28.900

Getty Images

Citroën C4 Picasso VTi 120

  • 9 cm langer
  • 10 pk meer
  • C-label, 145 g CO2/km, 1 op 15,9*
  • Vanaf circa €26.190

Getty Images

Mercedes-Benz A180 Economy

  • 5 cm korter
  • 12 pk meer
  • B-label, 120 g CO2/km, 1 op 19,2*
  • Vanaf circa €26.995

* Brandstofverbruik: fabrieksopgaven

Uw auto goedkoop verzekeren? Vergelijk hier autoverzekeringen en sluit af>>

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine