Plustest: Volkswagen Beetle Cabrio 1.4 TSI 160 pk

Getty Images

Een Kever in een stoer jasje. Klassieke auto's zijn populaire verzamelobjecten. Maar niet iedereen heeft zin om voortdurend de olie te peilen of met zweethanden te wachten of de klassieker het einde van de rit haalt. Voor mensen die het retromodel kunnen waarderen zijn dit de beste opties.

Om na te gaan of oud ook in een eigentijds jasje bekoort, hebben we de nieuwste kever in de cabriolet uitvoering getest. Opvallend: sinds de jongste modelwijziging lijkt de liefelijke Volkswagen Beetle een stuk stoerder geworden.

De Pluslezer

Anita van Dasler (51) is verpleegkundige in de ouderenpsychiatrie. Ze rijdt zo’n 15.000 km per jaar in haar Renault Twingo uit 2001 voor haar woon-werkverkeer, bezoekjes aan vrienden en familie en geregeld een dagje uit.

Anita’s autotest in tien punten
Anita moet ‘verliefd’ worden op een auto. Maar hij moet ook betrouwbaar zijn omdat ze onregelmatige diensten heeft en geen pech kan gebruiken midden in de nacht. Of de Beetle een auto naar haar hart is, vertelt ze in tien plus- en/of minpunten:
+ Lekker en degelijk rijden.
+ Luxe interieur.
+ Gemakkelijk in- en uitstappen.
+ Ruime zit, ook achterin.
+ Erg prettige automaat.
+ Weinig windgeruis met open dak (zeker met het extra windscherm).
+ Bediening van auto en cabriodak is heel eenvoudig.
+/– Veel knopjes: stoer, maar ook verwarrend.
– Beperkt zicht naar achteren (ook bij dicht dak).
– Het is een risico om zomaar ergens te parkeren met dat
   kwetsbare linnen dak.

Het oordeel
“Ik zou absoluut kunnen vallen voor deze auto, als dat al niet gebeurd is. Ik voelde me een koningin op de weg! Om te voorkomen dat iemand iets uithaalt met het linnen dak, zou ik wel een garage willen hebben.”

Het detail
“Zo’n cabriodak blijft iets bijzonders. Het is gemakkelijk te bedienen en het is vooral heel stil. Sta je in de file en breekt de zon door of gaat het juist regenen: tot 50 km/u kan het gewoon open of dicht, geruisloos en in 9,5 seconden. De auto is – ondanks het cabriodak – prima geïsoleerd, wel zo fijn in het Nederlandse klimaat.”

De professional

Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een even deskundig als kritisch oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Beetle heeft een makkelijke instap.
+ Het is een opvallende verschijning.
+ Prima auto om met vier personen te reizen.
+ De stoelen zijn erg goed.
+ Het kapsysteem werkt formidabel.
+ Het windgeruis valt mee bij een gesloten kap.
+ Zoals verwacht van VW is de Beetle technisch goed.
+ De remmen zijn werkelijk uitstekend.
+ De waarde blijft waarschijnlijk hoog, dus een lage afschrijving.
-  De aanschafprijs van de Beetle Cabrio is hoog.

Het oordeel
“Wat fijn om de Beetle te mogen testen, want je weet eigenlijk van tevoren dat het een goede auto is. Je stapt in en het voelt meteen als een tweede huis. De Beetle rijdt zoals eigenlijk alle auto’s zouden moeten rijden: heerlijk. Dat geldt overigens ook voor rijden met open kap, die op formidabele wijze automatisch opent en sluit. Het instappen gaat ook bij een gesloten dak heel goed. 0
Het verbruik is aangenaam als je de auto normaal -gebruikt, en de wegligging van deze auto is ook zonder meer ruim voldoende. Ik zou als cijfer voor de wegligging een 7 willen geven.
Van het remsysteem stond ik werkelijk versteld; eindelijk weer eens een Anti Blokkeer Systeem waarbij je de wielen hoort piepen op het asfalt bij een noodstop. Net tegen het blokkeren (het stilstaan van de wielen waardoor je gaat glijden) aan, dus. Door de laatste -update van Volkswagen zijn alle onvolkomenheden eruit en kun je rekenen op een waardevolle investering, ondanks de iets te hoge aanschafprijs.”

Getty Images


Autowijzer

Overgangsregeling voor klassiekers
De wet is nog niet definitief, maar het ziet ernaar uit dat per 1 januari 2014 het rijden en bezitten van een oldtimer duurder wordt. Tot nu toe hoeft voor motorvoertuigen van 25 jaar en ouder geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Op 1 januari wordt deze grens opgetrokken naar 40 jaar. Wie nu een oldtimer heeft die tussen de 25 en 40 jaar oud is, kan gebruikmaken van een overgangsregeling, mits het een voertuig op benzine betreft. Diesel- en lpg-motoren ontkomen niet aan het normale tarief. Voor benzinemotoren geldt een maximumtarief van €120 per jaar, maar dan mag u in december, januari en februari niet de weg op. Op de website www.rijksoverheid.nl (zoeken op oldtimer) leest u alles over de regeling.

Laat ‘m niet barsten!
De autoruit van nu zit vol elektronica. Camera’s die de afstand tot een voorganger meten, voorruitverwarming om ’s winters snel ontdooide ramen te hebben, regensensoren die de ruitenwissersnelheid aanpassen aan de mate van regenval: het verhoogt veiligheid en comfort aan boord. Laat daarom eventuele sterretjes bij een vakman repareren om te voorkomen dat het barsten worden en de elektronica er de brui aan geeft.

Eendje lenen
Snikheet werd het, want geen airco en vaak propvol met kinderen en bepakking... Hebt u ondanks alle ontberingen goede herinneringen aan vakanties per lelijke eend naar Zuid-Frankrijk? Allerlei retromodellen zijn te huur bij het Nederlandse bedrijf Vintage Road Trips. Met een vestiging in de Provence. U kunt dus ook ter plekke in jaren-zeventigstijl een weekje lavendel snuiven. Meer informatie: www.vintageroadtrips.nl

Naakte motoren
Niet alleen auto’s, maar ook motorfietsen worden vaak van een retrolook voorzien. In de praktijk betekent dat: veel chroom – heel populair in de jaren zeventig – en weinig poespas. Zoals deze moderne Honda CB1100, die voor de kenners sprekend lijkt op de legendarische CB750 Four, Honda’s superbike uit 1969 en de daaropvolgende jaren. Vooral de zogeheten ‘naked bikes’, dus motoren -zonder kuip en/of scherm, zijn gewilde terug-in-de-tijd-motorfietsen.

Op weg in november

8 t/m 10 november: Bigtwin Bikeshow & Expo, Autotron Rosmalen. Alles over de imposante custom-motors.
www.bigtwinbikeshow.nl

De concurrentie:

Andere retro cabrio’s
Fiat 500C
• Eerste Fiat 500 stamt uit 1957
• Productie-einde in 1975
• Nieuwe 500 debuteerde in 2007
• Vanaf €16.095


MINI Cabrio
• Eerste MINI stamt uit 1959
• Huidige versie is flink groter
• Originele lijnen zijn wel bewaard gebleven
• Vanaf €24.495



Morgan Plus8
• Eerste vierwiel-Morgan stamt uit 1936
• Vrijwel ongewijzigd ontwerp
• Nog altijd houten (!) delen in de constructie
• Vanaf €158.999 (even sparen dus)




16 en 17 november: Oldtimerbeurs & -Hotrodshow, Autotron Rosmalen. Klassiekers om op te knappen of compleet gerestaureerd, en spectaculaire hot rods (karakteristieke Amerikanen).
www.autotron.nl


30 november en 1 december: Internationale Oldtimerbeurs, Flowerdome Eelde. Beurs voor auto’s, motors, bromfietsen en tractors.
www.oldtimerbeurs.net
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine