Recensie: Citroën C3 Aircross PureTech 130 automaat

Citroën C3 Aircross
Jiri Büller

De hoge instap is een eerste pluspunt. Gewoon ­omdat het fijn is. Comfortabel. “Net zoals de ­stoelen: die zitten echt heerlijk. Daarmee is geen ­enkele reis te lang. Goed in te stellen, veel steun”, zegt ­Maarten.

'Onder de indruk van deze  automaat'

Maarten van Dijck (52) is ­internationaal tabakhandelaar. Hij werkt voornamelijk vanuit huis. Als hij in het buitenland is voor zijn werk, reist hij per trein en vliegtuig. Daarnaast pakt hij de fiets waar mogelijk. Vandaar dat de kilometer­teller van zijn eigen Peugeot 308 SW jaarlijks niet verder komt dan zo’n 15.000 km. Kilometers die vooral opgaan aan vrienden- en familiebezoek en weekendjes weg. “Een auto moet goed ogen. Daarnaast is ruimte erg belangrijk. Onze kinderen gaan nog weleens mee en dat vraagt vooral om beenruimte. Die is belangrijker dan ­bagageruimte, want zo vaak gaan we niet volgepakt op weg”, aldus Maarten. Of de Citroën C3 Aircross aan deze criteria voldoet, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten.

  • Motorinhoud 1199 ccVermogen 130 pk @5500 tpm
  • Max. koppel 230 Nm @1750 tpm
  • Gemiddeld verbruik 1 op 16,4*
  • CO2-uitstoot 139 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh) 416 x 182 x 164 cm
  • Gewicht 1180 kg
  • Max. trekgewicht ­(geremd) 840 kg
  • Vanafprijs geteste uitvoering €29.500
  • \Vanafprijs (110 pk, handgeschakeld) €23.090

* Fabrieksopgave

Het oordeel

De hoge instap is een eerste pluspunt. Gewoon ­omdat het fijn is. Comfortabel. “Net zoals de ­stoelen: die zitten echt heerlijk. Daarmee is geen ­enkele reis te lang. Goed in te stellen, veel steun”, zegt ­Maarten.

In dit opzicht – relaxed reizen – is de kennismaking met een automaat de testrijder ook goed bevallen. “Je bent echt alleen bezig met rijden. De automaat ­schakelt snel en geeft de auto veel power. Even een andere ­weggebruiker inhalen is zo gebeurd. Ik ben er echt van onder de indruk. Net zoals van alle comfort- en ­veiligheidszaken. Zo’n klein waarschuwingslampje dat gaat branden wanneer er iemand in je dode hoek zit. Of de piep wanneer je over de wegbelijning gaat. Heel veilig, vooral op lange afstanden als de fitheid wat ­terugloopt”, aldus Maarten.

“Alleen de start-stop-functie vind ik vervelend. Het is natuurlijk goed voor het milieu, maar in de stad merk je dat het niet zo goed functioneert wanneer je net stilstaat en het licht weer op groen gaat. Voelt vervelend en er zit net een kleine vertraging op. Maar het kan een kwestie van wennen zijn.”

“Als je met z’n tweetjes rijdt is het een hele luxe reis­wagen met voldoende ruimte. Mensen met lange benen hebben achterin wat weinig ruimte, zeker wanneer ook de bestuurder lang is.”

Het zicht op de weg wordt door Maarten heel positief beoordeeld. “Net zoals het head-up-display dat ­de ­snelheid en navigatiegegevens op een klein schermpje bij de voorruit projecteert. Heel relaxed en veilig. Je hoeft je ogen niet van de weg te halen. Het maakt het verhaal van de veilige en luxe reiswagen compleet. Ik heb er in elk geval erg lekker in gereden”, zo luidt de slot­conclusie van de testrijder.

“Het is een auto met een goede smoel, een opvallende voorkant. Zoals je verwacht van een eigenzinnig merk als Citroën’’, aldus testrijder Maarten. ‘‘De achterkant is jammer genoeg wat onopvallend. Ook de tekening op het achterste zijruitje vind ik niet mooi (onderdeel van de geteste uitvoering, Shine, vanaf €30.950, red.). Maar al met al is het een auto met een moderne en stoere uitstraling.”

Tien plus- en/of minpunten

  • Veel power.
  • Fijne automaat voor relaxed rijden.
  • Zeer comfortabele stoelen.
  • Hoge instap, goed verkeersoverzicht.
  • Extra veiligheid zoals dodehoekwaarschuwing.
  • Goed zicht rondom.
  • Zeer prettige reiswagen.
  • Veel kunststof in dashboard en exterieur.
  • Tijd/afstand bij navigatie slecht afleesbaar.
  • Beenruimte achterin.

De concurrentie: andere hoge reiswagens met automaat

Opel Mokka 1.2 Turbo

 
  • 130 pk / 230 Nm
  • 1 cm korter
  • 133 g CO2/km, 1 op 16,9*
  • Vanafprijs €30.999

Peugeot 2008 1.2 Puretech 130

  • 130 pk / 230 Nm
  • 14 cm langer
  • 134 g CO2/km, 1 op 16,9*
  • Vanafprijs €32.560
 

Audi Q2 35 TFSI

  • 150 pk / 250 Nm
  • 5 cm langer
  • 137 g CO2/km, 1 op 16,7*
  • Vanafprijs €41.106

* Fabrieksopgave

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Auteur