Renault Grand Scenic: met oog voor detail

Pluslezer Frans Wolf en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Renault Grand Scenic. Ze geven hun mening over deze auto en de leuke extra's.

Renault Grand Scenic

  • Renault Grand Scénic 2.0 16V 140 CVT Bose
  • Motorinhoud: 1997 cc
  • Vermogen: 140 pk
  • Gem. verbruik: 8,1 l op 100 km
  • Energielabel: C
  • CO2-uitstoot: 186 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 456 x 184,5 x 164,5 cm
  • Gewicht: 1405 kg

Geëvolueerd

De Renault Scénic was midden jaren ’90 een van de trendsetters in zijn klasse. Ondertussen zijn compacte ruimtewagens niet meer weg te denken en zijn ze geëvolueerd van veredelde busjes naar volwaardige reislimousines. Zeker deze Scénic, de grotere ook als zevenzitter leverbare Grand Scénic in Bose-uitvoering. De standaard meegeleverde navigatieapparatuur, automaat en achteruitrijcamera met parkeer- sensoren voor en achter, maken het een compleet afgewerkte auto. In deze uitvoering kost hij €31.490, maar de Scénic is er vanaf €24.990.

Missing media-item.

De Pluslezer

Frans Wolf (62) bouwt websites en retoucheert oude stadsfoto’s. Hij rijdt zo’n 45.000 kilometer per jaar, zowel privé als zakelijk, in zijn Saab 9-3 uit 2006.

Frans autotest in tien punten
Stijl, comfort, goede stoelen en een veilig gevoel zijn voor Frans Wolf de belangrijkste zaken bij een auto. Zijn Saab voldoet hier helemaal aan. Iets meer (laad)ruimte zou bij een volgende auto een overweging kunnen worden, dus wellicht voldoet de Scénic aan zijn wensen. We weten het aan de hand van zijn tien plus- en/of minpunten:

+ Heerlijk schakelende automaat.
+ Geweldige wegligging; harde vering.
+ Heel ruim; hoge zit.
+ Prima in- en uitstappen.
+ Bekerhouders.
+ In lengte verschuifbare armleuning.
+/– Lekker en goed audiogeluid, maar niet speciaal.
– Instellen geluids- en andere systemen lastig.
– Stoelen niet heel comfortabel.
– Achteruitkijkspiegel zit hinderlijk in het zicht.

Het oordeel
“Het is een auto die bij mij past. Hij rijdt lekker en vooral de hoge zit is perfect. Ook is er over een heleboel dingen goed nagedacht, zoals de verschuifbare armleuning in de middenconsole.”

Het detail
“De achteruitrijcamera werkt perfect. Lijnen in beeld geven aan of je goed gaat, ook als je in een bocht zit. Dat maakt parkeren een stuk eenvoudiger.”

Missing media-item.

De professional

Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ Het model Scénic staat voor efficiënt gebruik van de ruimte.
+ De Handsfree Card voor het openen en starten van de auto.
+ De traditionele meters zijn vervangen door een TFT-display.
+ De wegligging is prima. Je kunt sportief rijden met deze auto.
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding, mede door veel accessoires.
+ Het volledig geïntegreerde navigatiesysteem van TomTom.
+ De Bose-uitvoering staat voor goed geluid.
– De automaat schakelt laat en maakt vrij veel toeren.
– Niet de meest zuinige auto in het verbruik.
– Het model is heel herkenbaar en apart. Je vindt het mooi of niet.

Het oordeel
“Eigenlijk is de Renault Grand Scénic de kleine broer van de revolutionaire Renault Espace. Dat is verreweg de makkelijkste auto als je mensen, goederen, huisdieren of wat dan ook moet transporteren. Toen de Scénic op de markt kwam, was ik verbaasd over hoe zo’n kleine auto zoveel ruimte kan hebben. En dat heeft de Scénic nog steeds. Instappen, uitstappen, stoelen wegklappen, bagage mee, het kan allemaal en de auto rijdt nog goed ook! Het leuke vind ik dat het merk Renault een goede ontwikkeling heeft doorgemaakt op het gebied van de accessoires. Voor niet te veel geld koop je een zeer uitgebreide auto. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een aantal Duitse merken, waar je vaak duizenden euro’s moet spenderen om een beetje een aangeklede auto te krijgen.

Ik ben vooral erg enthousiast over de Handsfree Card. Ideaal! Je laat gewoon de sleutel in je zak zitten. Als u in de buurt van de auto komt, gaan de portieren van het slot. Druk op de startknop en de motor gaat lopen. Maar ook de TomTom-navigatie is prima. Natuurlijk moet ik het audiosysteem nog even noemen. Prima geluid, maar ik vind het te ver gaan om het merk Bose te verwerken in de uitvoering.”

De concurrentie:

Missing media-item.Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
-141 pk; toch iets minder snel
-C-label; 7,9 l/100 km, dus iets zuiniger
-9 cm langer
-Bagageruimte (max.) 551 liter
-Vanaf €29.495

Missing media-item.Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Tendance
-16 pk extra; stuk sneller
-B-label; 6,7 l/100 km
-3 cm langer
-Bagageruimte (max.) 99 liter
-Vanaf €29.340
Missing media-item.Ford Grand C-MAX 2.0 TCDI Trend
-Alleen met dieselmotor
-D-label; 5,8 l/100 km
-4 cm korter
-Bagageruimte (max.) 300 liter
-Vanaf €33.340
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine