Review: Kia Venga 1.6 CVVT ExecutiveLine

Pittig comfort

Getty Images

De Kia Venga is een sportieve mix van een compacte gezinsauto en een ruimtewagen. Makkelijk in de stad, comfortabel op de snelweg.

Een echte ruimtewagen

De Kia Venga is een compacte vijfzitter met een behoorlijk gevoel van ruimte. Dat laatste is vooral te danken aan de hoge zit en het hoge dak. Ook is er achterin aardig wat zitplek. Zelfs de bagageruimte mag er zijn voor een auto in deze klasse. Als je de achterbank neerklapt, vergroot je de laadvloer nog eens. De door ons geteste versie is lekker pittig, maar de 124 pk’s laten zich op de snelweg soms wel goed horen. Het verkeersoverzicht is riant en het comfort aan boord is groot. De basisuitrusting omvat onder andere een radio/cd-speler. De Kia Venga is er vanaf €17.995. De geteste versie laat niets te wensen over en kost €23.795.

Kia Venga 1.6 CVVT

  • Motorinhoud 1591 cc
  • Vermogen 124 pk
  • Gemiddeld verbruik 1 op 16,9*
  • Energielabel D
  • Co2-uitstoot 139 g/km
  • Afmetingen (lxbxh)
  • 408 x 177 x 160 cm
  • Gewicht 1155 kg
  • Prijs geteste versie €23.795

Getty Images

De achterzijde oogt robuust.
Getty Images

Het interieur is mooi afgewerkt.

De concurrentie:

Andere compacte ruimtewagens

Nissan Note 1.2 DIG-S

Getty Images

• 2 cm groter dan de Kia Venga
• 26 pk minder
• A-label, 99 g CO2/km, 1 op 23,3*
• Vanaf circa €17.190

Renault Captur TCe 120
Getty Images

• 4 cm langer
• 4 pk minder
• B-label, 125 g CO2/km, 1 op 18,5*
• Vanaf circa €22.390

Peugeot 2008 1.2 PureTech 130
Getty Images

• 8 cm langer
• 6 pk meer
• B-label, 110 gr CO2/km, 1 op 20,8*
• Vanaf circa €24.800

* Brandstofverbruik: fabrieksopgaven.

De Pluslezer

Getty Images
Marjolein Post (52) is directiesecretaresse bij een bouwbedrijf. Ze rijdt 15.000 km per jaar in haar Opel Corsa uit 2013. Haar auto gebruikt ze met name voor woonwerkverkeer en af en toe voor wat kleine boodschappen.

Marjoleins autotest in tien punten
Marjolein ziet haar auto vooral als een vervoermiddel dat haar van A naar B moet brengen. Ze rijdt dagelijks zo’n 60 kilometer naar haar werk en terug. Een auto moet er voor haar leuk uitzien en betrouwbaar zijn. Of de Kia Venga hieraan voldoet, vat ze samen in tien plus- en minpunten:

 + Fijne hoge zit.
 + Overzichtelijke bediening op het stuur en in de middenconsole.
 +  Hoge in- en uitstap.
 +  Goed zicht rondom.
 +  Makkelijke koppeling met de iPhone.
 +  Groot dakraam.
 +  Comfortabele armleuning.
 +  De auto heeft een achteruitrijcamera.
 - De kilometerteller en het lampje van de cruisecontrol zijn slecht zichtbaar.
 -  Onduidelijke bediening cruisecontrol.

Het oordeel

“Het is een sportieve auto die van alle gemakken is voorzien. Hij ziet er leuk uit en heeft nog pit ook. Ik zou hem zo willen hebben.”

Het detail
“Helemaal super vind ik de stuurverwarming. Ik heb altijd koude handen en wil zelfs in het voor- en najaar nog weleens handschoenen dragen. Dus voor mij is die stuurverwarming echt een enorme plus!”

Getty Images

Stuurverwarming: ook heerlijk op koele zomeravonden.


De professional

Getty Images
Michael Bleekemolen (65) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 +  De Venga heeft een hoge en prettige instap.
 + Door de hoge zit heb je een goed en overzichtelijk beeld op de weg.
 +  Kia heeft goede garantievoorwaarden.
 +  De auto is ruim van binnen.
 +  De stoelen zitten aangenaam.
 +  De bestuurder kan alles makkelijk bedienen.
 +  Het remsysteem voldoet aan mijn strenge eisen.
 +  De Kia Venga schakelt makkelijk en soepel.
 +  De auto heeft het zogeheten start-stop-systeem.
 -  Helaas is de Venga niet heel zuinig in het verbruik.

Het oordeel

De Kia Venga is een erg fijne auto. Doordat hij hoog opgebouwd is, kun je makkelijk instappen. Als je zit, valt direct het mooie en functionele dashboard op. Niet ­alleen de bestuurder maar ook de passagiers hebben meer dan voldoende ruimte (al zijn twee volwassenen op de achterbank naar mijn smaak wel het maximum). Het ‘wegbeeld’ voor de bestuurder is breed en overzichtelijk: het is alsof je direct op de weg zit. De auto rijdt makkelijk en de zes versnellingen schakelen heerlijk in elkaar over. De wegligging is bij het snel nemen van een bocht wel iets ‘overstuurd’, dat wil zeggen dat de auto wat wil uitbreken. Dat blijft trouwens wel binnen de normen, zeker voor een auto die zo hoog op de wielen staat. Het sturen is een beetje aan de lichte kant en daardoor voelt het onterecht aan alsof je weinig grip hebt op de wielen. De remmen en het ABS-systeem voldoen daarentegen prima. Als rapportcijfer geef ik een 9 (en dat is hoog!). Hoewel de motor voldoende kracht levert, is de Venga geen snelheidsmonster. Het benzineverbruik is ook niet heel laag. Alles bij elkaar genomen is het een heel goede auto die mij blij verrast heeft. Zeker een goede koop!

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine