Review: Lexus CT 200h Hybrid - sportief en toch groen

Pluslezer Peter Dalmeijer en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Lexus CT 200h Hybrid. Ze geven hun mening over deze hybrid met leuke extra's.

Lexus CT 200h Hybrid

  • Motorinhoud: 1798 cc
  • Vermogen: 136 pk
  • Gem. verbruik: 3,8 l/100 km
  • A-label, 87 g CO2/km
  • Afmetingen (lxbxh): 432 x 177 x 143 cm
  • Gewicht: 1345 kg

Minder verbruik
De aandrijving van de Lexus CT 200h geschiedt deels elektrisch, deels middels een benzinemotor: een hybride dus. De elektroaandrijving biedt veel extra power, waardoor de sportieve Lexus genoegen kan nemen met een kleinere brandstofmotor. Het resultaat is minder verbruik en minder CO2-uitstoot, met toch zeer aantrekkelijke prestaties. En dat verpakt in een sportief jasje en voorzien van de bij Lexus horende luxe. Omdat de auto zo zuinig en schoon is, blijft de bijtelling voor leaserijders steken op 14 procent. Voor privérijders: bpm en wegenbelasting worden niet berekend. De vanafprijs is €28.950.

De Pluslezer

Peter Dalmeijer (53) is NLP-trainer, manager, auteur en mede-eigenaar van een opleidingsinstituut. Hij rijdt zo’n 40.000 km per jaar, deels privé, deels zakelijk, in zijn Volvo V70 uit 2008.

Missing media-item.

Peters autotest in tien punten
Auto’s zijn voor Peter meer dan alleen maar een vervoersmiddel. Ze moeten vooral comfort bieden, dat is belangrijker dan pk’s. Een fijne tijd hebben achter het stuur, dáár gaat het hem om. Goede stoelen zijn een absolute must. Of de Plus Magazine testauto hieraan voldoet, maakt hij duidelijk aan de hand van de volgende tien plus- en/of minpunten:

+ Jeugdige uitstraling, stoer.
+ Schitterend interieur.
+ Overzichtelijk dashboard, wel even wennen.
+ Veel info, ook over verbruik.
+ Strakke wegligging.
+ Sportknop voor snel, eco voor zuinig.
+ Goede instap.
+ Luxe uitgevoerd.
– Hinderlijke zijsteun in stoelen.
– Geen echte langeafstandsauto (met name vanwege de stoelen).

Het oordeel
“Ik had het idee dat hybride suffig was, maar dat is deze Lexus absoluut niet. Hij combineert milieubewust rijden met sportiviteit en dynamiek. Ik heb er echt prettig in gereden, maar kies toch voor iets meer ruimte en zachtere stoelen.”

Missing media-item.Het detail
“De bediening op het stuur is heel uitgebreid. Telefoneren, audio, informatie – je kunt er echt heel veel mee zonder je handen van het stuur te halen. Veilig en comfortabel.”

De professional

Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ Deze Lexus is een goede verschijning.
+ De techniek wordt voor meerdere auto’s gebruikt, dus meer
bedrijfszekerheid.
+ De wegligging is prima.
+ Als je rustig rijdt, wordt de auto veelal elektrisch aangedreven. Dus nauwelijks geluid!
+ De wisseling van stroom naar de toerenteller op het dashboard is handig.
+ Met een hybride auto doe je natuurlijk mee aan de ‘groene’ hype.
+ Er zijn veel extra opties te verkrijgen; op het geteste model zat bijvoorbeeld een achteruitrijdcamera.
+ De algemene waardering van deze auto is goed.
– De veren hadden iets slapper gekund, voor hobbelige wegen.
– De ruimte voor de achterpassagiers is beperkt.

Het oordeel
“De Lexus CT 200h Hybrid is een goed uitziende auto, waarbij ik de instap een 7 geef. Voorin is het aangenaam vertoeven, achter hebben de passagiers niet al te veel ruimte. Een verbruik van 5 liter op iets meer per 100 gereden kilometers is natuurlijk heerlijk rijden. En goed rijden doet deze auto zeker! Ik heb een rondje op het circuit van Zandvoort gedaan en alles voldoet aan de criteria. Daarbij moet ik opmerken dat de vering op hobbelige wegen minder is. Maar van de wegligging zelf krijg ik dan weer wel een goed gevoel. De auto gedraagt zich neutraal, kent geen direct onder- of overstuur en remt als de beste. Het is ook heerlijk om rustig te rijden, er wordt dan veel elektriciteit gebruikt en weinig motortoeren, dus bijna geen geluid. Je hoeft daar zelf niets voor te doen, het wordt allemaal voor je geregeld onder de motorkap. Al zou ik wel om een goed instructie vragen. Ik was absoluut geen grote fan van hybride auto’s, maar deze Lexus heeft dat helemaal veranderd. Een aanrader!”



De concurrentie:

Missing media-item.Toyota Prius
-Zelfde hybrideaandrijving
-3,9 l op 100 km
-Iets meer binnenruimte
-Vanaf €25.990


Missing media-item.Opel Ampera
-Elektrisch, brandstofmotor als oplader
-1,6 l op 100 km
-Iets langer, minder bagageruimte
-Vanaf €44.500


Missing media-item.Honda Insight
-Hybride
-4,4 l op 100 km
-Iets langer, minder bagageruimte
-Vanaf €19.990


Lees ook:

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine