Review: Skoda Yeti

Niet bang voor modder

Getty Images

Elke maand test PlusMagazine twee auto's. Deze maand is het de beurt aan de Skoda Yeti die beschikbaar is in twee smaken: chic (Yeti) en ruig (Yeti Outdoor).

Stoer en soepel

De Skoda Yeti is er in twee smaken: chic (Yeti) en ruig (Yeti Outdoor). Die laatste onderscheidt zich door carrosserie-accenten in stoer matzwart en aluminiumlook. Ook staat de Outdoor iets hoger op de weg voor meer bodemvrijheid, vandaar dat hij met vierwielaandrijving leverbaar is. Plus reed in deze versie en ontdekte dat hij net zo prettig rijdt en net zo goed is uitgerust als zijn stadse broer. Voorzien van een pittige benzinemotor en een soepel schakelende automaat kost de Outdoor 1.2 €28.640. De stadse Yeti (handgeschakeld) is er al vanaf €22.890.

Getty Images

Links: Het dashboard is duidelijk van opzet. 
Rechts: De bumper is in aluminiumlook, dus van kunststof met een alu-kleurtje.


Skoda Yeti 1.2 TSI handgeschakeld / DSG-7 automaat
• Motorinhoud 1.197 cc
• Vermogen 105 pk
• Gemiddeld verbruik
  1 liter op 16,4 km*
• Energielabel C
• CO2-uitstoot 142 g/km
• Afmetingen (lxbxh)
  422 x 179 x 169 cm
• Gewicht 1240 kg/Yeti Outdoor: 1265 kg
• Prijs vanaf Yeti €22.890/Yeti Outdoor €25.640 (handgeschakeld)

De Pluslezer

Getty Images
Paul Popma (70) is gepensioneerd leraar Nederlands.
Zijn vrije tijd vult hij deels met hobby’s zoals tennissen, muziek maken en vrijwilligerswerk. Paul Popma rijdt circa
22.000 km per jaar in zijn Kia Carens uit 2006.









Pauls autotest in tien punten
Paul Popma heeft geen hekel aan autorijden, maar het is zeker ook niet zijn hobby. Een auto is voor hem gewoon een vervoermiddel. Comfort is belangrijk, net als betrouwbaarheid. Of de Skoda Yeti aan zijn wensen ­voldoet, maakt hij duidelijk in 10 plus- en minpunten.

 +  Ruimer van binnen dan z’n uiterlijk doet vermoeden.    
 +  Stille, krachtige motor.
 +  Comfortabele stoelen, die veel steun bieden.
 +  Mooi afgewerkt en een overzichtelijk dashboard.
 +  Gemakkelijke instap, hoge zit.
 +  Automaat is erg prettig en soepel.
 +  Goed overzicht, grote spiegels.
 +/-    Stevige wegligging, wel strak: je voelt de wegoneffenheden.
  –      Zicht naar achteren is beperkt door hoofdsteunen.
  –      Iets te grote grille: net een barbecue.

Het oordeel
“Wat een heerlijke auto. Je zit lekker hoog. Ook plezierig: het instappen is daardoor extra makkelijk. Verder is
de Yeti Outdoor stil en hij ligt lekker op de weg. Het zou ­zomaar eens mijn volgende auto kunnen worden.”

Getty Images
Het detail
“De automaat is helemaal geweldig. Ik heb nooit eerder in een automaat gereden, dus dat was wel even wennen. Maar dat ging vlug en ik ben zelfs helemaal om. Het maakt het rijden nog relaxter.”
De 7 versnellingen gaan naadloos in elkaar over dankzij de dubbele koppeling.
 



De professional
Getty Images

Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand
velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

 

 

 




Michaels autotest in tien punten
 +  Erg ruim voor de inzittenden.
 +  De Yeti Outdoor rijdt makkelijk, het is niet nodig om aan de auto te wennen.
 +  De motor voelt snel aan.
 +  Tijdens het rijden hoor je weinig geluid.
 +  De wegligging is uitstekend.
 +  Het ABS is zeer goed.
 +  Door een hoge zitpositie is er goed zicht op de weg.
 +  De Skoda voldoet aan hoge veiligheidsnormen en heeft de testen goed doorstaan.
  –  In vergelijking met zijn concurrenten had het verbruik wat zuiniger mogen zijn.
  –  De Yeti is niet voordelig in aanschaf.

Het oordeel
“Skoda is voor mij persoonlijk altijd een merk geweest zonder eigen karakter. Ik vond het dan ook leuk om de Yeti Outdoor te testen en te kijken of er aan deze Skoda wel veel eigens te ontdekken valt. En dat is zeker het geval. De ruimte is meer dan voldoende en het instappen gaat prima. De bagageruimte is standaard al groot en wanneer je de achterstoelen eruit haalt, bestaan zorgen over de hoeveelheid bagage niet meer. De auto staat vrij hoog op de wielen, maar dat heeft geen negatieve invloed op de wegligging en het rijden gaat soepel en voelt snel aan. Je denkt zelfs dat er meer pk’s onder de motorkap verborgen zijn dan de brochure ons vertelt.
Net zoals we gewend zijn van broertje Volkswagen, is ook het ABS uitstekend. Het dashboard oogt wat saai, maar is wel functioneel. In de testuitvoering miste ik de navigatie, terwijl er wel voldoende andere nuttige accessoires ingebouwd zijn. Misschien is de navigatie achterwege gelaten om de prijs iets te drukken, want die is best fors. Aan de andere kant koop je een kwalitatief heel goede auto waar vele jaren zorgeloos mee gereden kan worden. En dat is waar een auto voor bedoeld is!”

De concurrentie:

andere off-road auto’s

Volkswagen Tiguan
• Basismodel: meer pk’s (+17)
• 21 cm langer
• D-label, 152 g CO2/km,
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,4*
• Aanzienlijk duurder: vanaf €29.990

Getty Images

Ford Kuga
• Basismodel: meer pk’s (+45)
• 30 cm langer
• C-label, 154 g CO2/km
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,2*
• Flink duurder: vanaf €30.995
Getty Images

Dacia Duster
• Basismodel: meer pk’s (+18)
• 10 cm langer
• C-label, 145 g CO2/km
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,9*
• Stuk goedkoper: vanaf €16.990

Getty Images

 * Fabrieksopgaven

Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine