Seat Alhambra: ruime zelfparkeerder

Pluslezer Bob de Groot en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Ford Seat Alhambra 2.0 TSI. Ze geven hun ongezouten mening over deze ruime zelfparkeerder.

Verwenauto

In de testauto van deze maand hoef je alleen nog maar je ogen op de weg te houden. De Seat Alhambra is in deze uitvoering behoorlijk autonoom: handsfree telefoon, audio en navigatie ondersteunen de rijder, cruisecontrol houdt de snelheid erin, de soepele automaat schakelt supersnel, de deuren en de achterklep openen zichzelf, en zelfs het file- en parallelparkeren doet de Alhambra helemaal zelf.

De 2.0 TSI turbomotor blaast met 200 pk bijna geruisloos over het asfalt. In de Plus-testauto zaten ook nog eens luxe lederen stoelen. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan: €57.560. Liever iets goedkoper? De Alhambra-prijslijst begint bij €34.900.

Seat Alhambra 2.0 TSI Style DSG

  • Motorinhoud: 1984 cc
  • Vermogen: 200 pk
  • Gem. verbruik: 8,4 l/100 km
  • Energielabel: C
  • CO2-uitstoot: 196 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 485 x 190 x 172 cm
  • Gewicht: 1690 kg

De Pluslezer

Bob de Groot (50) is project­manager bij Avans Hogeschool in Noord-Brabant. Hij rijdt circa 40.000 kilometer per jaar in zijn Ford Galaxy automaat (2000). Veel kilometers komen voor rekening van zijn werk.

Missing media-item.

Bobs autotest in tien punten

Comfort is voor Bob de Groot het belangrijkste aanschafargument. Hij zoekt ‘gemak’ in zijn auto, dus goede stoelen en een automaat zijn onontbeerlijk. Deze luxe uitgevoerde Seat Alhambra zou aan zijn wensen moeten voldoen. Of dat zo is, laten de volgende tien plus- en/of minpunten zien:
+ Elektrische stoelen zijn exact instelbaar.
+ Naadloos schakelende automaat.
+ Ongelooflijk stil.
+ Comfortabele en toch sportieve wegligging.
+ Veel ruimte, ook voor lange personen.
+ Radio gaat automatisch zachter wanneer aandacht wordt gevraagd (bijv. bij achteruitrijden).
+/– Krachtige motor, maar niet echt zuinig.
– Zicht rechtsachter heel beperkt.
– Middenstijl te ver naar voren, stoot schouder bij uitstappen.
– Zeer gevoelig gaspedaal.

Het oordeel

“Het is mijn soort auto. Lekker hoog, plenty ruimte, een automaat die schakelt zonder dat je iets voelt en heerlijke, goed instelbare stoelen. Lederen bekleding (optie à €2460) hoeft voor mij niet.”

Het detail

“Deze testversie parkeerde zichzelf, parallel en file. Gewoon handjes los en de auto het werk laten doen. Hij parkeerde zelfs op plekken waar ik het niet zelf zou durven.”

Missing media-item.

De professional

Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Alhambra is werkelijk een ‘ruimte’ auto.
+ Voor en achter een goede en gemakkelijke instap.
+ Prettige extra’s, o.a. automatische deuren en achterklep.
+ Er kunnen zeven personen comfortabel zitten.
+ Makkelijk om te bouwen naar grotere laadruimte.
+ Het brandstofverbruik is redelijk gezien het formaat.
+ Voldoende motorvermogen; de auto is best snel.
+ Duitse perfectie, maar uiterlijk toch een Seat.
– Hoewel de wegligging niet slecht is, geeft de auto wel een reactie na.
– Het dashboard is vrij eenvoudig.

Het oordeel
“Voor wie zo nu en dan een bestelwagen nodig heeft, is deze auto een uitkomst. Hij biedt ruimte tot zeven personen en in een handomdraai bouw je dit luxepaard om tot een halve vrachtwagen met een bagagebak van bijna 2500 liter! Tegelijkertijd staat deze auto garant voor deftig, veilig en comfortabel rijden. De gemakkelijke instap, zowel voor als achter, zorgt ook nog eens voor een ruime zit. Zelfs de twee stoelen op de achterste rij zijn acceptabel. Het dashboard oogt een beetje simpel, maar is wel functioneel.

Remmen doet-ie perfect, met veel souplesse. Tijdens de testrit op het Zandvoortse circuit viel mij toch iets tegen: na een ruk aan het stuur corrigeert de auto zich weliswaar snel, maar daarna zwabbert hij na. Als je plots iets moet ontwijken, zou je hierdoor een oversturende achterzijde kunnen krijgen, terwijl je eigenlijk al in de problemen zat door de uitwijkmanoeuvre. Voor de rest is deze VW Sharan oeps, ik bedoel natuurlijk Seat Alhambra een prima, snelle SUV, zeker met al die prettige opties. En wat maakt het uit dat beide merken een eigen identiteit hebben als de auto maar goed rijdt!”

De concurrentie: ruime jongens

Volkswagen Sharan

Missing media-item.
-Zelfde motorblok, prestaties en verbruik
-Afmetingen en uitrusting vergelijkbaar
-Vanaf €48.290

Ford GalaxyMissing media-item.
-Klein beetje minder snel, ondanks 3 pk meer
-8,1 l op 100 km
-Korter; minder bagageruimte
-Vanaf €48.063

Renault Grand EspaceMissing media-item.
-Iets minder snel; 30 pk minder
-9,1 l op 100 km (D-label)
-Vergelijkbare lengte, meer bagageruimte
-Vanaf €41.490

Lees ook:

  • Review: Lexus CT 200h Hybrid - sportief en toch groen
  • Citroën C4 Picasso: ruim én met leuke extra’s
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine