Subaru Trezia 1.3 Luxury: Een soepele 6-bak

Pluslezer Ferd van Leeuwe en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Subaru Trezia 1.3 Luxury. Ze geven hun mening over deze comfortable auto.

Hoog op de bok
De MPV – oftewel ruimtewagen – is nog steeds een gewild model, zeker de compactere versie zoals deze Subaru Trezia. De zit ‘hoog op de bok’ is niet alleen fijn vanwege het verkeersoverzicht, maar ook ‘loopt’ u als het ware naar binnen. Ook om een andere reden zijn (compacte) ruimtewagens populair: vanwege de laadruimte, vooral als de achterbank naar beneden wordt geklapt. Hoewel de Trezia nog geen vier meter lang is, is er maximaal bijna 1400 liter bagageruimte beschikbaar. Genoeg om fietsen, golftassen plus trolleys, vakantiebagage en nog veel meer in op te bergen. De Trezia is er vanaf €15.975 voor de 1.3 Intro. De door Plus Magazine gereden Luxury kost €18.475 met onder andere airco, lichtmetalen velgen, twee extra luidsprekers, audiobediening op het stuur en de variabele laadvloer als extra’s. Meer informatie bij de dealer of op www.subaru.nl.

Subaru Trezia 1.3
Motorinhoud: 1329 cc
Vermogen: 99 pk
Gem. verbruik: 1 l op 18,2 km
Energielabel: B-label
CO2-uitstoot: 127 gr./km
Afmetingen (lxbxh): 399x169x159 cm
Gewicht: 1045 kg

De Pluslezer

Missing media-item. Ferd van Leeuwe (57) is vakleerkracht bewegingsonderwijs. Omdat hij niet ver van zijn werk woont, rijdt hij niet veel: per jaar zo’n 10.000 kilometer. Sinds kort heeft hij een Fiat Punto Evo.



Ferds autotest in tien punten

Auto’s zijn voor Ferd niet meer dan een vervoermiddel. Comfort is belangrijk, waarbij de stoelen goede steun moeten bieden. Of de Subaru Trezia hem kan bekoren, maakt hij duidelijk in tien plus- en/of minpunten.

+ Goede stoelen, hoge zit.
+ Veel ruimte achterin voor benen en bagage.
+ Goede wegligging.
+ Fijne, hoge positie voor versnellingspook.
+ Eenvoudige, overzichtelijke bediening.
– Te lage voorspoiler, raakt snel de stoeprand.
– Stugge vering, elke hobbel wordt doorgegeven.
– Hoog dashboard: kleinere mensen kunnen moeilijk direct voor de auto kijken.
– Erg veel schakelen.
– Nerveuze reactie op gaspedaal in eerste en tweede versnelling.

Het oordeel

“Het is een prettige gezinsauto, met heel veel ruimte voor het geld. Mensen die van luxe en comfort houden, zullen niet genoeg hebben aan de standaarduitvoering. Die is een beetje kaal.”

Het detail
“In deze uitvoering is de bodem van de bagageruimte in hoogte verstelbaar. Hierdoor heb je de keuze tussen een vlakke laadvloer of een diepere vloer met meer bagageruimte. In de hoge stand heb je een opbergplek die helemaal uit het zicht is. Dat kan soms handig zijn.”

De professional

Missing media-item.

Michaels autotest in tien punten

Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.


+ De Trezia heeft absoluut een multifunctioneel karakter.
+ Het in- en uitstappen gaat voortreffelijk.
+ Erg veel binnenruimte.
+ De stand van de schakelpook maakt het schakelen erg makkelijk.
+ Het dashboard is handig ‘ingericht’.
+ Ondanks het beperkte vermogen voelt de motor goed aan.
+ De zesde versnelling lijkt wel een overdrive, zeer spaarzaam voor het verbruik.
– Het is jammer dat het motorgeluid net iets te hard is in de auto.
– De ruitenwisser op de voorruit wist niet voldoende bij de bijrijder.
– De ruitenwisser achter wist niet links, vervelend op de snelweg.

Het oordeel
“Ook al ben je zo stijf als een plank, in deze auto kom je altijd achter het stuur terecht, zo makkelijk gaat het. Ook alle passagiers stappen probleemloos in en wie zit, heeft nog steeds veel binnenruimte. Het functionele interieur in combinatie met de gemakkelijk schakelende ‘6-bak’ maakt de Trezia Luxury een aangename auto. Met recht draagt hij de naam Luxury. Ook al zijn er volgens het boekje niet veel pk’s aanwezig onder de motorkap, toch voelt dat niet zo. Op de wegligging en op het remsysteem valt ook weinig aan te merken. Het zit dus wel goed met deze wagen. Met uitzondering van de ruitenwissers hebben de ontwerpers van Subaru een prima auto ontworpen. Of waren het de wijze koppen van Toyota die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp? De Trezia Luxury is namelijk ook als Toyota te koop, weliswaar met minimale verschillen, maar toch. Op sommige onderdelen staat zelfs Toyota, maar wat maakt het uit? Wat mij betreft niets, ik heb heerlijk gereden in deze auto.”


De concurrentie: andere compacte MPV’s

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Comfort

Missing media-item.
• 99 pk
• 1 l op 18,5 km
• B-label
• Vanaf €15.990

Opel Meriva 1.4 SelectionMissing media-item.
• 100 pk
• 1 l op 16,4 km
• B-label
• Vanaf €18.295

Hyundai ix20 1.4i i-DriveMissing media-item.
• 90 pk
• 1 l op 17,8 km
• B-label
• Vanaf €15.995


Lees ook:

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine