Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid

Getty Images

De zuinige Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid is verder uitgelicht met specificaties, de opinie van de Pluslezer en de professional en een vergelijking met de concurrenten.

Zuinige hybride stationwagon

De Toyota Auris is leverbaar met benzine- of diesel­motor én als hybride (ofwel een gecombineerde ­benzine- en elektromotor). Dit geldt ook voor de stationwagen, de Auris Touring Sports. Dankzij de elektro-aandrijving is de brandstof­motor zuiniger dan ooit. Volgens de fabrikant is 1 op 28,6 mogelijk. In de praktijk zijn auto’s vaak minder zuinig, maar zelfs dan is de ‘score’ nog altijd mooi. Tel daarbij op een prettige prijs, stilte, comfort, een prima standaarduitrusting én een lange optielijst en je hebt een auto voor ieders smaak. De Auris ­Touring Sports is er vanaf €20.250, de hybridevariant vanaf €25.695.

Specificaties Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid

  • Motorinhoud 1798 cc
  • Vermogen 136 pk (gecombineerde elektro-/brandstof­motor)
  • Gemiddeld verbruik 1 op 28,6*
  • Energielabel A
  • CO2-uitstoot 81 g/km
  • Afmetingen (lxbxh) 460 x 176 x 149 cm
  • Gewicht 1310 kg
  • Prijs geteste versie €25.695

Getty Images
  
Getty Images

De achterklep geeft toegang tot een grote        Het interieur ademt luxe:
bagageruimte. Een vakantie is er goed             goede afwerking, fijne
mee te doen.                                                    
materialen
 

Beoordeling van de Pluslezer

Elianne van der Klijn-Vos (57) is secretaresse bij een GGZ-instelling. Meestal gaat ze met de fiets naar haar werk. In haar Volkswagen Polo rijdt ze amper. Hooguit 5000 km per jaar, merendeels tijdens vakanties.

 

Getty Images
+  Goede, comfortabele stoelen, veel steun.
 +  Goede wegligging.
 +  Stuurt lekker direct.
 +  De motor is heerlijk stil.
 +  Het dashboard is helder en duidelijk afleesbaar.
 +  Ruim, ook voor bagage.
 +  Luxe uitstraling.
 –  De leren stoelbekleding (een optie) is stug.
 –  De grote hoofdsteunen belemmeren het zicht naar achteren.
 –  Automatisch inparkeren (ook een optie) eindigde weleens op de stoep.

Het oordeel
“Absoluut een auto die ik zou overwegen. Dan wel zonder leren bekleding, want die voelt heel stug. Maar de stoelen zitten heerlijk. Het comfort is ook helemaal top. Vooral de stille motor is prettig. Misschien een glazen dakje ­erbij, dat zou fijn zijn.”

Het detail
“De testauto zat vol elektronische snufjes. Er wordt bijvoorbeeld bijgehouden welk verkeersbord het laatst ­voorbij is gekomen. Maar je moet wel blijven ­opletten, want soms mist de elektronica een bord en geeft je ­display dus een andere snelheid aan dan je mag rijden.”

Beoordeling van de professional

Michael Bleekemolen (66) was Formule 1-coureur. Nu is hij onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 

Getty Images
+  Het is een hybride, dus je belast de flora en fauna minder.
 +  Goed uiterlijk: hij ziet er duurder uit dan hij kost.
 +  Het is een prima aankoop, je krijgt waar voor je geld.
 +  De Auris heeft goede stoelen.
 +  De wegligging is meer dan voldoende.
 +  Er is redelijk wat ruimte voor bagage.
 +  Het fiscale voordeel is mooi meegenomen.
 –  Het remsysteem had beter gemogen.
 –  De instap achterin is lastig.
 –  Iets meer snelheid had gemogen.

Het oordeel
“Deze Toyota is zijn geld zeker waard. Met zijn stoere ­uiterlijk is het een onderscheidende auto. En zowel voor­ ­zakelijke als privérijders zal het een heel goed gewaardeerde auto zijn. Het instappen aan de voorzijde gaat redelijk en de ‘zit’ is prima door de goedgevormde stoelen. Voor de achter­passagiers is het instappen wat moeilijker, maar als je uiteindelijk op de stoel bent beland zit je alleszins redelijk. Van binnen is de Toyota Auris niet heel erg spannend, maar daarentegen wel weer functioneel. Bij het wegrijden valt direct de traagheid op, ook wanneer je alle functies en knoppen opengooit die de snelheid ­zouden moeten verbeteren. De remmen kwamen op mij iets zwak over. Toen ik de bermproef deed – met de linkerbanden op het asfalt en de rechterbanden in het gras – ging de auto redelijk dwars staan. Ook is het remgevoel redelijk agressief, want met weinig pedaaldruk gebeurt er veel. Dit komt bij meer auto’s voor en is een ­kwestie van wennen. Als rapportcijfer geef ik een 7,5. De pluspunten wegen ­absoluut op tegen de minpunten van het totale concept.”

De concurrentie

Andere hybride stationwagons**
**De geteste Auris is in zijn prijsklasse de enige ­hybride stationwagon. ‘Broer’ Prius, de Peugeot en de Mercedes zijn bij het ter perse gaan van dit nummer de enige ándere hybride station­wagons; vandaar de grote prijsverschillen.

Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi

  • Lengte 483 cm (23 cm meer dan de Toyota Auris)
  • 200 pk diesel-/elektromotor
  • A-label, 109 g CO2 /km, 1 op 21,7*
  • Vanaf circa €50.990

Getty Images

*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.

Mercedes-Benz C 300 h Estate

  • Lengte 470 cm
  • 231 pk diesel-/elektromotor
  • B-label, 99 g CO2 /km, 1 op 26,3*
  • Vanaf circa €53.895

Getty Images

*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.

Toyota Prius Wagon 1.8 HSD

  • Lengte 462 cm
  • 136 pk benzine-/elektromotor 
  • A-label, 95 g CO2 /km, 1 op 24,4*
  • Vanaf circa €31.495

Getty Images

*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine