Veel schade na wasstraat

Veelal is deze schade in de wasstraat voor rekening van de automobilist zelf

Wasstraat
Getty Images

Eén op de vijf automobilisten zegt schade te hebben opgemerkt na een bezoek aan de autowasstraat. Het meest genoemde probleem is lakschade en krassen, gevolgd door schade aan spiegels of ruitenwissers. Andere vormen van schade zijn verloren antennes of accessoires en losgeraakte nummerplaten.

Dat meldt Infinance.nl op basis van een peiling van Autoverzekering.nl. Veelal is deze schade in de wasstraat voor rekening van de automobilist zelf. Eigenaren van de wasstraat wijzen claims meestal af door te verwijzen naar bordjes met teksten als 'gebruik op eigen risico'. Dat wil niet zeggen dat deze teksten altijd juridisch houdbaar zijn, aldus rechtsbijstandverzekeraar DAS.

Op de eigen site stelt DAS dat wasstraten verantwoordelijk zijn voor deugdelijke apparatuur en veilige wasmiddelen. Ook moeten medewerkers duidelijke instructies geven aan klanten. Bij schade door technische mankementen of verkeerde aanwijzingen, kan de wasstraat wel degelijk aansprakelijk zijn. DAS wijst erop dat automobilisten hiervoor zelf bewijs moeten leveren en dat ook moet vaststaan dat zij zelf juist hebben gehandeld.

Bewijs

Wasstraten hebben camera's om toezicht te houden en incidenten te signaleren. Bij schade is het belangrijk om de beelden te bewaren als bewijsmateriaal, ooggetuigenverklaringen te noteren en duidelijke foto's te maken, aldus DAS. Het advies is om samen met de aansprakelijke partij een schadeformulier volledig in te vullen en te ondertekenen.

Auteur