PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Verkeersregels: heeft u ze in de vingers?

In de afgelopen twintig jaar is het verkeer behoorlijk veranderd: het is veel drukker en het gaat veel harder. Niet zo gek dus dat de verkeersregels regelmatig worden aangepast. Houdt u al die wijzigingen nog bij?

Maar liefst 40 procent van alle verkeersregels en -wetten kregen in de afgelopen vijftien jaar een opfrisbeurt. Dat lang niet alle verkeersdeelnemers precies op de hoogte zijn van die wijzigingen, blijkt wel uit de uitslag van het Nationaal Kampioen Verkeersexamen. Bijna 80 procent van de deelnemers zakte, en dat had vooral te maken met nieuwe regels en borden. Tijd voor een beknopte update dus.

Matrixbord versus het gewone bord

Inmiddels hangen ze boven of naast bijna elke snelweg in Nederland: de matrixborden. Maar hoe zit het eigenlijk: gaat het matrixbord boven het gewone verkeersbord of is het net andersom? Sinds een paar jaar heeft het matrixbord dezelfde betekenis als het gewone bord. Staat er op het gewone bord een andere maximumsnelheid dan op het matrixbord, dan geldt altijd het bord met de láágste maximumsnelheid.

Verkeershufters

Begin 2015 is een aantal verkeersovertredingen toegevoegd aan het Wetboek van Strafrecht. Iemand die een van deze overtredingen begaat en wordt gepakt, komt er niet zomaar met een fikse boete van af, maar moet altijd voor de rechter verschijnen. In totaal gaat het om 23 ernstige overtredingen, waaronder deze:

  • Het niet voor laten gaan van een voetganger die op het punt staat bij een voetgangersoversteekplaats over te steken
  • Het inhalen van een ander voertuig die voor een voetgangersoversteekplaats staat te wachten
  • Iemand die blind is of zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan
  • Rijden op de vluchtstrook of op een rijbaan die rood verlicht is ‘afgekruist’

Strepen, strepen, strepen

Essentiële herkenbaarheidskenmerken heten ze officieel, de strepen die sinds een paar jaar de wegen buiten de bebouwde kom sieren. Maar ja, wat betekenen ze ook alweer?

  • Dubbele witte middenstreep mét groen daartussen: 100 kilometer per uur
  • Dubbele witte middenstreep zónder groene kleur: 80 kilometer per uur
  • Geen middenstreep: 80 kilometer per uur – tenzij er langs de weg borden staan met een lagere maximumsnelheid

Verder geldt voor deze wegen dat verkeersborden vóór de strepen op de weg gaan.

Gordels en zitplaatsen

Drie passagiers op de achterbank: geen probleem, toch? Nou, dat ligt dus aan het aantal autogordels. Beschikt uw auto over twee gordels op de achterbank – wat je bijvoorbeeld bij oldtimers nog weleens ziet – dan mogen er ook niet meer dan twee passagiers op de achterbank. Er mogen dus niet meer mensen mee dan er gordels zijn, zo eenvoudig is het eigenlijk.

De parkeerschijf

Vroeger zag je ze nog weleens: zo'n mechanische parkeerschijf die – heel handig! – automatisch het tijdstip van aankomst vooruit schoof. Zulke parkeerschijven zijn inmiddels verboden; alleen de handmatige blauwe schijf is rechtsgeldig. Wat veel mensen niet weten, is dat het tijdstip van aankomst mag worden afgerond naar het eerstvolgende hele of halve uur. Komt u om tien over twee aan, dan mag u als aankomsttijd dus halfdrie instellen. Let wel op dat u de schijf goed zichtbaar achter de voorruit neerlegt, anders kan de politie alsnog een bekeuring uitschrijven.

Bron(nen):
    • Veilig Verkeer Nederland
    • ANWB

Reactie toevoegen

20 Comments

Door Ton Arends (niet gecontroleerd) op do, 12-1-2017 - 12:01

een tip voor de vakantie in Duitsland: links van de weg parkeren is daar strafbaar.
Rijdt u door Parijs: De Periferique is geen autoweg/snelweg en heeft dan ook geen voorrang op de opritten, dat heb ik proefondervindelijk ondervonden.

Door Frans (niet gecontroleerd) op di, 10-1-2017 - 14:20

Zou U ook eens wat aandacht willen schenken aan het niet of niet op tijd aangeven wanneer men van richting verandert. Ik zie steeds meer automobilisten die bij verandering van rijstrook of afslaan geen richting meer aangeven.

Door Aat42 (niet gecontroleerd) op di, 29-11-2016 - 12:34

Beste Hans,

Ik maakte een foutje in mijn reactie. Ik had moeten schrijven dat je een auto die een voetganger wil laten oversteken NIET voorbij mag rijden. Verdere lezing van uw reactie levert me nog twee opmerkingen op. De eerste is dat Plusonline niet de instantie is die mensen moet duidelijk maken wat er wijzigde de afgelopen jaren in de Wegenverkeerswet. De tweede is dat reclame vandaag de dag nodig is om zaken aks Plusonline gratis te kunnen aanbieden. Uw vereniging, zang, dans, voetbal etc. heeft toch ook sponsors on niet soms?

Door Aat42 (niet gecontroleerd) op zo, 27-11-2016 - 11:00

Beste Hans,

U heeft gelijk waar u schrijft dat je 40 jaar geleden ook een voor een zebrapad stilstaande auto mocht voorbijrijden. U heeft alleen niet begrepen dat de straf zwaarder is geworden. In vroeger tijden kreeg je een bekeuring (als je al werd betrapt) nu kom je voor de rechter en heb je, als je wordt veroordeeld, een strafblad. Dit is een veel zwaardere straf dan een simpele bekeuring. Denk aan het moeten aanvragen van V.O.G. Dit wordt waarschijnlijk lastiger om te krijgen. Voor sommige beroepen is dit een vereiste, net als voor veel vrijwilligerswerk. Er is dus wel degelijk iets veranderd.

Door Jack Wilbie. (niet gecontroleerd) op vr, 25-11-2016 - 22:22

Hoe komt men erbij dat het verkeer nu drukker is dan bijv. 50 jaar geleden!!!!!!!

Door Gert (niet gecontroleerd) op do, 24-11-2016 - 21:03

Henk (commentaar van 23-11): op wegen zonder middenstreep of/en met onderbroken strepen aan weerszijden, al dan niet met rode fietsstroken geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur, TENZIJ door borden is aangegeven dat hier maximaal 60 km/uur gereden mag worden!

Door J Lagerberg op do, 24-11-2016 - 15:10

De tijdsduur is afhankelijk van de borden!

Door J.M. vd Berg (niet gecontroleerd) op do, 24-11-2016 - 13:19

Of u nu op het paard zit of het paard begeleidt, u bent een bestuurder. Voor u gelden dezelfde (voorrangs)regels als voor fietsers, bromfietsers en autobestuurders.
Daarom mag u wettelijk gezien een zebra niet gebruiken om met n paard aan de hand, over te steken.

Door Hans (niet gecontroleerd) op do, 24-11-2016 - 13:09

als er de afgelopen 15 jaar 40% van de verkeersregels zijn veranderd en plusonlie besteed daar aandacht aan dan vind ik dit wel een zeeeeeer beknopte versie.
ern wel zo beknopt dat ik er eigenlijk niets an heb.
40jaar terug mocht je ook al niet een auto inhalen als die een voetganger liet oversteken. wat is daar nieuw aan.
Rijden op een vluchtstrook is ook altijd al verboden geweest en zo kan ik nog wel door gaan.
verder is de mail die ik vandaag kreeg wel erg doorspeckt met informatie van 1 type auto. Wat betaald dit merk voor het versturen van deze mail?
kom liever met een opsomming van ALLE wijzigingen van de verkeersregels van de afgelopen jaren. daar heb ik veel meer aan

Door Adrienne (niet gecontroleerd) op do, 24-11-2016 - 11:05

Heel goed idee!