Verkeersregels: heeft u ze in de vingers?

Getty Images

In de afgelopen twintig jaar is het verkeer behoorlijk veranderd: het is veel drukker en het gaat veel harder. Niet zo gek dus dat de verkeersregels regelmatig worden aangepast. Houdt u al die wijzigingen nog bij?

Maar liefst 40 procent van alle verkeersregels en -wetten kregen in de afgelopen vijftien jaar een opfrisbeurt. Dat lang niet alle verkeersdeelnemers precies op de hoogte zijn van die wijzigingen, blijkt wel uit de uitslag van het Nationaal Kampioen Verkeersexamen. Bijna 80 procent van de deelnemers zakte, en dat had vooral te maken met nieuwe regels en borden. Tijd voor een beknopte update dus.

Matrixbord versus het gewone bord

Inmiddels hangen ze boven of naast bijna elke snelweg in Nederland: de matrixborden. Maar hoe zit het eigenlijk: gaat het matrixbord boven het gewone verkeersbord of is het net andersom? Sinds een paar jaar heeft het matrixbord dezelfde betekenis als het gewone bord. Staat er op het gewone bord een andere maximumsnelheid dan op het matrixbord, dan geldt altijd het bord met de láágste maximumsnelheid.

Verkeershufters

Begin 2015 is een aantal verkeersovertredingen toegevoegd aan het Wetboek van Strafrecht. Iemand die een van deze overtredingen begaat en wordt gepakt, komt er niet zomaar met een fikse boete van af, maar moet altijd voor de rechter verschijnen. In totaal gaat het om 23 ernstige overtredingen, waaronder deze:

  • Het niet voor laten gaan van een voetganger die op het punt staat bij een voetgangersoversteekplaats over te steken
  • Het inhalen van een ander voertuig die voor een voetgangersoversteekplaats staat te wachten
  • Iemand die blind is of zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan
  • Rijden op de vluchtstrook of op een rijbaan die rood verlicht is ‘afgekruist’

Strepen, strepen, strepen

Essentiële herkenbaarheidskenmerken heten ze officieel, de strepen die sinds een paar jaar de wegen buiten de bebouwde kom sieren. Maar ja, wat betekenen ze ook alweer?

  • Dubbele witte middenstreep mét groen daartussen: 100 kilometer per uur
  • Dubbele witte middenstreep zónder groene kleur: 80 kilometer per uur
  • Geen middenstreep: 80 kilometer per uur – tenzij er langs de weg borden staan met een lagere maximumsnelheid

Verder geldt voor deze wegen dat verkeersborden vóór de strepen op de weg gaan.

Gordels en zitplaatsen

Drie passagiers op de achterbank: geen probleem, toch? Nou, dat ligt dus aan het aantal autogordels. Beschikt uw auto over twee gordels op de achterbank – wat je bijvoorbeeld bij oldtimers nog weleens ziet – dan mogen er ook niet meer dan twee passagiers op de achterbank. Er mogen dus niet meer mensen mee dan er gordels zijn, zo eenvoudig is het eigenlijk.

De parkeerschijf

Vroeger zag je ze nog weleens: zo'n mechanische parkeerschijf die – heel handig! – automatisch het tijdstip van aankomst vooruit schoof. Zulke parkeerschijven zijn inmiddels verboden; alleen de handmatige blauwe schijf is rechtsgeldig. Wat veel mensen niet weten, is dat het tijdstip van aankomst mag worden afgerond naar het eerstvolgende hele of halve uur. Komt u om tien over twee aan, dan mag u als aankomsttijd dus halfdrie instellen. Let wel op dat u de schijf goed zichtbaar achter de voorruit neerlegt, anders kan de politie alsnog een bekeuring uitschrijven.

Auteur 
Bron 
  • Veilig Verkeer Nederland
  • ANWB