Zuinige Tsjech: Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

Pluslezer Ton van den Bersselaar en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI. Ze geven hun mening over deze zuinige auto.

De Skoda Fabia Combi Greenline is een hit in Nederland. Volgens de importeur neemt ons land bijna 98 procent van de totale productie van deze auto af. De Tsjech is met name zo populair omdat het een zogeheten A-label auto is, met een lage CO2-uitstoot. Eigenaren betalen daarom geen bpm bij aanschaf (dat scheelt toch al gauw een paar duizend euro) en zijn – volgens het kabinet – in elk geval tot 2013 verschoond van wegenbelasting. En dat voor een dieselmotor, die fabrieksopgave) 1 op 29,4 rijdt. Airco, lichtmetalen velgen, radio/cd-mp3-speler, cruisecontrol, start/stop-systeem (de motor slaat tijdelijk af voor rood licht of spoorwegovergang): het hoort allemaal bij de vanafprijs van €16.210. Meer informatie op www.skoda.nl

Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

  • Motorinhoud: 1199 cc
  • Vermogen: 75 pk
  • Gem. verbruik: 1 l op 29,4 km (diesel)
  • CO2-uitstoot: 89 g/100 km
  • Afmetingen (lxbxh): 424 x 164 x 149 cm
  • Gewicht: 1119 kg

De Pluslezer

Missing media-item.Ton van den Bersselaar (58)
is zelfstandig consultant en interim-manager. Hij is hierdoor op veel plekken in het land werkzaam. Ton rijdt in zijn Saab 9-5 Estate (uit 2008) zo’n 45.000 km per jaar, waarvan 30.000 km zakelijk.


Tons autotest in tien punten

Omdat Ton veel kilometers maakt, vindt hij comfort en veiligheid belangrijk. Merkvast is hij niet, uiterlijk speelt wel een rol. Hij rijdt vaak in de Peugeot 207 (uit 2007) van zijn vrouw; met deze auto vergelijkt hij de testauto van deze maand. Op basis hiervan komt hij tot de volgende tien plus- en minpunten:

+ Mooi, sportief uiterlijk met (optionele) dakrailing.
+ Prima prijs/kwaliteitverhouding.
+ Achterin ook erg ruim.
+ Royale instap.
+ Eenvoudig te bedienen cruisecontrol.
+ Start/stop-systeem om brandstof te besparen bij stilstand.
+/– Sober, maar wel overzichtelijk dashboard.
– Stoelen voelen wat hard aan.
– Zweverig in snellere bochten.
– 1e versnelling traag.

Het oordeel
“Ik ben verrast door de aantrekkelijke prijs en wat je daarvoor krijgt. Ook in de basisuitvoering zit al een knap pakket aan extra’s. Verder ziet de auto er sportief uit en is er veel ruimte, die bovendien zeer praktisch bruikbaar is.”

Het detail
Missing media-item.“Heel handig is het tweede kastje boven op het dashboard. Daar kun je bijvoorbeeld een zonnebril uit halen zonder de ogen van de weg af te halen.”





De professional

Missing media-item.Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur.
Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en
deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ De aanschafprijs is laag, want er wordt geen bpm geheven.
+ Het verbruik is zuinig.
+ Er hoeft geen wegenbelasting betaald te worden.
+ Veel ruimte voor de passagiers.
+ Veel bagageruimte.
+ Voorzien van start/stop-systeem.
– Het interieur is wel heel simpel.
– Er komt te veel geluid de ‘cockpit’ binnen.
– De achterwielen zijn uitgerust met een ouderwetse trommelrem.
– Het uiterlijk van de wagen is niet echt spectaculair.

Het oordeel
“Sceptisch loop ik naar de Skoda toe, want ik ben beter gewend. Althans, zo denk ik erover. Maar na het rijden in deze zeer voordelige auto moet ik mijn mening bijstellen. En als ik vervolgens uitreken wat ik per maand kwijt ben aan mijn eigen (te) dure auto, kom ik tot de ontdekking dat ik van dat bedrag aardig wat Skoda’s kan rijden. En dat rijden doet hij redelijk goed. Eigenlijk kan ik nergens wat op aanmerken. De Fabia helt iets te veel over, maar gaat toch als een scheermes door de bocht. Hij remt als een dure en volwassen auto, ondanks de trommelremmen achter. In- en uitstappen is zelfs voor een stijve hark geen probleem. En met een verbruik van 1 liter op 20 kilometer is ook goed te leven (al zei de beschrijving zoals gebruikelijk wat anders: 1 op 29). De motor voelt redelijk snel aan en heeft een beetje het karakter van een benzinemotor doordat hij lang doortrekt voor een diesel. Wel maakt de motor met drie cilinders iets te veel geluid binnenin, maar een kniesoor die daarop let. En met het start/stop-systeem is het bij het stoplicht sowieso stilletjes. Kortom, geef je niet veel om uiterlijk, wil je toch een goede auto en wil je niet te veel uitgeven om van A naar B te komen, dan biedt Skoda met de Fabia een prima oplossing!”

De concurrentie: andere A-label diesels

Seat Ibiza ST 1.2 TDIMissing media-item.

  • 75 pk, topsnelheid 173 km/u
  • 1 l op 29,4 km
  • Eveneens stationwagon
  • Vanaf €16.095
Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet vijfdeurs

Missing media-item.

  • 85 pk, topsnelheid 172 km/u
  • 1 l op 27,7 km
  • Geen stationwagon
  • Vanaf €13.395

Renault Clio 1.5 dCi vijfdeursMissing media-item.

  • 88 pk, topsnelheid 182 km/u
  • 1 l op 27,7 km
  • Geen stationwagon
  • Vanaf €14.790

Lees ook:

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine