A-merken veel duurder dan huismerk

Man kiest tussen A-merk en huismerk
Getty Images

Consumenten die in de supermarkt alleen huis- of budgetmerken kopen zijn gemiddeld de helft goedkoper uit dan wanneer ze A-merken zouden kopen. Vier jaar geleden was het verschil nog veertig procent.

Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. In de peiling zijn ruim honderd basisproducten bij veertien grote supermarktketens vergeleken. Een A-merk werd vergeleken met het goedkoopste vergelijkbare product van huis- of budgetmerk. Gemiddeld bespaart een consument tussen de 48 procent (Spar) en 53 procent (Jan Linders). Per product kan de besparing veel groter zijn. Zo is bij was- en schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, koffie en frisdrank de besparing vaak meer dan zeventig procent.

Voor de basis huismerkproducten is Dirk de goedkoopste supermarkt. De prijzen liggen elf procent onder het gemiddelde. Spar is de duurste met 26 procent boven het gemiddelde. Budgetsupers Lidl en Aldi scoren gemiddeld bij de laagst geprijsde producten. Aldi zit op hetzelfde niveau als Albert Heijn.

Schijnvoordeel

De prijzen voor basisboodschappen, zoals rijst, koffie, melk en boter, zijn het afgelopen jaar met gemiddeld 21 procent gestegen. Twee maanden geleden kondigde Dirk aan de prijzen van meer dan honderd producten tot het einde van het jaar te bevriezen. Vomar volgde met een vergelijkbare actie. De onderzoeker noemen het een schijnvoordeel omdat beide supermarkten de prijzen van veel producten vlak voor de aankondigingen eerst verhoogden. Daarna zijn ze weer iets verlaagd.
 

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond