Basisboodschappen iets goedkoper

Getty Images

Basisboodschappen zijn iets goedkoper geworden. Melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas zijn het afgelopen half jaar gemiddeld drie procent in prijs gedaald. Toch zijn ze nog steeds 31 procent duurder dan twee jaar geleden.

Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. In de peiling zijn 120 basisproducten bij 13 supermarktketens geïnventariseerd. Grote prijsdalingen zijn er bij verse zuivel. Een literpak half volle melk is gemiddeld 20 procent goedkoper, volle melk 16 procent. De prijs van een liter zonnebloemolie is met gemiddeld 27 procent gezakt en een pot pindakaas met 13 procent. Enkele producten zijn duurder geworden, zoals kippensoep in blik (13 procent) en veel soorten snoep.

Huismerk

Het prijsverschil tussen huismerk en A-merk is groter geworden. Een consument die de voordeligste variant van een product koopt, is 53 procent voordeliger uit dan met een A-merk. In 2121 was dat 50 procent en in 2018 40 procent. Aan de andere kant zijn A-merken veel vaker in de aanbieding, maar zelfs de '1 + 1 gratis' aanbiedingen kunnen vaak niet op tegen de enorme prijsverschillen.

Een andere ontwikkeling is dat de prijsverschillen tussen de supermarkten kleiner zijn geworden. De goedkoopste supermarkt (Dirk) is 8 procent goedkoper dan gemiddeld. Een half jaar geleden was dat 11 procent. De duurste super, Spar, is nu 15 procent duurder dan gemiddeld. In april dit jaar was dat 20 procent. Aldi en Lidl ontlopen elkaar nauwelijks meer en zijn allebei 3 procent goedkoper dan gemiddeld.

Auteur