De vaste lijn blijft nog wel even

Iedereen aan het mobieltje? Nee, een grote groep bellers met de vaste telefoon biedt hardnekkig weerstand.

Getty Images

Nederland telt meer mobiele telefoons dan inwoners. Toch bellen veel mensen nog graag ‘klassiek'. Groot voordeel: het oude, vaste netwerk doet het altijd.

Hadden we ooit allemaal een vaste telefoon, sinds de komst van de mobiele telefoon is dat al lang niet meer zo. Veel jongeren hebben aan een mobiel genoeg, vinden ze. Maar KPN liet onlangs weten dat nog bijna 2,5 miljoen huishoudens een vaste lijn bij het telecombedrijf hebben. En dat aantal neemt nauwelijks nog af. Of het losse abonnementen betreft of pakketten wil KPN niet zeggen. Feit blijft dat een aanzienlijke groep mensen graag ‘klassiek’ belt.

Betrouwbaar maar duur

Niet zo gek, vindt het telecombedrijf, want bellen gaat nog altijd het beste via de traditionele weg. Met de mobiele telefoon heb je soms geen bereik, maar dat zal je met een huistelefoon niet snel gebeuren. ,,De vaste lijn doet het altijd,’’ zegt KPN-woordvoerder Simone Boitelle. ,,Zelfs als de stroom uitvalt. In tegenstelling tot thuisbellen via internet. Daarnaast is de gesprekskwaliteit nog steeds ongeëvenaard en weet je zeker dat de verbinding tot stand komt.’’

De analoge huistelefoon is inderdaad het meest betrouwbaar, zegt Ben Woldring van vergelijkingssite Bellen.com. Bij thuisbellen via internet gaat nogal eens iets mis, bleek onlangs uit een onderzoek in opdracht van deze krant. De kans bestaat dat delen van het gesprek wegvallen of de verbinding niet tot stand komt. Om die reden moeten de alarmlijnen van veel verzekeraars analoog zijn.

,,Maar voor de zekerheid van zo’n los abonnement betaal je dan ook echt de hoofdprijs,’’ vindt Woldring. De meeste consumenten blijven volgens hem dan ook vooral uit gemak bij een traditionele aansluiting. ,,Dan denken ze: het zit toch al bij het pakket, of ze nemen niet de moeite op te zeggen.’’

Onder die laatste categorie valt Matthijs Moerland (28) uit Leiden die naast een huistelefoon ook een mobiel heeft. Hij heeft naar eigen zeggen uit ‘luiheid’ en ‘tijdnood’ nog niets gedaan aan zijn vaste telefonie-abonnement. ,,Ik bel niet meer met de vaste telefoon en bijna niemand weet ons nummer nog. Die ene keer in de week dat die gaat, nemen we niet op. Dan denken we: zal wel telemarketing zijn.’’

Meer voordelen

Toch biedt de vaste lijn meer voordelen. Het is mogelijk meerdere lijnen tegelijk te gebruiken. Daarom hebben veel bedrijven nog steeds vaste nummers. Daarbij is een huistelefoon goedkoop om naartoe te bellen. Handig voor ouders die het de uitwonende kinderen niet duur willen maken hen te bellen. Dan zijn er nog de ouderen die niet meegaan met het mobiele tijdperk, al is het maar omdat die ellendige toetsjes op zo’n gsm zo klein zijn. Voor hen is een vast toestel belangrijk.

Vaste net: voordelen en nadelen

Voordeel: Bereikbaarheid

U bent goed te vinden dankzij een vermelding in het telefoonboek. U behoudt hetzelfde nummer mits u in de regio blijft. Als u belt en iemand is in gesprek, kunt u zich laten terugbellen zodra diegene klaar is. Bij KPN doet u dat door een ‘5’ te drukken. Bedrijven kunnen meerdere lijnen tegelijk gebruiken, doorverbinden en een conferentiegesprek voeren.

Voordeel: Verbinding

De verbinding van de traditionele, analoge huistelefoon blijft de beste. U bent niet afhankelijk van uw internetverbinding of van uw mobiele dekking. Zelfs als de stroom uitvalt, kunt u nog steeds bellen.

Voordeel: Belkosten

Voor vrienden en familie is het goedkoper te bellen naar uw huistelefoon. Het is ook voordeliger vast te bellen dan boven de belbundel van uw mobieltje.

Nadeel: Telefoonterreur

Met uw vaste nummer in het telefoonboek bent u een zeer makkelijke prooi voor telemarketeers.

Nadeel: Abonnementskosten

De abonnementskosten van een mobiele telefoon zijn ‘gratis’. U krijgt hier belminuten voor terug. Bij een vaste telefoon betaalt u voor zowel abonnements- als belkosten. U kunt kiezen voor een abonnement met internet en televisie erbij. Dan zijn de abonnementskosten ineens een stuk lager.

Nadeel: Mobiliteit

U kunt de vaste lijn alleen thuis gebruiken en hooguit doorschakelen naar uw mobiel.

Het kan goedkoper

Ondanks alle innovatie blijft de huistelefoon bestaan, denkt zowel Boitelle als Woldring. ,, Mensen blijven behoefte houden aan betrouwbaarheid,’’ aldus Woldring. ,,Maar ze gaan dan wel binnen een pakket bellen, via internet dus. Zeker als over een tijdje de perikelen, die horen bij deze nieuwe markt, voorbij zijn.’’ Het losse abonnement zal volgens hem op termijn verdwijnen. ,,Dat is zo duur, daar geloof ik absoluut niet in.’’

Vast bellen is voordeliger in een pakket

Veel mensen willen besparen in deze tijd van recessie. Aan de huistelefoon kleeft een goedkoop imago, maar is dat terecht? Ben Woldring, eigenaar van vergelijkingssite Bellen.com, rekent het rustig even voor u uit. Een vaste telefoonaansluiting kost u minimaal 19 euro. Eén euro meer en u kunt thuisbellen én internetten in één pakket. Voor veertig euro heeft u er ook televisie bij. Dat, terwijl drie losse contracten ongeveer zestig euro kost. Wie voor thuisbellen een los abonnement heeft, kan die overeenkomst dus beter opzeggen? ,,Absoluut,'' zegt Woldring.

Ook de belkosten zijn niet per definitie lager dan bij een mobiele telefoon. Het is weliswaar goedkoper naar een vaste telefoon te bellen dan naar een mobiel, maar bellen mét een vaste telefoon is niet per se voordeliger. ,,Tenzij je met je mobiel al boven je belbundel zit,'' zegt Woldring. ,,Dan kan je beter vast bellen, want buiten de bundel mobiel bellen, kost vaak 25 tot 30 cent per minuut.''

Vindt u de belkosten te hoog, dan hoeft u niet direct uw huistelefoon vaarwel te zeggen. Het is ook mogelijk uw abonnement via andere aanbieders dan KPN te laten lopen, zoals het goedkopere Tele2.

Mocht u uiteindelijk toch besluiten uw oude abonnement op te zeggen, dan geldt vanaf juli dit jaar bij alle aanbieders één maand opzegtermijn. Ook benadrukt toezichthouder OPTA dat u uw abonnement tussentijds kunt stopzetten als uw telefoonaanbieder de tarieven of voorwaarden wijzigt. ,,Veel mensen weten niet dat u het contract mag beëindigen als bijvoorbeeld de belkosten van de helpdesk van 10 cent naar 60 cent per minuut gaan,'' aldus persvoorlichter Cynthia Heijne.

Kiest u voor thuisbellen via internet, dan wacht u een rits aan aanbieders. Hun tarieven en internetsnelheden zijn verschillend, dus een vergelijkend warenonderzoek is wel op zijn plaats. Een bezoekje aan een vergelijkingssite kan u veel tijd besparen.