Heeft het zin de kassabon te controleren?

Ook scankassa's maken fouten

Getty Images

De kassabon in de supermarkt controleren heeft zin, want uit een steekproef blijkt dat ook de scankassa regelmatig fouten maakt.

Controleert u uw kassabon altijd aan het eind van de lopende band? Of desnoods thuis? De meeste mensen geloven het wel, laden de spullen in en zijn weg. Toch hebben kritische klanten die een blik op de bon werpen groot gelijk, want er gaat nogal eens wat mis bij het afrekenen. En dat ondanks de moderne scan-kassa’s die verkeerd aanslaan onmogelijk maken.

Plus Magazine deed de proef op de som met ons basispakket van 28 producten. C1000 ging de mist in met de Andrelon-shampoo. Die staat voor €1,79 in het schap, maar de kassa scant ’m voor €1,89. Dat is maar een dubbeltje, maar toch. Als bij elke 28 boodschappen er zoiets mis gaat, tikt dat op een volle kar behoorlijk aan.
Bij Albert Heijn zijn de fouten op de kassabon in het voordeel van de klant. De Andrelon-shampoo staat daar voor €1,89 in het schap, maar volgens de scankassa kost die slechts €1,79. De Euroshopper-spaghetti zou €0,59 moeten kosten, maar op de bon staat €0,58. En de tomaten zijn geen €1,89 per pond, maar €1,69. Meer dan één op de tien prijzen klopt dus niet. Dat geeft te denken.

Jumbo: fout = gratis product

Ook bij Jumbo klopt de prijs in het schap bij 10 procent van de producten niet met die bij de scankassa. De aardappelen zijn 6 cent goedkoper, de spaghetti is 5 cent goedkoper en de bananen 4 cent.
Bij Jumbo is het voordeel voor de consument overigens nog groter. Want een te hoge of te lage prijs betekent daar eenmalig een gratis product. Desgevraagd meldt Jumbo dit te doen om de winkeliers scherp te houden. Jumbo biedt een laagste prijs garantie en daarvoor heeft de supermarktketen acht mensen rondlopen die de prijzen bij concurrenten controleren. Zien zij ergens een lagere prijs, dan worden vanuit het hoofdkantoor in één keer de prijzen in de scankassa’s van alle vestigingen aangepast. Zo betaalt een klant in elk geval niet te veel. Maar de prijs op het schap blijft handwerk. Die horen de winkeliers aan te passen en dat duurt soms wat langer.

Ook bij Albert Heijn worden prijzen met een blik op de concurrenten vanuit het hoofdkantoor aangepast. De kaartjes op het schap sukkelen daar soms ook een beetje achteraan. Maar wat geldt voor prijsdalingen, geldt natuurlijk ook voor prijsstijgingen. Die zijn vanuit het hoofdkantoor snel doorgevoerd. Het schap volgt. Maar als consument hebt u recht op een product voor de prijs op het schap. Controleren dus, die kassabon, vooral bij Jumbo!

Op 28 boodschappen:

Albert Heijn: 3 fouten in het voordeel van de klant

Jumbo: 3 fouten in het voordeel van de klant

C1000: 1 fout in het nadeel van de klant

Aldi: foutloos

Auteur